Nekromanti Fem rollfigurer till (nya) Dungeon of Doom II …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Om en månad går Stockholms spelkonvent 2009 av stapeln, och då är vi såklart där med vårt upphottade Dungeon of Doom II-arrangemang.

Just nu sitter jag och färdigställer de olika rollfigurer som man kan välja mellan. För att göra det så enkelt som möjligt för folk som aldrig lirat D&D4 tidigare har jag grupperat powers efter (ungefärligt) användningsområde, gjort all matte i förväg, bara tagit med relevant information, och försökt göra rollformuläret så tydligt som möjligt.

Jag bifogar de fem första rollfigurerna (av sammanlagt sjutton), och tar tacksamt emot kritik angående utformningen. (Däremot tar jag INTE emot kritik angående rollfigurernas utrustning – de är nämligen inte färdigutrustade än. De har bara fått det som krävs för att jag ska kunna räkna ihop deras attackbonusar, AC och liknande.)

I stället för de tre magiska föremål (level 1, 2 och 3) som level 3-figurer »egentligen« ska ha har alla utrustats med varsitt magiskt +2-föremål (vapen, rustning eller implement, beroende på roll) utan särskild power. Syftet är såklart att göra rollfigurerna ungefär jämbördiga med »riktiga« level 3-figurer, fast utan att krångla till allting med daily item powers och liknande. Plus att den som har ett magiskt vapen får mycket roligare när hon/han slår en crit.

Attachments

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag suger på optning ändå, men layout kan jag gärna kommentera (kollar bara Deva Swordmage):

Jettefina rutor för defenses etc.

Skuggade skills: Jag fattar att du vill hålla bladet rent och snyggt, men det känns ändå som att "vafan är de här fyra skuggade för?"

Arketypiska klassförmågor: Vill du vara pedagogisk kanske Aegis of Ensnarement skulle sticka ut lite mer. Swordmage warding blev ju så bra.

tull

Hero
För mig som inte alls är insatt i Dnd ser det bra ut!
Jag och min spelgrupp ska nog allt besöka er och klara dungeon of doom 2!

Det enda jag undrar över är, varför warforged barbarian?
Jag menar, det är säkert smart optat men lever de i barbariska samhällen?

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, lyssna inte för mycket på mig givet hur ny jag är på D&D, men för mig känns din layout ganska...oöverskådlig. Jag tycker statblocken i Monster's Manual känns mycket mer pedagogiska - du placerar abilities och skills högst upp, och visst, det finns det en poäng med om man är immersionist eller nåt...

men om man ska röja i Dungeon of Doom skulle jag lagt språk, skills och abilities längst ned i statblocket, som de gör i MM.

Eller ja, nej, jag vet inte. Men det är en tanke.

- Ymir, tänker

Dante

Staff member
Tibrand said:
Det enda jag undrar över är, varför warforged barbarian?
Jag menar, det är säkert smart optat men lever de i barbariska samhällen?
Jag ville ha med en rollfigur av varje klass, och raserna matchades till klasserna utifrån vilken ras som är mest optad till vilken klass. Det enda andra kriteriet som spelade in var huruvida vi kunde frambringa en mini för att representera figuren.

Dante

Staff member
Hellzon said:
Skuggade skills: Jag fattar att du vill hålla bladet rent och snyggt, men det känns ändå som att "vafan är de här fyra skuggade för?"
Rutorna markerar trained skills, dvs. de skills som figuren är bra på. Rutorna är till för att de ska synas tydligare vid en hastig blick.

Dante

Staff member
Ymir said:
[…] om man ska röja i Dungeon of Doom skulle jag lagt språk, skills och abilities längst ned i statblocket, som de gör i MM.
Hey! Det är fortfarande ett rollspelsarrangemang (även om jag faktiskt valt att kategorisera det som »rollspel/figurspel« på Stockholms spelkonvents webbplats).

Jag vill ha det som »definierar« rollfiguren först. Och i brist på bakgrundshistoria, utförlig personlighetsbeskrivning, etc. får det jobbet skötas av abilities, skills och languages.

Dante

Staff member
Ymir said:
Jag trodde inte folk brydde sig om sånt i D&D... :gremblush:
Det är möjligt att folk inte gör – i synnerhet i Dungeon of Doom – men jag vill ändå upprätthålla illusionen av att det är ett rollspel och inte ett renodlat figurspel.

Ymir

Liten kantbaron
Tss, ni får väl anställa mig till att skapa en ohyggligt överambitiös bakgrundshistoria åt dungen, komplett med tidslinje, fotnoter och förteckning över dungens olika kulturlager :gremwhistle:

- Ymir, så ska det va!

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fem rollfigurer till (nya) Dungeon of Doom II

Har ögnat igenom två stycken formulär - rougen och barbaren. Det som slog mig var att grönt - rött kanske inte är den bästa kombinatinen om någon är färgblind. Man kanske kan särskilja färgerna i luminans också. Det vore kanske bra att förklara darkvision. Ability mod. tycker jag mest förvillar och är helt onödig att ha med. Ärligt talat är ability score också onödig att ha med utan det räcker med check.

Jag gillar annars att du har skrivit ut alla siffror på powers och att du delat in powers i olika områden och satt speciella powers på nästa sida. Hoppas bara att du inte skriver ut på två sidor, för det är ett härke att sitta och vända på papper.

Gröna, röda och svarta powers kan förklaras på formuläret när kryssrutorna förklaras. Inte för att jag tror att någon läser det, men ... ja. Alltid bra med dubbel information. Jag undrar om det ens är viktigt att nämna exempelvis Primal i powers då det inte tillför något. Möjligt borde man skriva ut att en acion point ger en extra standard action.

På barbaren så har du inte skrivit ut death save failures. Jag skulle gärna vilja ha en ruta för action types (standard, move, minor, free) för jag har märkt att det underlättar för nybörjarna.

Om du vill få rollspelskänsla kanske karaktären ska ha ett namn?

/Han som tyckte formuläret såg lite stelt och tråkigt ut, men har inget förslag för att ändra det

Dante

Staff member

Han said:
På barbaren så har du inte skrivit ut death save failures.
Rage är warforged och kan inte misslyckas med death saves.

Han said:
Alla rollfigurer har namn (överst till vänster på förstasidan).

Han said:
Ability mod. tycker jag mest förvillar och är helt onödig att ha med. Ärligt talat är ability score också onödig att ha med utan det räcker med check.
Ja, det där har jag klurat på. Som du säger är det enda som behövs ability check-värdet, men jag undrar om man inte förvirrar de som känner till D&D genom att ta bort ability score.

Rickard

Urverk speldesign

Dante said:
Han said:
Alla rollfigurer har namn (överst till vänster på förstasidan).
Ah, bajs. Jag kollade på barbaren för säkerhets skull innan jag skrev det där, men jag fattade aldrig att han hette Rage. :gremsmile: Kanske borde markera ut namnet genom att göra resterande rubriktext lite mindre?

Han said:
Ability mod. tycker jag mest förvillar och är helt onödig att ha med. Ärligt talat är ability score också onödig att ha med utan det räcker med check.
Ja, det där har jag klurat på. Som du säger är det enda som behövs ability check-värdet, men jag undrar om man inte förvirrar de som känner till D&D genom att ta bort ability score.
Jo, tänkte samma sak angående score men modifier är åtminstone rätt värde att skriva ut.

/Han som undrar om han ska dyka upp på SSK

Dante

Staff member
Ytterligare tre nya rollfigurer …

Här kommer tre nya rollfigurer – samt en uppdaterad version av drow rogue (inkluderade även avståndsattacker i deft strike och king’s castle, samt flyttade sneak attack till sidan två).

Tyck och tänk.

Attachments

Bjorn

Hero
Re: Ytterligare tre nya rollfigurer …

Det känns inte 100% självklart vad den konstiga streckade linjen mellan "Cloud of Darkness" och "Darkfire" gör.

Jag gissar att man kan använda EN av dom en gång per encounter men inte båda? (Hur som helst skulle jag gärna se en liten extra fotnot eller nått.)

Annars en väldigt bra/överskådlig sammanställning och organisering av karaktärernas olika powers.

/Bjorn

Dante

Staff member

Bjorn said:
Det känns inte 100% självklart vad den konstiga streckade linjen mellan "Cloud of Darkness" och "Darkfire" gör.

Jag gissar att man kan använda EN av dom en gång per encounter men inte båda? (Hur som helst skulle jag gärna se en liten extra fotnot eller nått.)
Din gissning är helt korrekt (vilket visar att den streckade linjen inte var HELT fel).

Vi kommer att ha en snabb genomgång av de valda rollfigurerna innan varje omgång, där vi förklarar såna här saker, så formulären behöver inte vara HELT självförklarande.

Big Marco

Läskig

Dante said:
Här kommer tre nya rollfigurer – samt en uppdaterad version av drow rogue (inkluderade även avståndsattacker i deft strike och king’s castle, samt flyttade sneak attack till sidan två).

Tyck och tänk.
Jävligt otrevligt gäng - alla har CHA 8. ,-)

Dante

Staff member
Flera rollfigurer …

Dags för två stenhårda men väldigt olika defenders.

Attachments