Krille
Super Moderator
En lustig egenskap jag har är att jag kan se på film och få inspiration till något helt annat. Ett exempel är när jag såg Underworld: det gav mig inte inspiration till Vampire eller Werewolf, utan till något som var mycket mer damm, solnedgång, bluegrass och schamaner.
Det senaste exemplet är Seven Swords. Den inspirerade mig till... en helt vanlig jefla fjantasy, och det fick mig att börja planera en helt vanlig jefla fjantasy-kampanj till Feng Shui.
Nåja, helt vanlig jefla lär den nog inte bli, men jag planerar att kasta ut hela settingen i Feng Shui, behålla reglerna och spelledartipsen, och klämma in det hela i en generisk ospecificeras fantasyvärld. Det är lika bra att jag säger med en gång att jag är inte ute efter en spelvärld som kan passa till Feng Shui eller ståryn. Så tipsa inte om Mundana, Forgotten Realms eller Chronopia. Varje sådant tips är per definition fel.
---
Ståryn börjar med mäster Wen, den berömde svärdssmeden. Det var mäster Wen som gjorde Månsken, Ormen, Eld, Törne och K'ai Lungs välkända svärd Åska. Men det är inte många som vet att hans två sista och bästa svärd tillverkades av honom. De kallades Ljus och Skugga, och även om namnen är bekanta så är deras ursprung helt okända.
Mäster Wen gjorde svärden samtidigt, och han visste att svärden var speciella, mer än vanligt, när hela smedjan sjöng när de slipades. Men det var inte förrän de var färdiga som han förstod deras fulla potential. Hade han vetat det tidigare så hade han inte färdigställt dem.
Se, svärden hatar varandra, och ju närmare varandra de är desto större blir vreden och ju större vreden är desto kraftfullare blir svärden. De påverkar dem som bär svärden, så att dessa får svärdens hat. I direkt närhet av varandra så kan svärden rasera berg.
Och det var vad som hände. När Wens lärlingar skulle prova svärden så förvreds tävlan om att vara mäster Wens främsta lärling till svartsjuka. Svartsjukan blev vrede och snart så högg de lös på varandra med sådan kraft att de rev berget över mäster Wens smedja. Wen och hans lärlingar dog, men svärden överlevde.
Svärden togs upp av andra som inte visste vem som gjorde dem, och på grund av deras kraft så blev de snart omsjungna. Det var inte sällan som de kom till furstars händer, och en furste med Ljus eller Skugga kunde inte besegras i strid.
Såvida inte svärdets tvilling fanns på andra sidan.
Ibland kom det sig att endera svärdet kom till varsin furstes hand. Det spelade ingen roll hur nära de stod varandra tidigare; svärden lyckades nästan alltid driva furstarna till så brutala krig att båda kungadömena förintades.
Det är inte många som har förstått svärdens egenskaper. Oftast fnyser man åt sådana historier - speciellt om man äger ett av svärden - och avfärdar dem som skrock. Men svärdens egenskaper och historia är om än inte allmän kännedom så i alla fall något som är nedtecknat i munkkloster. Hela sanningen är dock inte känd. Den dog med mäster Wen.
---
Som sagt var, jag planerar att köra det här med Feng Shuis regler, och den kretsar kring just de här svärden. Ett av svärden befinner sig i händerna på en hänsynslös och illa omtyckt men inte nödvändigtvis ond furste, och det andra svärdet kommer rollpersonerna över. Sen ser jag vad som händer, typ.
Det blir inte mycket jag modifierar gelémässigt. I princip tänkte jag använda Fortune Dice som motsvarande plot points i Serenity, dvs att man kan spendera Fortune Dice för att etablera saker i spelvärlden, utöver att man kan spendera dem för att höja tärningsslag. Jag kommer också att kasta ut allt som har med 1850, modern era och 2060 att göra, plus hela Hong Kong, Kina och Secret War. Jag tänkte lägga till några "race schticks" också, som finns tillgängliga för dem som tillhör de standardmässiga fantasyraserna. Eventuellt så blir det några fler paths också.
Vad gäller miljön så tänker jag inte ha någon. I princip sätter jag mig i samma sits som en manusförfattare och tvingar mig själv att utgå ifrån att publiken inte har läst boken och inte har koll på miljön alls, så allting måste etableras och förklaras under ståryns gång. I princip tänker jag mig att om inte en voice-over från Makoto Iwamatsu på max fyra meningar räcker för att skjuta in spelarna i miljön så är det något som är jefligt fel.
Speaking of which, jag funderar på att inleda kampanjen med att rollpersonerna ramlar ner i en krypta och finner det ena svärdet, ungefär som i Conan. När båda svärden återigen har bärare så börjar vendettan igen.
Drömslutet på kampanjen är när fursten är död och dennes svärd plockas upp av en annan rollperson, och de båda rollpersonerna som fram till nyss var bästisar plötsligt flyger på varandra i ruinerna av furstens kungadöme.
Så vad är det som jag behöver? Utöver Feng Shui med ovanstående modifikationer så behöver jag en metod för svärden att influera sina bärare, lite på samma sätt som Ringen influerar Frodo i "den där bokserien". De båda svärden vill mötas och de vill ha ihjäl varandra, och de kommer locka, pocka, viska och hetsa sina respektive bärare att göra just det.
Det senaste exemplet är Seven Swords. Den inspirerade mig till... en helt vanlig jefla fjantasy, och det fick mig att börja planera en helt vanlig jefla fjantasy-kampanj till Feng Shui.
Nåja, helt vanlig jefla lär den nog inte bli, men jag planerar att kasta ut hela settingen i Feng Shui, behålla reglerna och spelledartipsen, och klämma in det hela i en generisk ospecificeras fantasyvärld. Det är lika bra att jag säger med en gång att jag är inte ute efter en spelvärld som kan passa till Feng Shui eller ståryn. Så tipsa inte om Mundana, Forgotten Realms eller Chronopia. Varje sådant tips är per definition fel.
---
Ståryn börjar med mäster Wen, den berömde svärdssmeden. Det var mäster Wen som gjorde Månsken, Ormen, Eld, Törne och K'ai Lungs välkända svärd Åska. Men det är inte många som vet att hans två sista och bästa svärd tillverkades av honom. De kallades Ljus och Skugga, och även om namnen är bekanta så är deras ursprung helt okända.
Mäster Wen gjorde svärden samtidigt, och han visste att svärden var speciella, mer än vanligt, när hela smedjan sjöng när de slipades. Men det var inte förrän de var färdiga som han förstod deras fulla potential. Hade han vetat det tidigare så hade han inte färdigställt dem.
Se, svärden hatar varandra, och ju närmare varandra de är desto större blir vreden och ju större vreden är desto kraftfullare blir svärden. De påverkar dem som bär svärden, så att dessa får svärdens hat. I direkt närhet av varandra så kan svärden rasera berg.
Och det var vad som hände. När Wens lärlingar skulle prova svärden så förvreds tävlan om att vara mäster Wens främsta lärling till svartsjuka. Svartsjukan blev vrede och snart så högg de lös på varandra med sådan kraft att de rev berget över mäster Wens smedja. Wen och hans lärlingar dog, men svärden överlevde.
Svärden togs upp av andra som inte visste vem som gjorde dem, och på grund av deras kraft så blev de snart omsjungna. Det var inte sällan som de kom till furstars händer, och en furste med Ljus eller Skugga kunde inte besegras i strid.
Såvida inte svärdets tvilling fanns på andra sidan.
Ibland kom det sig att endera svärdet kom till varsin furstes hand. Det spelade ingen roll hur nära de stod varandra tidigare; svärden lyckades nästan alltid driva furstarna till så brutala krig att båda kungadömena förintades.
Det är inte många som har förstått svärdens egenskaper. Oftast fnyser man åt sådana historier - speciellt om man äger ett av svärden - och avfärdar dem som skrock. Men svärdens egenskaper och historia är om än inte allmän kännedom så i alla fall något som är nedtecknat i munkkloster. Hela sanningen är dock inte känd. Den dog med mäster Wen.
---
Som sagt var, jag planerar att köra det här med Feng Shuis regler, och den kretsar kring just de här svärden. Ett av svärden befinner sig i händerna på en hänsynslös och illa omtyckt men inte nödvändigtvis ond furste, och det andra svärdet kommer rollpersonerna över. Sen ser jag vad som händer, typ.
Det blir inte mycket jag modifierar gelémässigt. I princip tänkte jag använda Fortune Dice som motsvarande plot points i Serenity, dvs att man kan spendera Fortune Dice för att etablera saker i spelvärlden, utöver att man kan spendera dem för att höja tärningsslag. Jag kommer också att kasta ut allt som har med 1850, modern era och 2060 att göra, plus hela Hong Kong, Kina och Secret War. Jag tänkte lägga till några "race schticks" också, som finns tillgängliga för dem som tillhör de standardmässiga fantasyraserna. Eventuellt så blir det några fler paths också.
Vad gäller miljön så tänker jag inte ha någon. I princip sätter jag mig i samma sits som en manusförfattare och tvingar mig själv att utgå ifrån att publiken inte har läst boken och inte har koll på miljön alls, så allting måste etableras och förklaras under ståryns gång. I princip tänker jag mig att om inte en voice-over från Makoto Iwamatsu på max fyra meningar räcker för att skjuta in spelarna i miljön så är det något som är jefligt fel.
Speaking of which, jag funderar på att inleda kampanjen med att rollpersonerna ramlar ner i en krypta och finner det ena svärdet, ungefär som i Conan. När båda svärden återigen har bärare så börjar vendettan igen.
Drömslutet på kampanjen är när fursten är död och dennes svärd plockas upp av en annan rollperson, och de båda rollpersonerna som fram till nyss var bästisar plötsligt flyger på varandra i ruinerna av furstens kungadöme.
Så vad är det som jag behöver? Utöver Feng Shui med ovanstående modifikationer så behöver jag en metod för svärden att influera sina bärare, lite på samma sätt som Ringen influerar Frodo i "den där bokserien". De båda svärden vill mötas och de vill ha ihjäl varandra, och de kommer locka, pocka, viska och hetsa sina respektive bärare att göra just det.