Nekromanti Feng Shui råd och tips?

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hola...
Ska försöka inleda några arbetskamrater i rollspelens frestelser. Eftersom alla gillar action och kung fu så har det kommit att bli Feng Shui som vi ska speltesta. Jag har spelet och har själv spelat det (för lääänge sedan) men skulle ändå vilja fråga om det finns några do's & dont's med systemet.

Exempelvis om det är några regler som är buggiga, saker som är konstiga och liknande. Sådant man brukar märka efter det att man spelat eller då man spelar. Men då jag endast ska spelleda ett spelmöte så vore det bra med input innan.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,514
Location
Helsingborg
Spelet är väldigt crunchigt. Låt helst inte spelarna få spela någon med Fu-förmågor, för det innebär rätt mycket läsning. Likadant med magiker. Själv gjorde jag några arketyper som spelarna fick välja bland (se bifogad bild). Jag vek rollbladet så att de endast fick se bilderna. De gånger jag har testat detta med olika grupper har alltid den vapentokige valt den som sett mest bestyckad ut och fått sig en överraskning. :gremsmile: Jag gjorde arketyperna för att ta del av introäventyret i Feng Shui.

Annars är det inte så mycket i systemet som är svårt. Hur skulle du hantera följande situationer?

1. Det finns tre mooks och spelaren hittar på att de befinner sig under en jättestor packlår och vill skjuta sönder repet så att den ska falla ner på de tre. Vilka regler använder du?

2. En person försöker köra ifrån ett MC-gäng, drar i handbromsen, svänger runt och försöker skjuta två personer och vänder tillbaka igen och kör vidare.

3. En mook sitter bakom en sopcontainer i en gränd och skjuter på rollpersonen. Spelaren vill skjuta och rikoschettera på brandstegen ovanför för att sedan träffa personen bakom containern.

4. En rollperson är jagad och springer upp på en vägg, gör en bakåtvolt över personen som jagar och sätter sedan en fot i ryggen för att sparka in denna i väggen.

5. De slåss mot en namngiven big bruiser på taket av en skyskrapa. Ninjan vill ninjakasta ut big bruisern ut över kanten.

Efter du svarat på dessa situationer kan vi diskutera. :gremsmile:

/Han som tycker att det viktigaste är att spelarna beskriver efter tärningsslaget, för det hjälper spelledaren att sätta en svårighetsgrad
 

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,514
Location
Helsingborg
Han said:
Annars är det inte så mycket i systemet som är svårt. Hur skulle du hantera följande situationer?
Jag uppmanar att alla som spelar eller har spelat Feng Shui svarar på frågan. Jag vill se hur folk tolkar reglerna (själv tolkar jag de väldigt fritt).

1. Det finns tre mooks och spelaren hittar på att de befinner sig under en jättestor packlår och vill skjuta sönder repet så att den ska falla ner på de tre. Vilka regler använder du?
Just nu använder jag regeln där man får lika mycket minus som antalet personer som man attackerar. Jag använder detta tankesätt för alla typer av attacker som påverkar flera personer, exempelvis granater (som då blir jättedåliga om det är många i ett rum) och andra saker som orsakar explosioner.

Fast jag funderar på att höja skadan, där mooks slås ut direkt medan namngivna får +5 i skada, om spelarna använder saker i miljön. Grundtankesättet jag ska använda är -2 för att öka på skadan om spelaren använder något i miljön i sin attack. Detta för att jag tycker det är roligare när spelarna är kreativa och det uppmuntrar till ett visst tankesätt. Parallellt med detta ska de få minus om de attackerar flera personer. Träffar en höbal 1-2 personer så får spelaren -2 på attacken medan om de träffar fyra personer så får spelaren -4 på slaget.

2. En person försöker köra ifrån ett MC-gäng, drar i handbromsen, svänger runt och försöker skjuta två personer och vänder tillbaka igen och kör vidare.
Enligt reglerna ska shot-kostnaden öka ett steg, eftersom personen både kör bil och skjuter, men jag glömmer oftast bort det. Handlingen blir dock inte svårare, det tar endast lite längre tid.

3. En mook sitter bakom en sopcontainer i en gränd och skjuter på rollpersonen. Spelaren vill skjuta och rikoschettera på brandstegen ovanför för att sedan träffa personen bakom containern.
-4 får man om man skjuter på någon som är täckt till 75 %, men jag skulle endast använda -2 då spelaren gör ett trick shot.

4. En rollperson är jagad och springer upp på en vägg, gör en bakåtvolt över personen som jagar och sätter sedan en fot i ryggen för att sparka in denna i väggen.
En vanlig attack.

5. De slåss mot en namngiven big bruiser på taket av en skyskrapa. Ninjan vill ninjakasta ut big bruisern ut över kanten.
I Golden comeback finns kastregler: "In order to properly throw someone, you must first get your hands on him - a Martial Arts check with a Difficulty equal to the target's Action value +1. This grab takes 3 shots. After that, it's another 3 shot Martial Arts check to teach him how to fly. This second check has the Difficulty of a standard attack. (Particularly huge or powerful opponents - those with Strength or Body of 0+ - may increase the Difficulty by a point.)

Detta är anledningen till varför jag inte gillar Golden Comeback, för i regler så serverar den massiv crunchighet. Tills nyligen har jag spelat med att spelaren endast kan ta död på en namngiven när de verkligen dödat denna. Fast det blev assegt mot big bruisers, så jag ska använda tankesättet som jag presenterade ovan: de får -2 och så ökar skadan genom att använda någonting i miljön.

/Han som mest se hur folk skiljer sig mot hans synsätt
 
Top