Han said:
Annars är det inte så mycket i systemet som är svårt. Hur skulle du hantera följande situationer?
Jag uppmanar att alla som spelar eller har spelat
Feng Shui svarar på frågan. Jag vill se hur folk tolkar reglerna (själv tolkar jag de väldigt fritt).
1. Det finns tre mooks och spelaren hittar på att de befinner sig under en jättestor packlår och vill skjuta sönder repet så att den ska falla ner på de tre. Vilka regler använder du?
Just nu använder jag regeln där man får lika mycket minus som antalet personer som man attackerar. Jag använder detta tankesätt för alla typer av attacker som påverkar flera personer, exempelvis granater (som då blir jättedåliga om det är många i ett rum) och andra saker som orsakar explosioner.
Fast jag funderar på att höja skadan, där mooks slås ut direkt medan namngivna får +5 i skada, om spelarna använder saker i miljön. Grundtankesättet jag ska använda är -2 för att öka på skadan om spelaren använder något i miljön i sin attack. Detta för att jag tycker det är roligare när spelarna är kreativa och det uppmuntrar till ett visst tankesätt. Parallellt med detta ska de få minus om de attackerar flera personer. Träffar en höbal 1-2 personer så får spelaren -2 på attacken medan om de träffar fyra personer så får spelaren -4 på slaget.
2. En person försöker köra ifrån ett MC-gäng, drar i handbromsen, svänger runt och försöker skjuta två personer och vänder tillbaka igen och kör vidare.
Enligt reglerna ska shot-kostnaden öka ett steg, eftersom personen både kör bil och skjuter, men jag glömmer oftast bort det. Handlingen blir dock inte svårare, det tar endast lite längre tid.
3. En mook sitter bakom en sopcontainer i en gränd och skjuter på rollpersonen. Spelaren vill skjuta och rikoschettera på brandstegen ovanför för att sedan träffa personen bakom containern.
-4 får man om man skjuter på någon som är täckt till 75 %, men jag skulle endast använda -2 då spelaren gör ett trick shot.
4. En rollperson är jagad och springer upp på en vägg, gör en bakåtvolt över personen som jagar och sätter sedan en fot i ryggen för att sparka in denna i väggen.
En vanlig attack.
5. De slåss mot en namngiven big bruiser på taket av en skyskrapa. Ninjan vill ninjakasta ut big bruisern ut över kanten.
I
Golden comeback finns kastregler: "In order to properly throw someone, you must first get your hands on him - a Martial Arts check with a Difficulty equal to the target's Action value +1. This grab takes 3 shots. After that, it's another 3 shot Martial Arts check to teach him how to fly. This second check has the Difficulty of a standard attack. (Particularly huge or powerful opponents - those with Strength or Body of 0+ - may increase the Difficulty by a point.)
Detta är anledningen till varför jag inte gillar Golden Comeback, för i regler så serverar den massiv crunchighet. Tills nyligen har jag spelat med att spelaren endast kan ta död på en namngiven när de verkligen dödat denna. Fast det blev assegt mot big bruisers, så jag ska använda tankesättet som jag presenterade ovan: de får -2 och så ökar skadan genom att använda någonting i miljön.
/
Han som mest se hur folk skiljer sig mot hans synsätt