Nekromanti Feng Shui

Feuflux

omjonasson.se
Dagens brevfilm handlar om en kille som inte helt fattat reglerna för hur man skapar en karaktär i Feng Shui. Och kom ihåg att det inte är killen i inlägget som skrev inlägget.... /images/icons/smile.gif

Hej Bullen.
Är numera ägare till rollspelet Feng Shui, men har fastnat lite och behöver hjälp. Det är det här med Skills som jag inte greppat. Sätter igång med exempel på stört:
[color:blue]Big Bruiser
Skills:
Guns +3 (8) [Max 10]
Info/your choice +2 (7)
Intimidation +4 (9)
Martial Arts +7 (=12)
Add a total of +6 in Skill Bonuses to there skills and/or to additional skills of your choice.</font color=blue>

Åkej, betyder detta att jag har värdena inom parantes 8,7,9,12 från början och noll i alla färdigheter jag eventuellt vill välja till? Betyder [Max 10] att jag inte får höja 8 till mer än 10 när jag skapar karaktären eller att jag aldrig någonsin får öka värdet över 10. Vad betyder då 3:an? 3+8>10... Martial Arts är låst på 12 från start, men kan alltså ökas till 19 (12+7) under spelets gång?

Sedan hoppar vi till nästa arketyp och fortsätter undrandet (jag väljer säkert dåliga exempel så att jag inte fattar era förklaringar iaf /images/icons/smile.gif)
[color:blue]Gambler
Skills:
Gambling +8 (=15)
Guns +8 (=13)
Martial Arts +2 [Max 12]
Seduction +6 (=13)
Add 6 skills bonuses</font color=blue>

Mhm, här snackar vi många likamedtecken. Exakt vad kan man hitta på med den här killen från start, måste man lägga allt på M.Arts och har man 0 där från början? (Inget värde inom parantes som överallt annars)

Sådär, det får räcka som startfråga. Tacksam för att svar.

Kimon

Swordsman
Big Bruiser (bra val f.ö. nu skall de djefla hoppjärkorna få smaka näve/images/icons/cool.gif)
Guns +3 (8) [Max 10]

Betyder att du har 8 i skillen och att du om max kan höja den till 10 då du gör rp'n.

Info/your choice +2 (7)
Intimidation +4 (9)

Betyder att du har 7 resp 9 i dessa färdigheter och kan höja dem hur mychet som helst.

Martial Arts +7 (=12)

Betyder att du har 12 i skillen och inte kan höja den mer nu när du gör rp'n.

Add a total of +6 in Skill Bonuses to there skills and/or to additional skills of your choice.

Du skulle alltså kunna höja Guns till 10, Info/your choice och/eller Intimidation hur högt som helst (dock max 6 steg). Men du kan inte höja Martial Arts alls. Du måste skaffa xp först.
Sen kan du ju köpa andra färdigheter för dessa poäng om du vill.

Gambler
Exakt vad kan man hitta på med den här killen från start, måste man lägga allt på M.Arts och har man 0 där från början? (Inget värde inom parantes som överallt annars)

Detta är nog ett tryckfel. Det bör stå "Martial Arts +2 (7) [Max 11]" o inge annat.
Men köp lite andra färdigheter vetja!/images/icons/wink.gif

Feuflux

omjonasson.se
[color:blue]Info/your choice +2 (7)
Intimidation +4 (9)</font color=blue>
Betyder att du har 7 resp 9 i dessa färdigheter och kan höja dem hur mychet som helst.

Men vad betyder +2:an och +4:an? Är det ändringen jag får göra från början? Har som sagt inte riktigt greppat det här.

Detta är nog ett tryckfel. Det bör stå "Martial Arts +2 (7) [Max 11]" o inge annat.
Men köp lite andra färdigheter vetja!

Hehe, fick hjärnsläpp, klart man kan köpa andra färdigheter även med den här arketypen.
Angående tryckfel, så får dom ju inte göra, hur ska jag då kunna reda ut allting? Finns det nån "buggfix" på nån sida som jag kan kolla upp?

Kimon

Swordsman
Men vad betyder +2:an och +4:an? Är det ändringen jag får göra från början? Har som sagt inte riktigt greppat det här.

Ah... ok.
+2 och +4 visar bara hur de kom fram till (7) resp (9).
Big Bruisern har ju 5 i Mnd. Detta innebär att han också har 5 i Intelligence, som används för att beräkna värdet på Info/your choice.
Alltså blir det för Info/your choice:
5 (Int) + 2 (Startvärde) = 7
Och för intimidation:
5 (Cha) + 4 (Startvärde) = 9

Varje grundegenskap har ju ett antal subegenskaper, typ Fu, Cha, For som används som bas för att räkna ut hur mycket man har på sina färdigheter.

Angående tryckfel, så får dom ju inte göra, hur ska jag då kunna reda ut allting? Finns det nån "buggfix" på nån sida som jag kan kolla upp?

Känner inte till någon sådan tyvärr.

Feuflux

omjonasson.se
Ah... ok.
+2 och +4 visar bara hur de kom fram till (7) resp (9).
Big Bruisern har ju 5 i Mnd. Detta innebär att han också har 5 i Intelligence, som används för att beräkna värdet på Info/your choice.
Alltså blir det för Info/your choice:
5 (Int) + 2 (Startvärde) = 7
Och för intimidation:
5 (Cha) + 4 (Startvärde) = 9

Aha, mycket enklare än hur jag trodde att det var
/images/icons/smile.gif