Läsövning
Vi gör ett nytt försök, jag skrev
jag said:
Slår man en sexa så tar man bort den och slår istället två nya tärningar. Och ja man kan ofta få ett lägre resultat än 6, fast sannolikheten för det är inte 10/36.
Du skriver att sannolikheten att slå <6 på 2T6 visst är 10/36.
Något annat som är sant är att sannolikheten att dra en spader ur en vanlig kortlek är 1/4, det är också ungefär lika relevant.
Det jag diskuterat i tråden är alltså obT6 som fungerar precis så som jag skrev, att slår man en sexa så tar man bort den och slår två nya tärningar. Precis som ob i obegränsad implicerar så gäller detta även för de nya tärningarna.
Sen vad som är mest förvirrande eller roligast tycker jag är en lite annan diskussion, och i eon har man heller inget val (huruvida det är bra att ha ett val beror förstås på vilken agenda man har, i ett gamistiskt system verkar det ju nödvändigt att man kan få sämre resultat annars är ju valet inget val).
Vad som däremot är förvirrande är att ta ett inarbetat begrepp eller förkortning och hävda att den betyder något annat än vad den brukar betyda.
Kalla de exploderande T6orna för eT6, xT6 eller infT6 eller vad som helst men varför blanda in just obT6, eftersom ob dessutom förkortar ett svenskt ord så är jag helt övertygad om att inget av dina utländska spel använt den förkortningen.