Nekromanti Fenix 2/2006

Dilandau

Myrmidon
Jaha, lite reaktioner på det nya nummret!

En grej jag reagerade starkt på. Det här är det sista nummret (tror jag) innan Trudvang släpps. Var är recentionen? Det är ju en sån man vill ha, så här när man planerar sina utgifter för den kommande månaden! Frågestunden med Theo var ju lika informationsfattig som allt annat man läst om DoDT. Jaha, de har ersatt grundegeskaper med någon sorts karaktärsdrag. Men hur funkar det? Eller vad betyder det att alverna gått en gång till genom suomi-filtret? Theo bara droppar infobitar utan att de sätts i något sammanhang eller förklaras. Mycket besviken. Var är konsumentupplysningen!? Varför har inte Riotminds fixat fram ett ex av DoDT (om så i lösbladssystem) till redaktionen? Fast iofs... det är ju bättre reklam med snygga bilder och ordet fritt, än en objektiv recension.

Confrontation-artikeln fick mig att (återigen) svära över att jag aldrig givit mig in i figurspelssvängen. Oh... snygga.

Konstig vinkel på "att ubla över en kritt". Trodde prestationsrollspel var liksom default-sättet att spela när man är ny till hobbyn. Och efter som artikeln beskriver det som om det vore ett fenomen som ingen hört talats om så bli det ... konstigt.

TAck för mig,

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det första exemplaret av DoDT dök upp hos Riotminds denna vecka och Fenix 2/2006 lämnades till tryck för flera veckor sedan.

Ja, du ser problemet.

(Notera f.ö. hur elegant jag kringgått det puerila aprilskämtet.)

Foggmock

Myrmidon
Confrontation-artikeln fick mig att (återigen) svära över att jag aldrig givit mig in i figurspelssvängen. Oh... snygga.

Den skitartikeln fick min budget för Gothcon att gå i taket (Confrontationregelverket, Fireflyrollspelet, City of Villians, kanske ett gäng d02-supplement till Warcraftrollspelet osv osv), blev riktigt sugen på att börja spela med alverna efter jag läst den, även om jag kikat på Confrontation förut. Bara liksom, måla ihop ett "warband" så att man har till turneringar och glida lungt på gamla meriter och expandera när jag fått jobb. Om jag får jobb... :gremsuck:

Eksem

Champion
"Konstig vinkel på "att ubla över en kritt". "

Jag gillade exotismen i artikeln. Jag tror att beskriva en given spelstil måste göras på det sättet för att verkligen visa vad spelstilen innebär, och hur man har så roligt med den som möjligt. Jag menar, bara för att man spelar monsterbashing så gör man det ju inte optimalt som det beskrivs i artikeln.

---

I övrigt tyckte jag det var ett okej nummer. Och jag är sjukt sugen på att köpa mig lite Confrontation, men det kostar visst som det smakar också.

Havoc

Swordsman
Varför har inte Riotminds fixat fram ett ex av DoDT (om så i lösbladssystem) till redaktionen? Fast iofs... det är ju bättre reklam med snygga bilder och ordet fritt, än en objektiv recension.
När det gäller de WoD-böcker som jag brukar recensera är det inte ovanligt att jag får dem en månad eller mer efter det att de kommit ut i butik i Sverige. Om man till det räknar in den tid det tar att läsa, skriva recensionen och pressläggningstid så är det inte direkt så mycket nyhetsvärde kvar.

(Det här har inget med Fenix att göra utan det är den nordiska distributören som tydligen inte tycker det är speciellt viktigt att recensionen kommer i tidningen snabbt.)

Gordeg

Hero
Jag tycker att det är viktigare att recensionen är välskriven än att den publiceras snabbt efter att produkten släppts. De köpare som bevakar releasedatum har redan köpt produkten när recensionen kommer oavsett hur snabba ni är.

Personligen skulle jag inte störas av att läsa recensioner av produkter som släppts för över ett halvår sedan. För alltså, om det rör sig om mitt favvospel har jag antagligen ändå redan hunnit köpa dem, och om det är ett spel jag inte provat är det viktigt att få en bra helhetsbild från recensionen om den ska ge någon hjälp när man bestämmer sig för om man vill prova det eller inte.

Gordeg

Arfert

Facit
håller med, jag läser gärna recensioner av spel som inte är helt purfärska... jag hinner ändå inte springa och köpa allt som jag eventuellt skulle vara intresserad av direkt när det kommer...

Basenanji

Postd20modernist
Jag- en powergejmer?!

Jag satte andan i halsen när jag läste Wistedts (Vitulv) artikel om powergejming. På ett förlösande sätt insåg jag att jag nog i grund och botten är en sån typ av spelare. Konstigt nog har jag haft svårt att våga stå för det- kanske för att powergejmandet har stått så dåligt i kurs, men framförallt för att mina kompisar har stått för åsikten att "man spelar bara inte så där- det är inte verklighetstroget nog, ha ha ( "som om det skulle stå skrivet på svärdet att det gör 1d8 i skada...haha!" ) Skönt att kunna tänka tillbaka på artikeln som ngn sorts bekräftelse.
Bra skrivet, Vitulv, lätt att förstå och ändå inspirerande!

/Basse