Nekromanti Fenixartikel...

Blasphemy

Swashbuckler
För er Eoniter vill jag bara passa på att tipsa om att det i det nya numret av Fenix finns en Eonartikel som behandlar skoltiden på Bhene, den thalaskiska magikerakademin.

Det är förslag på på äventyr och en kampanj som utspelar sig under de fem studieåren. Så har man några som helst Harry Potter-sympatier eller tycker det är intressant med en akademi som äventyrsmiljö så är den rekommenderad.

Rising

Vila i frid
... Vad är Fenix?
Tag omedelbart och lämna datorn för ett tag och gå ut i verkligheten. Ute i verkligheten kommer du att hitta vissa byggnader som kallas för affärer där det säljs varor till fasta priser; ungefär som på Amazon.com, fast man får betala lite extra för de materiella upplevelserna av att stå i kö bakom en fisande gubbe och vänta på att expediten ska tala färdigt med sin väninna i telefon.

En särskild subkategori av dessa byggnader säljer en sorts färdigutskrivna PDF'er på blanka papper, vilka kallas för "tidningar" eller "magasin". Så fort du går in i någon av dessa byggnader och tittar bland de "magasin" som finns till försäljning, så kommer du bl.a. att hitta en som heter FENIX - det står att den heter så, med enorma bokstäver på framsidan, för att undgå alla missförstånd som annars kunde ha uppstått. Alla människor som brukar vistas ute i verkligheten har därmed sett magasinet Fenix vid något tillfälle.

Kom ihåg! För att inhandla tidningen, så räcker det inte med att peka på den och sedan leta efter en knapp som säger "lägg i kundvagnen", utan det är meningen att du skall lyfta upp tidningen (greppa tag om den mellan din tumme på ena sidan, och valfritt antal fingrar på den andra; för att sedan fortsätta hålla detta grepp - inte helt olikt den procedur du begagnar dig av när du håller ned musknappen för att flytta en ikon på ditt skrivbord), bära den hela vägen fram till den receptionsdeskliknande delen av inredningen som kallas för "kassan" (kom ihåg att inte tränga dig före den pruttande gubben som står och väntar i kön!) för att där visa ditt "magasin" för kassapersonalen, som - så fort hon pratat färdigt i telefon med sin väninna - kommer att leta precis över hela tidningsomslaget innan hon hittar vad priset är, varpå du till slut kan byta till dig tidningen i utbyte mot sagda pris räknat i mynt och sedlar. Sedan har du köpt ditt första magasin!

I Fenix - precis som i alla andra magasin - så ryms en massa olika information i avgränsade enheter som benämns "artiklar". När folk säger att de läst en "Fenixartikel" så menar de alltså en av dessa avgränsade mängder information (ofta en sida eller ett uppslag, men ibland längre) i den färdigutskrivna PDFen i fråga.

För att din omställning från den digitala världen till svettvärlden skall gå smidig och inte orsaka dig plötsliga trauman, så har hjärnorna bakom Fenix varit vänliga nog att förse dig med en hemsida där du - i ett element du är van vid - kan bilda dig lite förkunskaper innan du känner dig redo att prova ge dig ut i verkligheten för att införskaffa dig ett eget exemplar. Eller så kan du välja att beställa såväl som prenumerera nummer direkt via hemsidan, varpå du visserligen löst problemet kortsiktigt utan att ta några risker, men kommer då att fortsätta ha noll koll på utbudet av magasin i Sverige även fortsättningsvis, vilket möjligen kan vara dig till last i andra sammanhang.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Fenix borde finnas i PDF-form.
Japp!

Nog för att PDF:er kan piratkopieras, men jag tror inte att risken att ett svenskt nördmagasin av den här typen piratkopieras i nån större grad, faktiskt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Som ett tillägg till Risings »förklaring« kan jag säga att Fenix säljs på både Collector’s Point och Fantasia (och även på Axtorpet, Press Point, Nanna Kiosk, Sega Råttan och Kiosken Ålidhem AB – fast det är ju bättre att du gynnar någon av dina FLGS).

Regmolar

Swashbuckler
Jag vill dessutom minnas att de ansvariga utgivarna sagt att de inte skulle ha något problem med att spelföretagen lägger upp material som publicerats i Fenix några månader efter publicering, och det fanns till och med tal om att Neogames skulle göra det - vart det sedan blev av vet jag dock inte.

dverg-hest

Veteran
vilket nummer av fenix är detta? för jag tänkte kanske beställa in det här numret :3

Craygh

Swordsman
Kraetyz said:
Rising said:
... Vad är Fenix?
Tag omedelbart...[SNIP]...last i andra sammanhang.
Jag älskar dig.
Det där var bra underhållning :gremlaugh:

Nå, okej, jag visste vad Fenix var. Ville mer ge uttryck för hur total avsaknaden av den i mitt liv har varigt. Har den över huvud taget något intressant i?

Regmolar

Swashbuckler
Eon-artiklar behandlande en massa saker som inte finns detaljerat i det officiella materialet, eller inte alls innan artikeln (t.ex. Utmark, Tarkas, Sanari-enklaven i Pereine resp. t.ex. Pärlemorhavet och skolan som den här tråden handlar om).

Och såklart övriga rollspelsartiklar, recensioner, mm. mm. Kolla innehållsbeskrivningarna på www.speltidningen.se så får du nog ett bra hum om vad de innehåller.