Det är mycket intressanta tankar, påminner om Le Guin-novellen 'The ones who walk away from Omelas', har du läst den? Om inte så borde du, annars finns en sammanfattning i
Akashi-registret.
That being said så ser jag egentligen inte någonting särskilt eftersträvansvärt i fenomenet Mary Sue-alver, annat än möjligtvis den schyssta kontrast de kan skänka när man kastar in dem i en gritty historical fantasy-värld full av mörker, grymhet och ångest. Hade jag skrivit Eons nya alvmodul hade jag ansträngt mig fett för att få in en massa less likeable fenomen i deras samhälle, dock. Som det är nu har jag mest bidragit med input, men jag har fortfarande lobbyat för tex elitism, abortförbud, greko-pederast-förhållanden med mentorer, och lite sånt. För jag vill verkligen,
verkligen inte ha Mary Sue-alver i Eon.
Men när vi nu är inne på Eon...alltså, det finns ett skäl att jag postade inlägget i Eonforumet
Visst, jag hade säkert kunnat presentera en del intressanta tankar i 'Hur fungerar Utopia'-grejen du föreslår, och jag har redan en dylik teoriartikel (om eurocentrtism i fantasy) liggande halvfärdig som jag kanske orkar fullborda någon gång. Men det är alltså en Eon-artikel jag åtagit mig att skriva här.
Kanske jag ändå kan få in lite av dina tankar, dock...jag ska fundera på saken. Jag har en lös idé som kanske...
- Ymir, grubblar