IMHO ska inte en tidningsartikel innehålla något som en Eon-bok hade kunnat innehålla (undantaget rena previews, men jag är lite skeptiska till dessa - de är mer utfyllnad). I en Mundana-modul får man alltid prioritera bort de saker som spinner för långt från bokens ämne, alltför mycket detaljer eller saker skrivna ur perspektiv som förvränger faktan (och förvirrar stackars läsare). En artikel i Fenix skall vara just allt det som inte kunde prioriteras in i en Eon-bok, tycker jag. Ex:
* Ett detaljerat persongalleri med släktförbindelser och personliga intriger (ex. ett porträtt av släkten Romeå i Chadarians hopp och deras fejd)
* Vetenskapliga artiklar, ex Eleas förslag om cirefalisk magitradition, eller om särskilda byggnadskonster (jag skulle dock i enlighet med vad jag skrev ovan inte vilja ha en artikel som går igenom all byggnadskonst, eftersom sådan översiktlig info säkert dyker upp i en Eon-bok snart nära dig)
* Vinklade in-game-artiklar, exempelvis den zhaniske generalens syn på läget i Västlanden, ögonvittnets beskrivning av lämplig historisk händelse, brevkorrenspondens, etc. Här finns enorma uppslag!
* En äventyrsplats. Då menar jag inte ett grottsystem, utan något lite mer komplex och svårimproviserat, exempelvis jargiens kejserliga palats, bazaarerna i Jen, etc. Minst en karta, beskrivningar av utvalda byggnader, personer och framförallt de intriger som råder på platsen.
Min personliga favorit skulle vara mer in-gameartiklar, saker man kan kopiera och dela ut till spelarna under rätt förutsättningar... ("Ni fann ett gäng brev under en golvplanka...").
/RipperDoc - som skulle kunna tänka sig att skriva någon av dessa men som inte har tid direkt..