Nekromanti Fenixartiklar

Blasphemy

Swashbuckler
Under Fenix alla nummer så har neogames prånglat ut artiklar till Fenix... i nästa nummer kommer en lång - ingående bild på kamorferna författad utav allas vår Ymir.
Nu har denna fråga varit uppe tidigare men jag skall återigen höra vad ni önskar att se för Eonmaterial i Fenix.

Har ni förslag på specifika artiklar? Allmänt tankar om vad som varit bra/dåligt. Vill ni se äventyr eller mer bakgrundsmaterial? Hur skall upplägget vara/göras om.

Hosta ut era tankar är ni snälla...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vill se schyssta dungeons. Dungeons är svinballt och borde finnas i alla fantasylir.

- Vulf

Hjalle

Swashbuckler
*hosta upp*

Jag vill se Verashimorden av Ymir. :) Och mer sex, våld och magi (okej, våld och magi iallafall). Kanske sånna saker som nämns i förbigående i modulerna, men bara just i förbigående - en artikel om nåt sånt... Eller ett dvärgiskt kväde. :gremsmirk:

-Hjalle, som med dunkla medel tillskansat sig kunskapen om att Nallo är förkyld. Krya på dig!

Hjalle

Swashbuckler
Lite mer saker jag vill se:

+ Längre artikel om Utmark

+ Grisigt äventyr i Drunok med omnejd (gärna i Arlon)

+ Stadsäventyr av Ymir i Alkharzan eller Jen (fast det förtjänar visserligen en modul… :)

+ Liten novell om en tokonsk familj i hedlanden…

+ Artikel om Siegbers hederslivvakt :gremsmile:

+ Längre artikel om Mithera av Ymir

Plus en massa annat jag har inne i skallen och vill se, men inte kommer på just nu. Kan hända att jag återkommer med med önskemål. Stadsäventyret av Ymir i Jen eller Alkharzan kanske kan sparas till julkalendern eller Drunoks Drängar, då jag vill ha det mer än 16 sidor lång… :gremsmirk:
-Hjalle, hostar upp lite till.

Gylf draken

Warrior
Eftersom Vandöda och Nekromantik är min favorit bok så ser jag gärna att mer "okult" material trycks i tidningen
(min SL prenumererar)
Just nu spelar jag en "Elementfurste" ute i ett träsk där jag skapar de vandöda som en handelsman senare amvänder som arbetskraft (i hemlighet). Lite äventyrs förslag, fler vandöda (låg rang), hemliga platser, processer och liknande vore kul.

VH Jens.L komentar från vår senaste spelkväll:
"Cirefalier! dom har fler genetiska modifikationer än dom han räkna till på sina fem händer."

Blasphemy

Swashbuckler
Jupp-... faktiskt så blir det så att nästan äventyrsbilaga som neogames gör blir en 16 sidig Dungeon...

Eller... hmmm

Där ljög jag visst...

Se Valine Anar

Veteran
såja, helårs prem beställd o alla utgivna nummer:)

lite religon krams kan va kul, bara inte den där jefla daak:p
*hyser ett personligt hat mot honom*
kanske nått om de olika raserna i hembygden

nått som är lite special för eon skulle vara kul, om man

mixtrar ihop allt det där blir det nog väldigt kul

må väl

Silvervarg

Warrior
Någe om demoner skulle vara trevligt. Demonerna är ju en stor del av mundana men jag har inte sett någon info om de... ingen från Neogames iaf.

Silvervarg gillar demoner, speciellt sucubbus :gremwink:

Eleas

Hero
Artikeluppslag

...generellt sett är mitt intresse förhållandevis viktat mot artiklar snarare än äventyr. Jag tror det finns ett skäl för det. Även om jag inte förnekar det praktiska värdet för SL ha ett par spelmöten mer eller mindre färdigskriptade, påverkar ofta en artikel (och i fallet Fenix' Eonartiklar gäller detta i hög grad) ens spelledande och/eller spelande på ett långt bredare plan. Ta till exempel Krilles artikel om chiffer i Mundana, eller avhandlingen om olika musiktraditioner (var det du som skrev den, f'resten?). Just sådan information erbjuder ofta en eller två extra dimensioner till berättandet, där äventyr sällan ger något mer än förhållandevis kortvarigt nöje. De levandegör världen på ett sätt som en femtimmarsintrig sällan förmår göra.

I och för sig måste jag då ta äventyren i försvar (bara för att jag är sådär velig, tror jag). Även om man inte gillar äventyret som sådant kan man ju alltid bruka delar av det efter eget huvud, eller för den delen utläsa information ur det gällande världen, sådant som man kanske annars inte skulle känna till. I regel är jag dock ganska anti äventyr, faktiskt - de är inte alltid möjliga att anpassa till en specifik spelstil eller kampanj, stämnings- eller plotmässigt. Och näven på cirkulationsorganet, det är inte direkt ont om inspirationskällor nuförtiden, om man bara letar lite.

För att gå tillbaks till ämnet så är vad jag finner mest intressant de artiklar som sprider ljus över en tidigare obelyst facett av Mundana. Även något tämligen lokalt såsom folkslag, en släkt, en by eller en borg kan vara av intresse, då dessa kan återanvändas vid behov. Just kombinationen användbar och välskriven har jag svårt att motstå.

--Björn, artikeluppskattare

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Artikeluppslag

Ta till exempel Krilles artikel om chiffer i Mundana, eller avhandlingen om olika musiktraditioner (var det du som skrev den, f'resten?).
Jo musiktraditioner i Mundana har jag skrivit... I efterhand så måste jag säga att jag tyckte att artikeln blev allt för torr. Men men...

Du har bra poänger fast få konkreta förslag...

AEGIS PRIME

Swordsman
Misslor.... hint Krille :gremsmile:
En sneak peak på Sanari och alver i övrigt
En rejäl stad
Intriger och kortare äventyrsförslag

Eleas

Hero

"Jo musiktraditioner i Mundana har jag skrivit... I efterhand så måste jag säga att jag tyckte att artikeln blev allt för torr. Men men..."

...underhållande formuleringar i all ära, men man kan inte direkt anklaga Eon för avsaknad av torr akademia. Jag tror med andra ord att det är lugnt. :gremsmile:

"Du har bra poänger fast få konkreta förslag..."

Mitt problem är att jag, när jag fått korn på en idé jag tycker är bra nog eller behövs, i regel lika gärna kan skriva en artikel om den själv. Och det fanns ju en del tämligen konkreta tips ("...något tämligen lokalt såsom folkslag, en släkt, en by eller en borg...") om du ville ha dem. Givetvis kan jag utöka med flera:

* Uvecklande artikel om den faliska magikertraditionen och hur den kombineras med merkantilismen. Just alkemin och diverse magiska tricks måste gå att använda för att uppnå ekonomisk vinning och därmed framgång, även om det i Cirefalier kan skönjas att reguljär vetenskap anses säkrare än regelrätt magi.
* Genomgång av Mundanska byggnadsmetoder. Med tanke på hur många tusen år man byggt alltifrån befästningar till tempel på den världens yta lär det ha bevarats mångdubbelt fler tekniker än vad vi förfogade över under högmedeltiden.
* Hur ekonomin funkar på (pseudo)medeltiden, med ett system som åskådliggör för lekmännen hur handel bedrivs, et cetera. Som det är nu är ens första impuls alltid att öppna plånboken, och det förefaller rätt märkligt med tanke på det faktum att man inte kan äta guld.
* Gravskick i Mundana och livet efter detta, från det vanliga folkets synvinkel.
* Vidskepelse och skrock.
* Astronomi.
* Et cetera

--Björn, exemplar

Eleas

Hero

"Tack så mycket... många fler bra idéer där..."

Inget problem, men jag tror den poäng jag hårdast försöker genomdriva är en helt annan. Att jag inte hade tänkt på hur användbar en artikel om slaveri, musikinstrument eller chiffer kunde vara förrän den faktiskt var skriven.

Jag tror helt enkelt att en bakomliggande solid idé är halva artikeln, och att det därför är det är svårt att bara gripa dessa ur luften. Eller med andra ord att de bästa artiklarna är de man inte tänkt på, då de dessförinnan inte existerat i ens begreppsvärld. Eller nåt.

--Björn, flummar

ripperdoc

Myrmidon
IMHO ska inte en tidningsartikel innehålla något som en Eon-bok hade kunnat innehålla (undantaget rena previews, men jag är lite skeptiska till dessa - de är mer utfyllnad). I en Mundana-modul får man alltid prioritera bort de saker som spinner för långt från bokens ämne, alltför mycket detaljer eller saker skrivna ur perspektiv som förvränger faktan (och förvirrar stackars läsare). En artikel i Fenix skall vara just allt det som inte kunde prioriteras in i en Eon-bok, tycker jag. Ex:
* Ett detaljerat persongalleri med släktförbindelser och personliga intriger (ex. ett porträtt av släkten Romeå i Chadarians hopp och deras fejd)
* Vetenskapliga artiklar, ex Eleas förslag om cirefalisk magitradition, eller om särskilda byggnadskonster (jag skulle dock i enlighet med vad jag skrev ovan inte vilja ha en artikel som går igenom all byggnadskonst, eftersom sådan översiktlig info säkert dyker upp i en Eon-bok snart nära dig)
* Vinklade in-game-artiklar, exempelvis den zhaniske generalens syn på läget i Västlanden, ögonvittnets beskrivning av lämplig historisk händelse, brevkorrenspondens, etc. Här finns enorma uppslag!
* En äventyrsplats. Då menar jag inte ett grottsystem, utan något lite mer komplex och svårimproviserat, exempelvis jargiens kejserliga palats, bazaarerna i Jen, etc. Minst en karta, beskrivningar av utvalda byggnader, personer och framförallt de intriger som råder på platsen.

Min personliga favorit skulle vara mer in-gameartiklar, saker man kan kopiera och dela ut till spelarna under rätt förutsättningar... ("Ni fann ett gäng brev under en golvplanka...").

/RipperDoc - som skulle kunna tänka sig att skriva någon av dessa men som inte har tid direkt..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det hade varit coolt med någon form av följetång. Till exempel en stad eller ett land som ändå inte kommer att beskrivas i någon egen modul som beskrivs i ett antal på varandra följande artiklar. I övrigt är jag mest intresserad av platser, spännande personporträtt och djupdykningar ner i kultur och traditioner. Hellre artiklar med lite äventyrsuppslag än enbart renodlade äventyr. Och givetvis då ett unikt och spännande material, inte ännu en mörk tornruin full av monster.

Pendragon

Swashbuckler
Hur man kan använda Eons regler till andra spelvärldar.
Det hade varit intressant att se det motsatta också. Dvs, att använda Mundan med alternativa regelsystem, och hur detta ändrar stämning och kraftnivåer, samt hur man modifierar existerande system för att bibehålla eonstämning.

Fast det kanske bara jag som är såpass regelnördig att jag intresserad av förhållandet mellan regler och stämning?

/Joel