Nekromanti Fenomenia: Spelkort

solvebring

Superhero
  • Akt 1, Förarbetet: Teamet riggar upp platsen och sätter igång att ränna runt och utreda, söka kontakt och dylika. De gäller att få fram om det är en eller flera personer, vem/vilka den/de är, vad spöket gör här, vilken tid det är från etc. Alltså det gäller att identifiera någon sorts person bakom vålnaden - vem var den?
  • Akt 2, Syfte/mening: Teamet måste söka nära kontakt med fenomenet. Varför har inte personen/personen gått vidare. Vad vill den, vad söker den, vad har dess osaliga vandring och upptåg för mening?
  • Akt 3, Lösningen: Teamet måste försöka driva bort eller lugna spöket. Hur, utifrån vad de vet, gör de det på bästa sätt?

solvebring

Superhero
En nyckelfråga kring det här med spelkorten är när man ska använda dem. Den stora frågan är alltså inte hur. Hur vet jag ju, på ett eller annat sätt, egentligen - även om ni nu mer än gärna får dela era åsikter med mig.

Så, när var det. Jag kan ju inte använda dem så fort rollpersonerna konfronterar fenomenet/spöket, eftersom det skulle leda till att man drar kort mest hela tiden. Med andra ord är det inget alternativ - i alla fall inte som jag tänker nu.

Möjligen att man skulle kunna sätta upp vissa grundlagar för vad som räknas som en konflikt och att kort dras så fort rollpersonerna hamnar i konflikt med fenomenet/spöket.

Edit:
- När fenomenet konfronteras i direkt bemärkelse, vilket vill säga då en rollperson får direkt kontakt med fenomenet och kan ställa en ordentlig fråga till det, så dras ett Händelsekort. Händelsekortet riktar sedan kommande händelser med en eller ett par meningar som ger förslag till vad som härnäst kommer att hända. Berättelsen fortsätter vidare utifrån det.
Jag tror jag har kört fast. Så kör i vind och dela era meningar med mig. Just nu behöver jag all sorts input jag kan få.