Nekromanti Feta features

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bakgrund

Satt just och kikade på min presentation här på forumen, och såg att jag visst i något driftigt ögonblick skrivit "Lule", vilket är det lokala uttalet på Luleå. Emellertid är det inte säkert att alla andra känner till det. Samtidigt finns det en massa småorter som man inte har en aning om var de befinner sig, vilket är en aning opraktiskt när man söker nya spelare.

Förslag

Jag föreslår att profilerna utökas med en klickbar karta, där man som forumsbesökare kan markera var i landet man bor (torde inte vara helt omöjligt att lösa med nån sorts trevligt scriptspråk, och borde inte belasta databasen så värst heller, två heltal (x, y-kordinat) bara). Sedan när man surfar runt bland profilerna så kan man få se en karta med en liten flagga i som visar var personen bor. Ett sådant system skulle också göra det enklare att hitta spelare i närheten av en själv, bara att sätta ut sin egen flagga och sedan be datorn ta fram alla som bor inom en viss radie därifrån (relativt beräkningstung operation mtp hur många läsare forumen har). Vidare skulle man kunna få se hur rollspelarna fördelar sig över landet och annat kul, om man nu är för blyg för att fråga Sverok.

Feuflux

omjonasson.se
Överviktiga features

Angående kartidén:
Låter som en kul grej, men om det är någon som belastar servern för mycket känns det som ett förslag som hamnar i papperskorgen rätt fort...
Är det inte bättre med en kampanj för att tvinga alla att skriva in sin hemort? Pik till Luxemburg-Rising (före detta Ulan Bator). :gremwink:

Osså ska man få ha större profilbilder 120x120 typ

Det kunde man ett slag innan de ansvariga ansåg (tack och lov) att de var för stort. Jag tror du kan gissa min åsikt nu. :gremwink: Jag tyckte 100*100 var för stort först, men har vant in mig nu. Min egen avatar är för övrigt 82*100 ifall någon skulle bry sig.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Överviktiga features

Mmm, att skriva in sin egentliga bostadsort är ingen vidare bra plan, Nedre Plättböleby säger inte så mycket även om det är sant. Därav förslaget med kart-kittet.

Jag antar att databasen är att betrakta som en lista, och därför kommer operationen att hitta närboende spelare att gå i O(n) tid, vilket är rätt ok. För varje forumsdeltagare så involverar avståndsbedömningen två subtraktioner, två multiplikationer, en addition samt en jämförelse (om vi förutsätter en cirkulär area med intressanta spelare, om man nöjer sig med en ruta så kan man skippa multiplikationerna). Inte så stora beräkningar, men blotta mängden deltagare på forumet lär ju göra att det tar lite tid. Frågan är om folk skulle sitta varje dag och kolla om det dykt upp några nya spelare den närmaste milen, annars lär ju utnyttjandegraden inte vara så hög, men väl så praktisk för de som flyttat och söker en ny spelgrupp.

Däremot lär det ju orsaka en del belastning precis vid introduktionen då alla går in och kikar på vilka som bor nära dem.

Greymourn

Swordsman
Det är iofs. en kul ide...

problemet är att jag knappt ens själv vet var jag går, får jag lägga ut tre prickar där jag antar att det finns chans att jag bor???

Förövrigt mitt 500:de inlägg... Det är även en bra hint om hur tidigare varit, och en trolig vink om hur det kommer fortsätta...

Johan K

Gammal & dryg
Ptjaaa

tjaa, det låter ju lite småskoj ju !!
Fast på nått sätt så känns det som det komemr att bli lite väl plottrigt med sådant. Känns kanske inte som det är det vad man behöver just nu..

/ Johan K, trött & förvirrad..

Feuflux

omjonasson.se
Kass på geografi

Mmm, att skriva in sin egentliga bostadsort är ingen vidare bra plan, Nedre Plättböleby säger inte så mycket även om det är sant. Därav förslaget med kart-kittet.

Poäng till dig.

Idén låter fortfarande kul, får se vad ansvariga säger.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Överviktiga features

det skulle egentligen inte bli så tungt
det som behövs är bara två kordinater att lagra i databas samt kartan
men det som skulle kunna bli tungt vore att lista vart alla bor på en och samma gång :gremwink: men, men