Nekromanti Feta nyheter om D&D

Carl Ö

Warrior
Japp, been there, seen it all. (EN World.org tipsade)

Miniatyrerna
WotCs nya serie miniatyrer är intressanta, men ändå tveksamma. Till det intressanta hör att de är i skalan 25-28 mm (inte 40 som tidigare meddelats), samt att de är färdigmålade. Till det tveksamma hör att miniatyrerna säljs i slumpvisa uppsättningar. Om du vill ha den snygga mind flayern så kan du vara tvungen att köpa tre, elva, femtiosexton eller ännu fler askar innan du får tag på den. Och då kanske du redan sitter där med ett berg av kobolder. Jag hoppas att det här med "grisarna i säcken" är ett elakt rykte som WotC inte tänker uppfylla, men vi får väl se....

Draconomicon
Verkar intressant. Drakar är ju ändå en av stöttepelarna i fantasyvärldarna. Ett gäng kompetenta författare och en fantastiskt illustratör bådar gott!

The Complete Warrior
Urghk! Vad är detta? Ta bort!
Låt oss hoppas att ryktet om denna produkt stannar vid att vara ett rykte.

Disclaimer: Jag kan ha missuppfattat saker, så ta mitt inlägg med en nypa salt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Leksaksvinkeln

Jag tror att miniatyrerna är smart av WotC. Då kan de göra ett D&D som ännu mer tilltalar den yngre målgruppen, i och med att de ska göra en ny introbox. Och då känns D&D mer som ett spel, än vad det göra idag. Sen kan ju vi som redan är "mogna" spelare nöja oss med att köpa de riktigt tunga regelböckerna, som Savage Species och Draconomicon.

En utökning av soritmentet helt enkelt, så att man kan använda D&D-varumärket till att kränga till en yngre målgrupp som inte köper det som finns idag för att det är för avancerat.

Smart strategi, och inget som jag tror kommer att påverka mitt spelande så mycket. Några miniatyrer kommer jag nog att skaffa, men jag kommer INTE att börja samla på dem! Det få räcka med att försöka hålla takt med regelböckerna. :gremgrin:

The Complete Warrior känns lite skum. De har ju Sword & Fist redan, borde inte det räcka?

M.

Quan'talis

Swashbuckler
Till det tveksamma hör att miniatyrerna säljs i slumpvisa uppsättningar. Om du vill ha den snygga mind flayern så kan du vara tvungen att köpa tre, elva, femtiosexton eller ännu fler askar innan du får tag på den. Och då kanske du redan sitter där med ett berg av kobolder. Jag hoppas att det här med "grisarna i säcken" är ett elakt rykte som WotC inte tänker uppfylla, men vi får väl se....

Tja, om jag inte minns helt fel började ju WotC sin bana med Magic: the Gathering, som ju fungerar på precis samma sätt. Och om jag inte är helt felinformerad har Magic sålt betydligt mer än någon upplaga av Dungeons & Dragons. Så det skulle inte förvåna mig alltför mycket.

Det jag ser som ett litet problem är att D&D-konceptet börjar bestå av fler och fler delar, och att det kan bli väldigt svårt både för spelare och för utomstående att veta vad man egentligen menar när man säger "Jag spelar D&D". För oss som mer eller mindre aktivt söker efter en spelgrupp gäller det att vara mer och mer specifik. "Hej, jag söker efter en grupp som spelar Dungeons & Dragons 3rd edition, andra tryckningen, utan tilläggsböcker, med fokus på interaktion mellan spelarna och helst utan dungeons och utan att använda figurer, alignment restrictions eller monster jag inte tycker om, som demoner, överdrivet många vandöda eller Tarrasquen. Finns det någon sådan grupp nära ... som behöver en spelare, hör av er! P.S. Om ni gillade filmen vill jag inte spela med er." :gremgrin:

JPS

chrull

Stockholm Kartell
Ärligt talat. vad är de feta nyheterna? Miniatyrerna har ju ingen inverkan på rollspelandet egentligen. Alltid trevligt att det finns iofs, men inget jag kommer lägga pengar på.

chrull

Carl Ö

Warrior
D&D-DVD med "rollspelsfilm" kommer i sommar

I högen av nyheter om Wizards breddning och förankring av Dungeons & Dragons så ligger även följande:

I sommar kommer en DVD med en datoranimerad "rollspelsfilm". Under filmens gång så stannar handlingen upp och man får välja vilken väg handlingen ska fortsätta. Filmens huvudpersoner är de ikoniska karaktärerna (Mialee m.fl.)

Här finns filmens sajt:
http://www.scourgeofworlds.com/

Storuggla

Champion
Faaans jefla slemminiatyrer!

Jag trodde vi skulle slippa dem och allehanda kvasiwargameliknande stridsregler, men neeej, WotC ska släppa miniatyrer bara för att jävlas med mig, de fönstergluttarna! jag blir förbaskad, jag kommer köra med flaskkorkar och suddigummin istället bara för att irritera de orrarna!

Storuggla, faktiskt 50% seriös

Staffan

Myrmidon
Korrigering

WOTC startade inte sin bana med Magic, utan med The Primal Order som var ett systemoberoende supplement med regler och sånt för gudar i fantasy (i ett gäng appendix fanns information om hur saker och ting funkade i en massa andra rollspel). Magic kom inte förrän något år senare.

Silversword

Veteran
Re: D&D-DVD med "rollspelsfilm" kommer i sommar

Och jag somt trode att de "interaktiva filmerna" var döda och begravna :gremfrown:.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Öööh, på sidan som jag länkade till?

Där finns nyheterna.

Typ, Draconomicon, The Complete Warrior, D&D Miniature Handbook, en ny D&D-introbox, samt bilder på figurerna och kartongerna. Saker jag inte visste om hur de såg ut eller att skulle komma ut.

Om du kände till det redan, varför har du hållit oss i ovisshet, din filur! :gremgrin:

M.

entomophobiac

Low Prep High Play
Mycket imponerande

Finns nog risk att till och med jag köper den där DVD:n, trot att mitt D&D spelande är nere i botten just nu.

Av galleriet att dömma så kommer det hålla hög klass. Hoppas bara animation och övrigt också håller sådan klass.

Staffan

Myrmidon
Re: Mycket imponerande

Hoppas bara att DVD-filmen håller högre klass än CD-skivorna som följde med Mystara-boxarna i mitten av 90-talet...

Troberg

Sinister eater
Re: D&D-DVD med "rollspelsfilm" kommer i sommar

I sommar kommer en DVD med en datoranimerad "rollspelsfilm". Under filmens gång så stannar handlingen upp och man får välja vilken väg handlingen ska fortsätta. Filmens huvudpersoner är de ikoniska karaktärerna (Mialee m.fl.)
Katten också, nu måste jag göra mig av med min DVD-spelare för att undvika kontaminering! :gremshocked: