Nekromanti Fetish (besatta föremål)

CeeAge

Veteran
Fetisher är för mig helt nytt i Eon. Vad är tanken med dom? Jag vet att det är ett föremål besatt av en demon eller ande. Men får det speciella egenskaper, attribut eller färdighetshöjande eller någon form av lucky charm? Hur tänker.ni?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Tanken är att schamaner ska kunna ha med sig ett föremål med en oftast vänligt inställd ande som kan tillfälligt ta över schamanens fysiska kropp och hålla den vid liv då schamanen beger sig upp på andeplanet.

Detta samma gäller familjaris (djur med andra i).

CeeAge

Veteran
Ok, då förstår jag. Men en familiaris får ju andra egenskaper av änden den är besatt av en form av högre medvetande. Så min tanke var om detta även gäller materiella ting med.

preaker81

Veteran
Det är väl bara dom psykiska attributen på en familiari som påverkas eftersom djuret i fråga just är besatt av en demon eller annan ande. Detsamma händer väl även en träpinne med, den har bara svårare att använda detta psyke för att påverka sin värd"kropp".

CeeAge

Veteran
Det är helt sant set du säger. Men min tanke var om anden som besitter föremålet för då vidare sina något av sina attribut eller färdigheter på bäraren/användaren av föremålet. Till exempel en mäktig krigares ande fångad i ett svärd ger en extra i stridsvana. Eller en ring med en ande från en stor ledare höjer ledarskap. Eller en amulett med en en mycket vis gammal ande höjer psyke. Ja du fattar nog vad jag menar.

preaker81

Veteran
Ja självklart och nej, inte som jag tror du tolkat det =)
Självklart följer även sådana psykiska förmågor med när anden tar över värdkroppen, problemet är ju att du själv inte är kvar i kroppen. Det är lite anledningen varför anden är i din kropp, för att hålla den vid liv tills du kommer tillbaka.
Så jag har tolkat det och använt det iaf, men jag förespråkar friskt att sånt som inte är reglerat av reglerna tar man ett beslut själv om hur man vill ha det i sin egen spelvärld. Så länge man håller reda på vad som är en husregel och vad som regleras av böckerna för diskutionen med en spelare kommer ju komma när dom hävdar att det fungerar på ett annant sätt efter ha läst böckerna.

Vicotnik

Den onde
Staff member
CeeAge said:
Det är helt sant set du säger. Men min tanke var om anden som besitter föremålet för då vidare sina något av sina attribut eller färdigheter på bäraren/användaren av föremålet. Till exempel en mäktig krigares ande fångad i ett svärd ger en extra i stridsvana. Eller en ring med en ande från en stor ledare höjer ledarskap. Eller en amulett med en en mycket vis gammal ande höjer psyke. Ja du fattar nog vad jag menar.
Enligt Eons normala regler så för inte en ande över några egenskaper till bäraren av föremålet.