Part 1
Det här är ytterliggare en "skriva av sig"-tråd, som hamnar här på Övriga spel eftersom det inte är ett rollspel jag makar utan ett datorspel.
Tiden har kommit till att skriva en ordentlig AI och jag behöver komma fram till nåt spår jag vill köra på. Mitt spel heter Married With Swords och är ett RTS där du flyttar omkring arméer över olika kartor. En armé består av olika sorters trupper samt proviant (som går åt fortare ju större armén är). En armé rör sig dessutom långsammare ju större den är.
På kartan finns det städer (där du kan rekrytera fler soldater till besökande armé, och i viss mån proviantera), byar (där du kan proviantera) och "hinder" (berg, sjöar, whatever där armén inte kan röra sig). I städerna går det att bygga byggnader för att få mer resurser.
AIn för varje enskild fiendearmé måste alltså kunna ett par saker:
* När provianten är för låg -> gå till passande stad/by och fyll på (förutsatt att inte något annat mål är viktigare just nu)
* När den har för få enheter -> gå till passande stad och rekrytera (förutsatt att inget annat har högre prio...)
* Utför order av typen "attackera armé X", "patrullera mellan koordinaterna K1, K2 och K3" eller "inta stad Y så att inte spelaren kan gå dit och rekytera utan en fight".
Här behövs någon slags viktning alltså, så att armén inte börjar svälta mitt under sitt korståg eller nåt.
Sedan kan ju en given fiende har flera arméer igång och då blir det ännu lurigare. Säg att målet med banan är att erövra alla städer = fiendens mål är att kontrollera minst en stad. Har han då tre arméer så måste dessa ju samköras på nåt vis. Om armé1 utplånas måste kanske de båda andra få helt andra ordrar. Det behövs nån form av AI för varje fraktion som avgör vad dess arméer ska pyssla med.
Sådärja, färdigpladdrat. Nu kan jag börja fundera på riktigt.
Det här är ytterliggare en "skriva av sig"-tråd, som hamnar här på Övriga spel eftersom det inte är ett rollspel jag makar utan ett datorspel.
Tiden har kommit till att skriva en ordentlig AI och jag behöver komma fram till nåt spår jag vill köra på. Mitt spel heter Married With Swords och är ett RTS där du flyttar omkring arméer över olika kartor. En armé består av olika sorters trupper samt proviant (som går åt fortare ju större armén är). En armé rör sig dessutom långsammare ju större den är.
På kartan finns det städer (där du kan rekrytera fler soldater till besökande armé, och i viss mån proviantera), byar (där du kan proviantera) och "hinder" (berg, sjöar, whatever där armén inte kan röra sig). I städerna går det att bygga byggnader för att få mer resurser.
AIn för varje enskild fiendearmé måste alltså kunna ett par saker:
* När provianten är för låg -> gå till passande stad/by och fyll på (förutsatt att inte något annat mål är viktigare just nu)
* När den har för få enheter -> gå till passande stad och rekrytera (förutsatt att inget annat har högre prio...)
* Utför order av typen "attackera armé X", "patrullera mellan koordinaterna K1, K2 och K3" eller "inta stad Y så att inte spelaren kan gå dit och rekytera utan en fight".
Här behövs någon slags viktning alltså, så att armén inte börjar svälta mitt under sitt korståg eller nåt.
Sedan kan ju en given fiende har flera arméer igång och då blir det ännu lurigare. Säg att målet med banan är att erövra alla städer = fiendens mål är att kontrollera minst en stad. Har han då tre arméer så måste dessa ju samköras på nåt vis. Om armé1 utplånas måste kanske de båda andra få helt andra ordrar. Det behövs nån form av AI för varje fraktion som avgör vad dess arméer ska pyssla med.
Sådärja, färdigpladdrat. Nu kan jag börja fundera på riktigt.