Nekromanti FFE tvingas förstöra produkter

Troberg

Sinister eater
Re: Visst

Visst. Jag får skylla mig själv, såvida jag inte har ett licensavtal som du har gått med på att följa, som tillåter mig att sparka dig i arslet om du tar nått annat än de gröna godisarna.

Om du då ändå tar lakritsarna, och jag då sparkar dig i arslet, då får du faktiskt skylla dig själv.

Likson FFE får skylla sig själva.
Kanske det, men jag försökte inte använda godiset som en metafor för spellicenser. Jag försökte bara tala om att man inte ska lämna mig ensam med godis som man vill ha kvar.

Troberg

Sinister eater
Re: De rollspelande konsumenterna förlorar också

Om FFE fick hålla på och fortsätta ha ute produkter som inte uppfyller kraven i d20-licensen, urvattnar de värdet av den licensen. Detta leder till att d20-loggan alltså inte längre skulle stå för det den gör i dagsläget = kompatibilitet med SRD:n och i viss mån D&D. Istället skulle den börja stå för lite vad som helst, och förlorar då sitt värde för konsumenten.

Jag vill, som konsument, veta att d20-loggan på en produkt faktiskt betyder att de följt de regler och åtaganden som d20-licensen ålägger en tillverkare som har sådant material. Annars är jag lurad av företaget ifråga (i det häl fallet FFE). De hävdar att produkten är nått den inte är. Man skulle kunna säga att de försöker ljuga för konsumenterna.
Det här kanske bara är jag, men jag ser mycket hellre fler produkter än pettimeternoggranhet kring en logga. Loggan är i första hand för producenterna.

Troberg

Sinister eater
Re: Snålt?

Jag begriper inte varför du målar ut WotC som skurkarna i detta. De har enligt mig agerat helt korrekt och rimligt. Ingen skugga faller på dem för detta.
Jag har inte kallat dem för skurkar. Jag menar att deras handlande var osmidigt och kanske inte det bästa för dem själva.

Dessutom så är ekonomisk ersättning praxis i liknande fall i andra brancher.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag menar att deras handlande var osmidigt och kanske inte det bästa för dem själva.

Vi har som sagt inte en aning om vilka förhandlingar som föregick detta beslut. Men oberoende av det, kan jag inte se något osmidigt i detta. Och jag är övertygad om att de förstår att agera för sitt eget, och d20-gemenskapens, bästa.

Dessutom så är ekonomisk ersättning praxis i liknande fall i andra brancher.

Det där är inte sant. Flagranta brott mot upphovsrätten brukar leda till att produkter måste dras in och förstöras i alla brancher. Och det här var ju inte precis något litet skitfel de hade gjort.

/Mikael

Matt Evans

Veteran

Stämmer. Ett exempel är ICE som blev tvungna att förstöra både Channeling Companion och Essence Companion för problem med upphovsrätt (och även om jag inte spelar Rolemaster så mycket just nu, så är dessa två moduler något av guldklimpar, han köpa dem precis innan de drogs in).

// Matt Evans

Staffan

Myrmidon

Njä, loggan är även en hjälp för konsumenterna som letar efter saker som är kompatibla med D&D (eller d20Modern, men det hör inte hit). Om folk då slänger loggan på saker som inte funkar så bra tillsammans med d20/D&D så urvattnas loggan, vilket inte alls är bra för konsumenterna.

Det är lite som om någon skulle slänga en Windows-logga på nån mjukvara som bara funkar under Linux.

Dessutom hade FFEs tidigare agerande inneburit ojusta konkurrensfördelar om de kommit undan med det. En del företag lägger ner en hel del tid och resurser på att se till att de verkligen följer de regler och sånt som gäller för d20-produkter, vilket ju givetvis kostar pengar. Om man kan låta bli att göra detta, och klara sig med en varning och en liten smäll på fingrarna, så är det ju mer ekonomiskt att skita i reglerna. Det tycker i alla fall inte jag är bra. En liknelse är att man kan skita i att betala parkeringsavgiften, för sannolikheten att man får böta multiplicerat med botens storlek är lägre än avgiften.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är ingen som hindrar...

...FFE att ge ut produkter på samma sätt och med samma förutsättningar som alla andra.

Det de inte får göra är att ge ut produkter som innehåller material som andra har tagit fram.

Inte helt konstigt, eller hur?

Men som sagt, de får göra hur mycket produkter de vill, det finns inget i lagen som säger att de MÅSTE göra d20-produkter.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Det är ingen som hindrar...

...FFE att ge ut produkter på samma sätt och med samma förutsättningar som alla andra.

Det de inte får göra är att ge ut produkter som innehåller material som andra har tagit fram.

Inte helt konstigt, eller hur?

Men som sagt, de får göra hur mycket produkter de vill, det finns inget i lagen som säger att de MÅSTE göra d20-produkter.
Nejdå, jag håller med. Min poäng var inte att de måste bryta mot licensen för att ge ut produkter, den var att ett antal framtagna produkter försvinner.

Hade de fått lite smisk i form av viten men kunnat behålla produkterna på marknaden så tror jag att det skulle stärkt WotC koncept, det skulle varit bra för FFE och konsumenterna skulle haft fler produkter att konsumera.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Men...

...eftersom FFE:s produkter generellt håller en lägre kvaltet än motsvarande produkter ute på marknaden, skulle också deras fortsatta existens kunna skada d20 och D&D i det långa loppet.

Konsument i butiken: Hmmm, jag har bara råd med en bok, jag köper Dungeon World, den är ju d20 och har ett coolt omslag.

Konsument hemma: Fy fan, den följde ju inte d20, och var dåligt skriven och reglerna sög och ingen bra story. Alla d20-produkter är likadana! Jag kör GURPS istället.

AHHHAAAA! Det är det du är ute efter. Det är därför du tycker att det skulle vara bra att produkterna fanns kvar, så att folk skulle bli avskräckta och sen gå över till GURPS! :gremgrin:

M.

Matt Evans

Veteran

Du menar alltså att man skall få bryta upphovsrätten med vilka medel som helst, bara man kan betala ett vite?

Det är inte därför upphovsrätten finns...

Dessutom finns det regler i detta fall vad man får ta med och vad som inte får tas med. Vill man ge ut d20, så skall det följas, annars får man hitta på ett eget system...

Jag tror oxå att WotC vill sälja många MMII och inte låta FFE sälja sin produkt, med åtskilligt av monster från just MMII.

// Matt Evans

Troberg

Sinister eater

Det är lite som om någon skulle slänga en Windows-logga på nån mjukvara som bara funkar under Linux.
Tvärtom, frågan var väl snarare att de var lite väl mycket kompatibla för den licens de hade.

Om man kan låta bli att göra detta, och klara sig med en varning och en liten smäll på fingrarna, så är det ju mer ekonomiskt att skita i reglerna.
Som jag tidigare påpekat, smällen på fingrarna ska vara så pass stor att den är kännbar.

En liknelse är att man kan skita i att betala parkeringsavgiften, för sannolikheten att man får böta multiplicerat med botens storlek är lägre än avgiften.
Skyldig som laddad. Så gör jag. Konsekvent. Det lönar sig. Mycket. Dessutom slipper man ha fickorna fulla med mynt.

Dessutom så är felparkering (i likhet med flera andra trafikförseelser) avkriminaliserat och inte belagda med böter (det kallas i stället kontrollavgift). Det är med andra ord dessutom inte kopplat till sådant som brottsregister och liknande heller.

Troberg

Sinister eater

d20-gemenskapens, bästa.
Har du inte lite övertro till d20-loggan som kvalitetsstämpel? I princip innebär den bara att man följt en viss licens, innehållet kan fortfarande vara så uselt att det inte ens duger som toalettpapper eller så bra att man måste ha solglasögon för att inte bli bländad.

Det där är inte sant. Flagranta brott mot upphovsrätten brukar leda till att produkter måste dras in och förstöras i alla brancher. Och det här var ju inte precis något litet skitfel de hade gjort.
Inom elektronikbranchen så brukar det innebära att man får betala viten, ofta kopplat till extra avgifter för att man ska hålla tyst om det (se tex när Intel stal bitar av Pentiumen från ett annat företag (vilket kröp fram först när det visade sig att de hade samma flyttalsbug)), inom mjukvarubranchen likaså, med tillägget att ibland köper det tjuvande företaget upp det bestulna (Microsoft brukar göra så). Inom muskibranchen så kan en alltför frikostig sampling av en annan artist leda till ersättningskrav, likaså tolkningar/covers, men man förstör inte materialet.

Man måste ju dessutom beakta att man inte försökt göra en ersättning för de böcker man "lånat" från, bara otillåtna referenser till dem.

Troberg

Sinister eater

Du menar alltså att man skall få bryta upphovsrätten med vilka medel som helst, bara man kan betala ett vite?
Nej. Läs mina inlägg igen.

Jag menar att vite är ett alternativ, dessutom ett alternativ jag personligen hade tyckt vara en bättre lösning.

Dessutom finns det regler i detta fall vad man får ta med och vad som inte får tas med. Vill man ge ut d20, så skall det följas, annars får man hitta på ett eget system...
Visst, men det är mänskligt att fela (inte spela fiol alltså, det är omänskligt). FFE gjorde en tabbe. Man satte sig inte ner och planerade hur man skulle ta över världen genom att stjäla WotC-material. En markering borde vara nog för att de inte skulle göra om det och för att andra skulle vara försiktigare.

WotC har inte gjort fel, men de kunde hanterat saken elegantare.

Matt Evans

Veteran
2 av de berörda produkterna är (var) FFE:s bland de 5 bäst säljande produkterna från företaget.

Rings of Power (1)
och
Dungeon World (5)

// Matt Evans

Troberg

Sinister eater
Re: Men...

AHHHAAAA! Det är det du är ute efter. Det är därför du tycker att det skulle vara bra att produkterna fanns kvar, så att folk skulle bli avskräckta och sen gå över till GURPS!
Egentligen inte, du var steget före mig där. Ingen dum ide i alla fall. Man kanske borde göra en D20-logga (stort D) som man släpper skitprodukter för att smutskasta d20-loggan (litet D)! Nästan lika bra som min ide med det maximalt irriterade systemet baserat på den maximalt irriterande tärningen (D3)!

Skämt åsido, jag tror inte jag skulle uppskatta FFEs produkter efter vad jag hört om dem. Däremot vet jag att det finns massor av spelare som har en annan spelstil än vad jag brukar ha (även känd som att de har fel). Jag tycker att de ska få ha fel om de tycker att det är roligt. Det var det jag syftade på, mångfald är bra.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att peta lite i det igen...

FFE kunde ha tillkännagett det hela lite elegantare och mindre dramatiskt också. Som det är nu verkar du har gjort som de gjort för att vara maximalt griniga. De hade kunna skriva lite reaktionell text om hur ledsna de är, och hur de har börjat se till att det inte händer igen, och att det är kul att finnas till eller nått sånt.

Som det ser ut nu tycker jag att de är trotsigt griniga.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: För att peta lite i det igen...

FFE kunde ha tillkännagett det hela lite elegantare och mindre dramatiskt också. Som det är nu verkar du har gjort som de gjort för att vara maximalt griniga. De hade kunna skriva lite reaktionell text om hur ledsna de är, och hur de har börjat se till att det inte händer igen, och att det är kul att finnas till eller nått sånt.
Det kan jag hålla med om. De borde varit mer "Oops, we screwed up. Vi ska inte göra om det.".

Staffan

Myrmidon
Jim Ward på FFEs egna forum:
There is no way in the world that designers and editors can be expected to do their job and keep track of the thousands of legal details the ogl dectates. These were honest mistakes that have caused Fast Forward to pull product off the shelves. Life happens.
Hur svårt kan det vara att veta att man inte ska använda saker som inte är Open Gaming Content? Jag har bara lurkat in på en del fora och på arkiven på OGF lite då och då, och till och med jag vet att det enda WOTC har publicerat i tryckt form som är OGC är två monster i MM2 (som kom från Creature Collection) samt lite jox i Dragon. Man måste utgå från SRD:n, inte från PHB/DMG/MM när man skriver d20-produkter.

Om jag som lekman vet om detta borde man kunna begära att någon som hade tänkt ägna sig åt d20-publikationer professionellt också borde ha tagit till sig detta.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag håller helt med. Jim Wards snack om "tusentals juridiska detaljer" är ju rent löjligt. Så svårt är det verkligen inte att följa OGL. Om en veteran som Jim inte klarar av det, borde han kanske ägna sig åt något annat.

Jag har bara köpt en produkt av FFE, Orcfest, ett äventyr för absoluta nybörjare på D&D. Förutom att det innehöll ett antal direkta felaktigheter om de regler den försökte få nybörjaren att förstå, presenterade den OGC på ett helklantigt sätt. Dess "clear indication of OGC" bestod i princip av en textblaffa som sa "Allt vi har plockat av någon annan är OGC - allt vi har hittat på själva är det inte." Förutom att det innebär att de är ena snåla djävlar, är det allt annat än klart indikerat. Produkten är i princip 0% OGC på grund av denna luddiga deklaration. :gremmad:

Med tanke på Mr Wards gnälliga "det är inte mitt fel"-inställning, kan jag förstå att det blev som det blev. Han borde nog se över sitt yrkesval...

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så OrcFest var inte bra?

Synd, jag som hade så stora förhoppningar på den... snyft... alltså, faktiskt, jag trodde att den skulle bli bra. Men jag borde förstått, det är ju FFE.

Håller helt med om att det är löjligt att skylla på "tusentals sidor legaliteter", det finns en FAQ på ENworld man kan läsa om man vill komma igång, och den täcker de fel som FFE begått.

Och de felen var de vanligaste i början innan idioterna sållades bort för att de inte brydde sig om att läsa licensen, men några finns tydligen kvar.

Förutom det är det ju så uppenbart att de använder sig av AD&D:s regelbas när de skriver sina grejer, och sen försöker porta över det till d20 på ett otroligt och inkonsekvent sätt. I alla fall var det så i de två moduler jag läst.

Suck...

M.