Nekromanti FFE tvingas förstöra produkter

Troberg

Sinister eater
Re: Så OrcFest var inte bra?

Håller helt med om att det är löjligt att skylla på "tusentals sidor legaliteter", det finns en FAQ på ENworld man kan läsa om man vill komma igång, och den täcker de fel som FFE begått.
Det var tusentals detaljer han pratade om, inte tusentals sidor.

Jag har inte orkat räkna detaljerna (eller ens läsa spektaklet) så jag kan inte säga om han har rätt eller inte.

Bombu

Hero
På ett sätt är det alltid tråkigt när rollspel förstörs, känns på nått sätt fel i själen.

Men det är ju bara att konstatera att det är affärsintressen som driver hela företagsmarknaden, inklusive Wotc, och deras öppna licens är en bra sak.

Det är nog bara i sverige som övriga rollspel fortfarande är så stora, tack vare sånna här sidor.

men man får följa spelets regler, om man inte följer reglerna så får man straff, ett tillräckligt hårt straff för att avskräcka andra, det måste vara så Wotc resonerar.

Och jag kan bara hålla med, helt ok.

Jag tror sverige är ett land som har potential att skapa konkurrenter som faktiskt håller gentemot d20, vilket av de svenska spelen tror ni kommer utmana d20 på den internationella arenan framöver, vi har ju några exempel på vad som har lyckats förut.

Bombu

Oldtimer

Slava Ukraini!

Synd, jag som hade så stora förhoppningar på den... snyft... alltså, faktiskt, jag trodde att den skulle bli bra. Men jag borde förstått, det är ju FFE.

Äventyret (ca 60% av boken) verkar lite spännande och kul, men jag har inte provat att köra det på riktigt ännu.

Mr Reids förklaringar av spelet, däremot, håller inte speciellt hög klass. Bland annat lyckas han med att påstå helt fel saker om Attacks of Opportunity, som ju verkligen är något som tarvar en klar och tydlig förklaring. Om inte läsaren var förvirrad av AoO innan, så lär han ju helt säkert vara det efter att ha läst denna "förklaring". :gremfrown:

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Mr Reids förklaringar av spelet, däremot, håller inte speciellt hög klass. Bland annat lyckas han med att påstå helt fel saker om Attacks of Opportunity, som ju verkligen är något som tarvar en klar och tydlig förklaring. Om inte läsaren var förvirrad av AoO innan, så lär han ju helt säkert vara det efter att ha läst denna "förklaring".
Eller så säger han annorlunda än WotC för att undvika att trampa på deras licensierade tår? :gremgrin:

Oldtimer

Slava Ukraini!

Eller så säger han annorlunda än WotC för att undvika att trampa på deras licensierade tår?

En mycket insiktsfull teori, men de regler han förväntas förklara föreligger som OGC (i SRD). Det är liksom hela idén med OGL att andra än WotC kan skriva material om D&D/d20.

Min teori är att han inte begriper reglerna själv. :gremfrown:

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Där ser man

Jag kan inte ens hålla ordning på en liten detalj som skillnaden på sidor och detaljer, så jag kanske ska ligga lite lågt. :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fast en sak som FFE har rätt till...

...tycker jag är namnet Drawmij. Det borde du kunna få en gratislicens på att använda, med tanke på namnets historik.

M.

Troberg

Sinister eater

Min teori är att han inte begriper reglerna själv.
Troligen.

Trots det så måste jag säga att jag har en viss förståelse för hans påstående att OGL är rörigt. Deras överträdelser i det här fallet kanske inte kan ursäktas med det, men det ligger ändå något i det.

Jag tycker att OGL är rörigt. Den är något slags halvrövad GPL men utan GPLs genomtänkthet och allmännyttiga mål.

Personligen skulle jag föredra att man använde GPL rakt av. Den är enkel, lättbegriplig och altruistisk, samtidigt som den ger upphovsmannen ett hållbart rättsligt skydd.

Troberg

Sinister eater
Re: Där ser man

Jag kan inte ens hålla ordning på en liten detalj som skillnaden på sidor och detaljer, så jag kanske ska ligga lite lågt.
Det är ju ganska svårt att argumentera mot honom utan att först ha räknat hur många detaljer det finns.

Nu vet du vad du har att göra under påsken! :gremgrin:

Staffan

Myrmidon

Filen "srdlegal.rtf" som finns på Wizards hemsida med OGL:en som gäller för användandet av SRDn innehåller totalt 1 127 ord. Jag tror "tusentals detaljer" är något överdrivet. Om man inkluderar d20 System License och d20 System Guide blir det ytterligare 777 och 4 690 ord, men den senare består till stor del av en lista "Defined Game Terms" (2 664 ord) som man inte får ändra på om man vill använda d20-loggan. Om man räknar bort dessa är det ungefär 4 000 ord legaliteter som man måste ta hänsyn till.

Staffan

Myrmidon
Re: Fast en sak som FFE har rätt till...

Han nämnde på FFEs forum att han tänkte ta strid över just den detaljen.

Troberg

Sinister eater

Filen "srdlegal.rtf" som finns på Wizards hemsida med OGL:en som gäller för användandet av SRDn innehåller totalt 1 127 ord. Jag tror "tusentals detaljer" är något överdrivet. Om man inkluderar d20 System License och d20 System Guide blir det ytterligare 777 och 4 690 ord, men den senare består till stor del av en lista "Defined Game Terms" (2 664 ord) som man inte får ändra på om man vill använda d20-loggan. Om man räknar bort dessa är det ungefär 4 000 ord legaliteter som man måste ta hänsyn till.
En bra jurist bör kunna klämma in i genomsnitt minst 8,3 detaljer per ord för att verka seriös.

Insinuerar du att de använt oseriösa jurister?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag tycker att OGL är rörigt. Den är något slags halvrövad GPL men utan GPLs genomtänkthet och allmännyttiga mål.

Må vara att OGL inte tar sikte på någon allmännytta i första hand, utan endast indirekt genom att ge möjlighet till fler produkter. Däremot är den minst lika genomtänkt som GPL. Och egentligen inte speciellt svår att förstå.

Personligen skulle jag föredra att man använde GPL rakt av. Den är enkel, lättbegriplig och altruistisk, samtidigt som den ger upphovsmannen ett hållbart rättsligt skydd.

Eftersom den tvingar den som använder den att göra sitt alster 100% "fritt", skulle den förmodligen leda till betydligt mindre användande. Med OGL kan man själv välja hur mycket man vill behålla själv och hur mycket man vill addera till "the OGL Pool".

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En kommentar från FFE

Saxat från FFE:s forum. Citate är av J. Danovich, en av bossarna på FFE:

We do not challenge the d20 License or the OGL or use of the SRD. We want to continue to work within the framework of the d20 and OGL rules. We voluntarily destroyed all of our copies of the products in question. Wizards of the Coast did not ask us to do that. We voluntarily placed a disclaimer on our website. Wizards of the Coast did not ask us to do that. We were asked to cure the problem and that was our solution.
Det verkar som om WotC inte är så elaka som du tror.

Däremot verkar det som om FFE valde att göra dessa drastiska handlingar för att folk skulle tycka synd om dem, och tycka att WotC är elaka. De försökte helt enkelt lite gammal hederlig manipulation.

M.

Troberg

Sinister eater

Må vara att OGL inte tar sikte på någon allmännytta i första hand(snip)
Med OGL kan man själv välja hur mycket man vill behålla själv och hur mycket man vill addera till "the OGL Pool".
Just därför jag skulle föredra GPL.

Däremot är den minst lika genomtänkt som GPL.
Ärligt talat betvivlar jag det. Det har gått in en väldig massa tänk i GPL.

Och egentligen inte speciellt svår att förstå.
Men den saknar fortfarande den enkelhet som GPL får genom sin kompromisslöshet.

Troberg

Sinister eater
Re: En kommentar från FFE

Det verkar som om WotC inte är så elaka som du tror.
Eller så är de så elaka att de har tvingat FFE att komma med det uttalandet.

Du är dålig på konspirationsteorier... :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller så är jag inte det...

...utan det är bara så att jag vill att du tror att jag är dålig på konspirationsteorier... :gremgrin:

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Eller så är jag inte det...

...utan det är bara så att jag vill att du tror att jag är dålig på konspirationsteorier...
Nejdå, det är bara vad jag vill att du ska tro att jag tror. Åtminstone är det vad jag vill att du ska tro.

Ska vi lämna konspirationskarusellen eller ska vi se vem som kan bygga mest förvirrande meningar?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Just därför jag skulle föredra GPL.

Men förmodligen inte de flesta presumtiva utgivare. Och därigenom skulle vi inte få några d20-produkter.

Men den saknar fortfarande den enkelhet som GPL får genom sin kompromisslöshet.

Det kan jag mycket väl hålla med om. Tyvärr tror jag inte att kompromisslösheten skulle tilltala utgivare av d20-produkter.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Men förmodligen inte de flesta presumtiva utgivare. Och därigenom skulle vi inte få några d20-produkter.
Se, bara bättre och bättre! :gremgrin: