Nekromanti Fiberkabel i röven och Tårta D20

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Entropia

Well, som en av designerna bakom Entropia så kan jag med säkerhet säga att det finns en sådan möjlighet. Eftersom du kan spela och tjäna riktiga pengar genom att ge Entropia din tid. Det finns flera tidskrävande aktiviteter som genererar pengar. Jag vet inte vad du anser med "rik" men vi har dedikerade deltagare som inte har satt in en enda krona i spelet och genom smart agerande har ackumulerat tiotusentals kronor, eller som har fört sina syskon genom college i USA.
Det finns fattiga människor som jobbat sig upp i verkligheten också. Det betyder inte att det är lätt att göra klassresor, eller att många kommer att lyckas. Att det är möjligt har jag inte ifrågasatt - däremot rör det sig om samma typ av strukturer som i verkligheten. Entropia är faktiskt det första MMORPG jag hört talas om som grundar sig på en strikt kapitalistiskt etik. Och dessutom kopplat till verkligheten... Strålande.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Entropia

Om det på något sätt upprör dig borde du läsa på lite om Asherons Calls system där XP beskattas av de som stod högre upp i guild-stegen än dig. En guild leader med några tjog underhuggare behövde aldrig grinda monster för sina levels. Feodalism är otäckt.

Om du är ute efter att rollspela i ett MMO borde du söka dig till rollspelsdedikerade MUDs som gör ett väldigt bra jobb med att både simulera någon sorts verklighet samt ge folk möjlighet att bli det de vill. I Armageddon till exempel råder strikt RP-trång (spelarna är för det mesta duktiga också) tillsammans med permanent och hög dödsrisk, nästan klasslöst system, adelsprivilegier, otäcka magiker och den livsfarliga slummen blir stämningen asbra. Jag har aldrig sett ett friare system, man kan göra karriär, ett helt liv på att bara ficktjuva eller ägna sig åt sitt yrke. Det finns visserligen fortfarande pengaproblemet, men om du har GMs förtroende kan du be om att få spela adelman från början. Problemet är att spelets arbetare (tänk stenbrott) tjänar bra mycket bättre än en adelsman så det förlorar lite trovärdighet när en adelsman ska kunna köpa folk när dregget i baren är mer välbeställda.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Tror på ökad tillväxt.

Virtuella klasskillnader, det är allt jag säger.
Nu finns det ju faktiskt en ganska viktig skillnad mellan Project Entropias virtuella klasskillnader och det verkliga samhällets verkliga klasskillnader: Du kan välja att inte spela Project Entropia, men du kan inte välja att inte vara med i samhället.

Du blir ju inte förtryckt av Project Entropias klasskillnader, så vad har du emot dess existens? Andra människor kanske gillar att bli förtryckta.

/Kalle
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Tror på ökad tillväxt.

Andra människor kanske gillar att bli förtryckta.
Problemet är att Entropias förespråkare framställer det som något annat än förtryck; man stoltserar mer än gärna med att man "Kan tjäna pengar" etc vilket säkerligen lockar många - men i praktiken, som t.ex Wikipedia påpekar, är systemet byggt för att man som spelare ska gå minus. Med andra ord, för varje person som går plus, blir det ett antal som går MER minus än vad de skulle ha gjort. Företaget vill ju såklart tjäna pengar, och har inget alls att vinna på att alla går och blir rika eller ens välbeställda i spelet - med tanke på att det går att ta ut pengarna. Det man vinner på är att framhäva illusionen om möjligheten att lyckas, samtidigt som systemet är riggat. Precis som i verkligheten, med andra ord.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Tror på ökad tillväxt.

Men är inte det typ som Internetpoker? Några blir rika, några tjänar en extra slant — de flesta förlorar, och de enda som garanterat tjänar på det hela är casinot.

Man kan förstås ifrågasätta det moraliska i att driva ett Internetcasino, men jag förstår inte hur man kan likställa det med politiskt/ekonomiskt förtryck. Det är ju fortfarande frivilligt att delta.

/Kalle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Tror på ökad tillväxt.

Min farsa lirade rollspel på högskolan på åttiotalet. Han bidrog till att göra mig nyfiken på rollspel.

Sen tror jag det är en fråga om läggning också. Vissa människor har en läggning för rollspel, och i den mån denna läggning är genetisk eller överförs via uppfostran så kommer den att ärvas från föräldrar av barn.

/Kalle
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tror på ökad tillväxt.

Problemet är att Entropias förespråkare framställer det som något annat än förtryck; man stoltserar mer än gärna med att man "Kan tjäna pengar" etc vilket säkerligen lockar många - men i praktiken, som t.ex Wikipedia påpekar, är systemet byggt för att man som spelare ska gå minus.
Inte "man som spelare", utan "spelarkollektivet som helhet". Det vill säga, först när du slår ihop alla spelares resultat så kan du se om det blir plus eller minus.

Att "man som spelare ska gå minus" kännetecknar däremot alla prenumerations-MMOer. Där går alla spelare med minus, punkt - de betalar ju för att få spela skiten över huvud taget, till skillnad från Entropia där man bara betalar för att få fördelar i spelvärldens rejs.

En av mina favoriter på den punkten var Pangya, ett golf-MMO. Där betalade man för att se cool ut på spelvärldens golfbana, men man fick inga spelfördelar av att stoppa in pengar och man behövde inte betala pengar för att få spela det heller. Tyvärr var man tvungen att kunna japanska eller koreanska för att kunna prata med någon, och den västerländska klienten (Albatross) kraschade min dator.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Tror på ökad tillväxt.

Men är inte det typ som Internetpoker? Några blir rika, några tjänar en extra slant — de flesta förlorar, och de enda som garanterat tjänar på det hela är casinot.
Mjo, och jag är å det kraftrigaste emot internetpoker också, och hoppas i mitt innersta att folk fattar att det faktiskt inte är så jädra svårt att bara samlas och träffas, ta en pilsner och spela ett par partier poker.

Vi har skapat ett samhälle där pengar betraktas som det viktigaste i livet, där pengar rent konkret är ett mått på framgång. Vi uppmanas med drömmar om "lätta" pengar, om "snabba" pengar.

Man kan förstås ifrågasätta det moraliska i att driva ett Internetcasino, men jag förstår inte hur man kan likställa det med politiskt/ekonomiskt förtryck. Det är ju fortfarande frivilligt att delta.
Det är frivilligt att leva i ett land med skattetryck också. Allt man behöver göra är att flytta någon annanstans...

Lite mer allvarligt: Det rör sig om samma strukturer som repdoduceras i den virtuella världen. Den virtuella världen blir en förlängning av samma system snarare än ett eget system i sig. Jag likställer dem med andra ord inte, men jag menar att de är kraftigt besläktade. Så nära besläktade att om de skulle skaffa barn tillsammans, skulle ungen får antenner, liksom.

Vad gäller "frivilligt att delta" så förutsätter det på något sätt att individen gjorts medveten om risken att förlora. Individen har formats av ett samhälle där "lätta/snabba pengar" är något eftersträvansvärt, och utsätts sedan för något där man helt uppenbart "kan tjäna pengar". Klart som fan många åker dit. Någon "fri vilja" tror jag knappt på i verkligheten, och definitivt inte i det här fallet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Tror på ökad tillväxt.

Inte "man som spelare", utan "spelarkollektivet som helhet". Det vill säga, först när du slår ihop alla spelares resultat så kan du se om det blir plus eller minus.
Japp. Men det är ju lite det som är grejen - folk lockas med möjligheten att vara bland de som faktiskt går plus, samtidigt som de rent statistiskt sett troligen inte alls blir det.

Att "man som spelare ska gå minus" kännetecknar däremot alla prenumerations-MMOer. Där går alla spelare med minus, punkt - de betalar ju för att få spela skiten över huvud taget, till skillnad från Entropia där man bara betalar för att få fördelar i spelvärldens rejs.
Japp. Och jag anser helt klart att det förra är bättre, eftersom det dels gör att alla har lika stora möjligheter i spelet så länge de klarar av att hosta upp de där 80 spännen i månaden, dels att alla betalar lika mycket. I en optimal värld skulle jag såklart vilja att man betalade utifrån en procenthalt av vad m an tjänade, men vafan - med en "lika för alla"- policy skapas mer vattentäta skott mellan verklighetens orättvisa strukturer och spelvärldens. Det blir så att säga möjligt att spela "vem som helst" snarare än "någon på ungefär samma socialnivå som mig själv", något jag ser som en stor vinst.

Entropia är det perfekta kapitalistiska MMO't. Den som har fördelar anses ha "förtjänat" dem, eftersom annars skulle de väl inte ha fått fördelarna... Om man inbillar sig att det finns rättvisa i ett kapitalistiskt system eller anser att ett kapitalistiskt system faktiskt fungerar är det såklart bra - då har vi ju det borgerliga meritokratiska försvaret för sin egen makt nätt förpackat i spelform, och vem som helst kan gå in och visa hur bra grejer man förtjänar att ha rent "objektivt" och marknadsmässigt... Själv är jag ju emot dylika mått, spottar på ordet "förtjäna", och menar att det kapitalistiska samhället per automatik innebär rejäla orättvisor. Som i det här fallet spiller över in i spelet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Tror på ökad tillväxt.

Men det är ju lite det som är grejen - folk lockas med möjligheten att vara bland de som faktiskt går plus, samtidigt som de rent statistiskt sett troligen inte alls blir det.
Och på vilket sätt är detta ett problem?

/tobias
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Tror på ökad tillväxt.

Själv tror jag att MMO'na kommer att bli mer dynamiska (...) Sedan har vi ju den här vidriga trenden med MMO's där man betalar pengar för in-gameprylar, "virtuella ekonomier" etc, som i Entropia t.ex. Den trenden kommer säkert att växa
Jag säger inget om denna trends eventuella vidrighet (ety det vore lite inflammatoriskt), men jag tror absolut att det är i den riktningen som framtiden inom MMO ligger. Jag tror inte alls att de kommer att bli särskilt mycket mer dynamiska (det skulle vara ur en ren kosmetisk synvinkel i sådana fall), men däremot kommer nog virtuella ekonomier att växa stort. Bordsrollspel och MMO är två helt olika djur och jag tror att framtidens utveckling kommer att se dem växa isär än mer.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Tror på ökad tillväxt.

Och på vilket sätt är detta ett problem?
Att det är moraliskt sett ganska (enligt mig) tvivelaktigt att på det här viset lura in folk - man förstärker samma förväntningar och idéer som leder till spelmissbruk.
 
Top