[FIEND] Spelstruktur

entomophobiac

Low Prep High Play
Inför GothCon 2019 petade jag ihop ett monsterjägarrollspel som bara var några tabeller att spela Knave med. Vi hade superkul med det, och efter GothCon renskrevs det till Best. Under 2020 speltestades det här utkastet ganska friskt, tack vare detdäringa Internet och dendäringa pandemin.

Men kontentan av speltesterna var att det faktiska resultatet inte alls lyckades fånga intensiteten som uppstod på GothCon. I renskriven form blev det istället en stor hink tabeller utan någon struktur. Kan vara helt okej som någon sorts bastardiserad OSR-tolkning kanske, men det uppnådde inte alls mina mål. Något som också märktes tydligt i spel--för tabellerna signalerade snarare "prepp" än de kändes särskilt spontana eller intressanta.

Best, möt papperskorg.

Nu är det istället dags att skriva version två, där jag vill ta fasta på ett par saker:
  1. Strukturen i häftet måste matcha hur det spelas, och komma närmre minimalismen i GothCon-speltesterna.
  2. Brädspelsstruktur är utgångspunkten, med tydliga faser, och ett regelhäfte som är skrivet i samma ordning som det används runt bordet.
  3. Häftet får inte vara mer än max 32 sidor A5. Gärna färre sidor.
  4. Skriva på engelska, för målet är att dela det gratis via DTRPG eller liknande i framtiden.
Just nu tänker jag mig en struktur som är rakt av plockad från GothCon-sessionerna.

Först står det hur reglerna fungerar. Hela gruppen har ett värde i Insight som är gruppens gemensamma "level" i brist på en bättre parallell och som ökar efter varje scen där gruppen lär sig mer om det monster den jagar. Rulla T20 + Insight >= 10 och du lyckas med det du försöker göra. Varje jägare har också ett par situationer där de kan få plus, för att ge lite unik prägel, men dessa är helt baserade på hur du slår fram din jägare.

Sedan wham, in medias res, ni börjar där det hänt något dåligt monstrigt. Det här är scenariots första Undersökningsscen. Spelledaren rullar fram ett par ledtrådar och komplikationer. Gruppen bestämmer hur de vill gå vidare i en Planeringsfas och sen kommer nästa Undersökningsscen. Klipp snabbt, klipp skoningslöst, håll tempot högt. Sakta men säkert lär sig gruppen mer, Insight ökar, och de lär sig fler och fler saker från Ledtrådar som ger dem fakta om monstret de jagar.

Genom en "trigger", kanske inspirerat av Lovecraftesque och dess begränsade antal scensättningar, så möter ni förr eller senare monstret. Ni måste inte faktiskt konfrontera det om ni inte känner er redo, utan kan skjuta på den oundvikliga konfrontationen om ni vill genom att betala någon form av pris (eller rulla bra?). Men när ni väl möter den så kopplas alla ledtrådar ni hittat (som SL rullat fram) till faktiska features som monstret har.

Hittade ni något otäckt slem? Monstret har en syraspottattack. Hörde ni rykten om konstiga ljud? Monstret gör det där ljudet innan det anfaller. Alla tabellresultat från den tidigare versionen av Best, men kopplade till praktiska fenomen.

Målet är att eliminera prepp och att ni tillsammans skall kunna upptäcka monstret och scenariot, scen för scen, med tabellerna och verktygen från häftet som hjälpredor.

Phew. Låter det här bra/anus?

Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Inspirationen till spelet är monsterjakt + 1700-tal, men jag vill aktivt undvika "standardmonster", som varulvar eller vampyrer. Istället är det slumptabeller som avgör vad för märkligt kreatur ni möter. I speltest har monstren ofta tenderat tycka om fett av någon anledning, men på väldigt olika sätt. Har haft hordmonster med fejkade människokroppar som sätt att smälta in, med tusenfotingsben till revben, och ett stort gap i vad som skulle ha varit kraniumet på låtsaskroppen. Det har blivit komiskt splatstickigt ibland och obehagligt ibland, och resulterat i mången jägares död.

Förhoppningen är att zooma in på exakt den upplevelsen och eliminera de saker som gjorde att det kändes mer som ett prepptungt spel.

Basenanji

Postd20modernist
Jag tycker att det låter helfränt! Kanske är BEST särskilt bra IRL, medan det i testversionen över nätet inte blir samma sak? Släng alltså inte ut babyn med badvattnet, tycker jag.

Sedan älskar jag prepp så jag fattar inte riktigt den grejen, men kör på!

entomophobiac

Low Prep High Play
Släng alltså inte ut babyn med badvattnet, tycker jag.
Jag ser det inte på det sättet riktigt. Försökte emulera de roliga spelsessionerna vi hade på GothCon, misslyckades på sätt #1, och nu vill jag testa sätt #2. :)

Sedan älskar jag prepp så jag fattar inte riktigt den grejen, men kör på!
Jag med! Men i det här fallet är det uttalade målet att göra något som är mer "pick up and play", för tillfällen där ni kanske inte visste vad ni skulle spela. Eller som det var på GothCon, med random coolt folk en träffar alldeles för sällan och som blir sugna på lite spontant 03-rollspel!

Finns många sätt att flå en katt.

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag gillar ju Best-konceptet väldigt mycket, men tror att du här kan vara något på spåret som går mer i linje med din grundvision. Så jag är helt för – tycker att det låter råcoolt!