Okej, nu är jag lika pedagogisk som en våffelstrut, men jag ska försöka mig på en förklaring av stridssystemet jag skissar på till mitt (framtida, om det nu någonsin blir något) fighting-fantasy-forumspel (inspirerat av Lord och the Rings Online). Förhoppningsvis kan jag få lite feedback också. Det blev en post i makarforumet istället för forumsspelforumet nu, eftersom inget säger att det här måste användas i forumsspel och att jag kanske kan inspirera någon som inte läser det (tänker jag mig) bortglömda forumet.
I mitt exempel kommer jag att ha med 4 hjältar: Frodo, Aragorn, Elrond och Gimli. Varje spelare skapar en hjälte genom att välja ras+klass: https://omjonasson.se/rollspel/fightingfantasy/ffHero.html (notera att det är en alfa-version som inte är testad eller balanserad för fem öre, men det ger en hint om vad jag är ute efter).
Alla hjältar har alltså Morale (når den noll är man utslagen), Power (betalningsmedel för förmågor) och en uppsättning färdigheter. Färdigheterna har (förut de för raserna ser jag nu, alfa-version som sagt...) primära och sekundära effekter. De primära gäller en själv, och den sekundära kommer att påverka en i gruppen, återkommer strax om vilken. Inför en strid väljer varje hjälte ut fem förmågor (vet i nuläget inte om det ska begränsas, typ "välja en förmåga max en gång" eller "inte använda samma förmåga två rundor i rad") i en turordningslista. Hjältarna kommer även överrens om en initiativordning (eftersom det är tänkt att köras som ett play-by-forum-spel).
Exempel:
Turordningen bestäms till Gimli (Dwarf/Champion), Aragorn (Human/Captain), Elrond (Elf/Lore-master) och Frodo (Hobbit/Burglar).
Man kommer sedan placeras ut en-mot-en mot fienderna, och matchar inte antalet så går man runt och börjar om på den förste. Om hjältarna möter tre orcher så blir det alltså. Gimli slår på orch1, Aragorn på orch2, Elrond på orch3 och Frodo på orch1.
Av de fem förmågorna så kommer de tre förstas sekundära effekt påverka ens tre medhjältar i turordning, alltså, Gimlis sekundära effekt från attack1 påverkar Aragorn, Elronds sekundära effekt från attack1 påverkar Gimli, Frodos sekundära effekt från attack3 påverkar Elrond och etc, fyll i luckorna... Tanken är att det ska bli lite pyssel för att uppnå önskade resultat av att boosta varandra.
Gimlis lista kan bli:
1. Blood Rage
2. Endurance
3. Feral Strike
4. Wild Attack
5. Fight On
Gimli startar med en Blood Rage, betalar 10 Power (och står därefter på 90) och får då en attack buff (dubbel skada, mer info i framtiden) innan han gör sin attack. Aragorn får en weapon buff som kommer att öka hans skada när det strax blir hans tur, medan stackars Frodo kommer få vänta till runda 3 innan han börjar få boosts av sina kamrater.
Eftersom jag är primärt programmerare och sekundärt spelskapare (väldigt sekundärt!) så är tanken att all attack-info matas in någonstans och så räknar en dator ut vad som händer (och visar i något läsvänligt format).
Är jag något på spåren eller bör 90% slängas och resten göras om från grunden?
I mitt exempel kommer jag att ha med 4 hjältar: Frodo, Aragorn, Elrond och Gimli. Varje spelare skapar en hjälte genom att välja ras+klass: https://omjonasson.se/rollspel/fightingfantasy/ffHero.html (notera att det är en alfa-version som inte är testad eller balanserad för fem öre, men det ger en hint om vad jag är ute efter).
Alla hjältar har alltså Morale (når den noll är man utslagen), Power (betalningsmedel för förmågor) och en uppsättning färdigheter. Färdigheterna har (förut de för raserna ser jag nu, alfa-version som sagt...) primära och sekundära effekter. De primära gäller en själv, och den sekundära kommer att påverka en i gruppen, återkommer strax om vilken. Inför en strid väljer varje hjälte ut fem förmågor (vet i nuläget inte om det ska begränsas, typ "välja en förmåga max en gång" eller "inte använda samma förmåga två rundor i rad") i en turordningslista. Hjältarna kommer även överrens om en initiativordning (eftersom det är tänkt att köras som ett play-by-forum-spel).
Exempel:
Turordningen bestäms till Gimli (Dwarf/Champion), Aragorn (Human/Captain), Elrond (Elf/Lore-master) och Frodo (Hobbit/Burglar).
Man kommer sedan placeras ut en-mot-en mot fienderna, och matchar inte antalet så går man runt och börjar om på den förste. Om hjältarna möter tre orcher så blir det alltså. Gimli slår på orch1, Aragorn på orch2, Elrond på orch3 och Frodo på orch1.
Av de fem förmågorna så kommer de tre förstas sekundära effekt påverka ens tre medhjältar i turordning, alltså, Gimlis sekundära effekt från attack1 påverkar Aragorn, Elronds sekundära effekt från attack1 påverkar Gimli, Frodos sekundära effekt från attack3 påverkar Elrond och etc, fyll i luckorna... Tanken är att det ska bli lite pyssel för att uppnå önskade resultat av att boosta varandra.
Gimlis lista kan bli:
1. Blood Rage
2. Endurance
3. Feral Strike
4. Wild Attack
5. Fight On
Gimli startar med en Blood Rage, betalar 10 Power (och står därefter på 90) och får då en attack buff (dubbel skada, mer info i framtiden) innan han gör sin attack. Aragorn får en weapon buff som kommer att öka hans skada när det strax blir hans tur, medan stackars Frodo kommer få vänta till runda 3 innan han börjar få boosts av sina kamrater.
Eftersom jag är primärt programmerare och sekundärt spelskapare (väldigt sekundärt!) så är tanken att all attack-info matas in någonstans och så räknar en dator ut vad som händer (och visar i något läsvänligt format).
Är jag något på spåren eller bör 90% slängas och resten göras om från grunden?