Nekromanti Figurspel! Vart skall jag rikta mitt spelsug?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tjo! Välkommen till min röriga tråd om figurspel (kapa den gärna eller driv från ämnet, jag är inte riktigt säker på vad jag är ute efter, egentligen, kanske blir jag inspirerad).

Det hela började med den här tråden på Story Games där de pratar Car Wars.

Eller egentligen, det började redan på GothCon, då jag under min årliga vandring i södra byggnaden kom att träffa några killar som spelade Battle Fleet Gothic på ett svart lakan som de målat stjärnor på för att få en juste rymd.

... eller så började det redan före GothCon i fjol, då jag var in på EB Games och köpte en famn med Rocketmen CSG boosters. Jag har med andra ord en ruskig massa blandade rymdskeppsmodeller i glad 50-tals-stil.

Jag har också några Pirates of the Spanish Main skepp, inte hundratals, men kanske tio stycken.

Det skulle vara kul att komma igång med lite figurspelande. Skulle jag spela något av GWs större pengahål till spel så skulle jag vilja spela Epic igen, men det lockar inte så mycket att jag vill köpa TVÅ armeer. Jag vill ha något där jag kan stå för allt material som krävs.

Så jag tänkte att jag skulle göra något med det jag redan har liggande hemma. Skeppsmodeller finns som sagt (både vanliga 1600-tals och futuristiska rymd dito). Jag har en massa tärningar, måttband, pluppar, pokermarker och sånt som man kan förvänta sig att en spelare har hemma. Jag har dessutom en sunkig laserskrivare, så jag kan skriva ut mindre mängder formulär, regler och sånt.

Finns det något bra spel färdigt? Jag vet att Battle Fleet Gothic är gratis att ladda ner, men jag är inte helt lockad av att ha rymdorcher mot rymdalver.

Om Man'O'War också skulle vara gratis så är det samma problem där, temat lockar inte egentligen så mycket.

Något annat? Spelarantal, allt från två till åtta är intressant. Speltid på en till fem timmar.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kanske Mordheim eller Necromunda?

Jag vet inte om du är sugen på att måla gubbar, och det häftigaste hade ju såklart varit att föreslå något coolt spel där du kunde använda de piratskepp och rymdfartyg du reda har, men, och det här håller på att bli en väldigt lång mening, jag provade att spela Mordheim en gång och föll verkligen för det spelet. Warhammer-världen är ju jättehäftig, och det är alltid tufft med skirmish-spel.

Necromunda har jag ingen koll på, men det verkar vara motsvarande spel fast i rymden.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Wilper said:
Skulle jag spela något av GWs större pengahål till spel så skulle jag vilja spela Epic igen, men det lockar inte så mycket att jag vill köpa TVÅ armeer. Jag vill ha något där jag kan stå för allt material som krävs.
Det enda tips jag egentligen har är att köpa två grundboxar till Warmachine. Kring 350 spänn stycker, rätt snabbspelat, få enheter (man kan spela "på riktigt" redan med de små grundboxarna) och väldigt roligt. Plus att det är ångdrivna mechas.

Tyvärr är det väl kanske inget du kan använda dina existerande skepp etc med, men ändå...

Mogger

Hipsteranka
Eller Blood Bowl?

Mordheim är coolt, men Blood Bowl är ännu coolare. BB är det enda figurspel jag ägnar mig åt och har spelat det mer eller mindre kontinuerligt sedan 1992 eller nått. Och nu är det bättre än någonsin!

Fördelen är att man inte behöver mer än typ 14 figurer, och det orkar tom jag måla. Nästan.

Ymir

Liten kantbaron
Min nya kärlek är anime-cyberpunk-skirmish-spelet Infinity. Jag har ingen större erfarenhet av reglerna än så länge, men miniatyrerna är helt osannolikt koola. Du behöver inte så många modeller för en vettig styrka, och starter-boxarna är väl värda sitt pris, de flesta enskilda figurerna likaså. Grundreglerna finns också för nedladdning, liksom alla stats på alla enheter, och allt annat öht. Att faktiskt -köpa- regelboken blir alltså bara aktuellt om du vill åt fluffet, eller desperat vill ha en pappersbok att slå upp saker i.

- Ymir, lovprisar

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har hittat ett spel som heter Full Thrust där jag nog kan återanvända mina minis. Dessutom verkar det ha ruskigt lätta regler om man inte kör med det frivilliga stuffet. Jag skall provspela det så snart som jag får en chans.

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/3893

Jag skall kolla upp alla förslagen här i tråden också, några av dem låter bekanta, kan vara så att det finns folk i föreningen som spelar dem redan.