Nekromanti Filhanterare till Linux...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För att citera mig själv i annan tråd...

Fast, det har väl mest att göra med att den samlade Linuxprogrammerarvärlden tydligen inte skapat en enda riktigt kompetent filhanterare ännu. Och xplorer2 funkar inte så bra med wine. Tips mottages tacksamt. XFE är det närmaste jag kommit hittills, KDE och Gnome har skitdåliga inbyggda grejer, Midnight Commander och liknande saknar ordentlig högerklicksfunktionalitet och har dessutom ingen trädvy...

Jag är alltså ute efter en riktigt jävla kompetent och användarvänlig filhanterare.

Jag vill ha ordentlig möjlighet att customiza t.ex högerklicksmenyer och liknande. Jag vill ha möjligheten att se massor med information - som hur mycket utrymme som finns kvar på hårddisken jag är inne och gluttar på, till exempel. Ordentlig Drag n' drop, fungerande trädvy, minst två kolumner med filer...

Jag vill ha "resources-light" men inte "functions-light". Jag vill ha ett program utan bells and whistles, men som flyter bra och tar få systemresurser samtidigt som det klarar av allting jag skulle kunna tänkas vilja kunna göra med en filhanterare. Ett plus om skiten är pluginbaserad så att jag själv kan välja exakt vad jag vill ha med och inte a' Foobar2000 (som det inte heller finns något kompetent linuxalternativ till).

Hjälp mig!

Troberg

Sinister eater
Jag är alltså ute efter en riktigt jävla kompetent och användarvänlig filhanterare.

Jag vill ha ordentlig möjlighet att customiza t.ex högerklicksmenyer och liknande. Jag vill ha möjligheten att se massor med information - som hur mycket utrymme som finns kvar på hårddisken jag är inne och gluttar på, till exempel. Ordentlig Drag n' drop, fungerande trädvy, minst två kolumner med filer...

Jag vill ha "resources-light" men inte "functions-light". Jag vill ha ett program utan bells and whistles, men som flyter bra och tar få systemresurser samtidigt som det klarar av allting jag skulle kunna tänkas vilja kunna göra med en filhanterare. Ett plus om skiten är pluginbaserad så att jag själv kan välja exakt vad jag vill ha med och inte a' Foobar2000 (som det inte heller finns något kompetent linuxalternativ till).
Det bästa jag kan komma på är att tjata på killen som gör Directory Opus att han ska porta den till Linux. Det finns ingen bättre filhanterare i något OS som jag känner till.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om vi nu ska tipsa om andra OS-alternativ ...

...så är väl typ Pathfinder för Mac OS X skinande exempel på hur kraftfull en filhanterare kan vara på den plattformen. Men å andra sidan tror jag inte att den kommer att portas till Linux.

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Om vi nu ska tipsa om andra OS-alternativ ...

Tja, inget jag sett eller läst om Pathfinder antyder att den är vad jag letar efter ändå. Jag menar, den rekommenderas ju trots allt av folk som verkar gilla OSX' "Finder"-mojj.

Troberg

Sinister eater
Re: Om vi nu ska tipsa om andra OS-alternativ ...

...så är väl typ Pathfinder för Mac OS X skinande exempel på hur kraftfull en filhanterare kan vara på den plattformen. Men å andra sidan tror jag inte att den kommer att portas till Linux.
Mac är en BSD-fork, så jag ser inga större svårigheter att porta den till Linux. Titta bara på alla program från Linux som finns i pakethanteraren i en hackad iPhone.