Nekromanti Film att se med gymnasieungdomar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Imorgon hade jag tänkt se film med mina elever på engelskan. Jag sitter och funderar kring vad för film jag ska visa...

- Den ska helst inte ha setts av någon i klassen. Alltså inge någorlunda moderna storfilmer eller så.

- Den ska vara omkring 1.5 timmar lång, max 2 timmar.

- Den får inte vara alltför långsam...

- ...men den får inte bara vara action.

- Den ska helst inte vara alltför "konstig", alltså gärna hyfsat mainstream och lättillgänglig...

- ...samtidigt som den gärna får vara en film ingen av de här ungarna skulle hyra självmant.

- Den ska vara på engelska (duh).

- Den ska inte vara alltför gammal; och ju mer effekter etc den har, desto nyare måste den vara. Svartvitt är helt uteslutet.

Jag har funderat på Groundhog Day (Måndag hela veckan), Teeth, Across the Universe (för lång), Fargo (som jag inte sett själv än)... De har jag allihop hemma, men jag tar tacksamt emot förslag. Finns inget som hindrar att jag tar med mig några olika.

Kom igen nu, filmentusiaster =)

(Listan med krav kan komma att uppdateras)

krank

Hm, The Usual Suspects har jag också hemma. Kunde kanske också vara ett alternativ...

Storuggla

Champion
Seriöst skulle jag säga Fargo eller Groundhog Day, eftersom du har dem i hyllan hemma och det är riktigt bra filmer. Tyvärr misstänker jag att de båda är för långsamma för dagens ungdom (med sin dunka-dunkamusik och hippety-hoppety). Annars skulle väl Bröderna Coens The Big Lebowski fungera också. Den som inte gillar The Dude är inte människa utan rymdsnigel.

Storuggla, och de förtjänar salt

Ymir

Liten kantbaron
Hotell Rwanda (en minut för lång)

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mYwuXvA589A"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/mYwuXvA589A" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Mysterious Skin (det kan nog vara värt att påpeka att den här filmen har vad jag betraktar som den mest obehagliga man-on-man-våldtäktsscenen i filmhistorien).

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/NjHgTn9tTxk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/NjHgTn9tTxk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Whale Rider

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fE7-_Z03Aw4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/fE7-_Z03Aw4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

krank

Storuggla said:
Seriöst skulle jag säga Fargo eller Groundhog Day, eftersom du har dem i hyllan hemma och det är riktigt bra filmer. Tyvärr misstänker jag att de båda är för långsamma för dagens ungdom (med sin dunka-dunkamusik och hippety-hoppety). Annars skulle väl Bröderna Coens The Big Lebowski fungera också. Den som inte gillar The Dude är inte människa utan rymdsnigel.

Storuggla, och de förtjänar salt

Jag har ju faktiskt The Big Lebowski i hyllan också; enda nackdelen där är väl att längden hamnar jäkligt nära två timmar - blir väldigt tight med närvarokoll etc på 2x60 minuter... (inklusive obligatoriskt teknikkrångel)...

Men jag lägger den till listan över möjliga.

tull

Hero
American history x - är den under 2 timmar? Jag vet inte.
Är den värd tiden och går att göra pedagogiska/samhällsuppfostrade utspel om? Japp

krank

Ymir said:
Hotell Rwanda:
Den där trailern drog verkligen igång spindelsinnet för mig. Det gör inget, mitt spindelsinne är notoriskt dåligt. Det kändes väldigt mycket som en sån där film som vuxna tycker att det är bra att ungdomarna ser... Själv tycker jag att ämnet är intressant, men inte intressant nog för att jag ska orka se en film om saken.

Men jag har säkert fel. Har dock inte tid att provkolla filmen innan imorgon; lägger den på minnet till en annan gång.

krank

Herr Persson said:
American history x - är den under 2 timmar? Jag vet inte.
Är den värd tiden och går att göra pedagogiska/samhällsuppfostrade utspel om? Japp
Har varenda samhällskunskaps- och engelsklärare i världen kommit på samma sak, så att just det uppenbara edutainmentvärdet i filmen blottlagts i all dess ruttnande prakt? (eller för att vara begriplig: känns det väldigt gjort?)

Svar... ja.

Tycker jag.

(Plus att det inte blir så värst mycket kringjobb; detta är en kul grej i slutet på terminen bara)

Ymir

Liten kantbaron
Hur kan vår tids mest bestialiska folkmord inte vara intressant nog? :gremshocked: (Det finns fler bra filmer om det än Hotel rwanda, för övrigt, den råkar bara vara well, allra bäst). Men jag kände just att den kunde vara sevärd för kids som liksom var små -94 då det där hände.

Jag har hursomhaver uppdaterat mitt inlägg mer fler förslag.

- Ymir, verkar behöva påpekas

tull

Hero
Jag fattar inte riktigt vad du vill ha fram där, tyckte du det var ett bra eller dåligt exempel?

krank

Ymir said:
Hur kan vår tids mest bestialiska folkmord inte vara intressant nog? :gremshocked:
Det finns massor av massor med saker jag tycker är viktiga att känna till utan att jag tycker att de är det minsta intressanta... Och när det gäller film har jag helt andra krav än vad jag har när det gäller t.ex vad jag läser om i böcker eller liknande.

"Based on a true story" är en såndär grej jag aktivt undviker, för det brukar vara välgjorda men i mina ögon urtråkiga filmer.

men som sagt, orkar jag ta mig igenom den vid tillfälle, så kanske.

Ymir said:
Jag har hursomhaver uppdaterat mitt inlägg mer fler förslag.
Mysterious Skin verkar rätt intressant, den ska också läggas på minnet.

krank

Herr Persson said:
Jag fattar inte riktigt vad du vill ha fram där, tyckte du det var ett bra eller dåligt exempel?
Alltså, jag tycker att American History X är en överanvänd film. Det är en sån där film som väldigt MÅNGA engelska- och samhällslärare använder sig av, vilket gör att flera av mina elever antagligen utsatts för den.

Sen ska jag kanske förtydliga: Jag vill inte ha något att uppfostra kring eller göra pedagogiska poönger av, jag vill ha en film mina elever inte har sett men antagligen skulle gilla. Poängen är att se film med engelsk text; filmen måste vara "bra" i deras ögon för att eleverna ska orka ens försöka ta åt sig innehållet.

American History X hade kunnat vara en bra film, om den inte känts så överanvänd.

Ymir

Liten kantbaron
"Based on a true story" är en såndär grej jag aktivt undviker, för det brukar vara välgjorda men i mina ögon urtråkiga filmer.
ah, jo, jag kan förstå det. Men Hotel Rwanda är verkligen inte sån, så ge den en chans någon gång, den förtjänar det.

Mysterious Skin verkar rätt intressant, den ska också läggas på minnet.
Be warned bara, som sagt, den innehåller stuff jag inte är säker på att jag hade vågat visa för högstadieelever. Men den är också skiiiiitbra.

- Ymir, äter mat

krank

Ymir said:
Be warned bara, som sagt, den innehåller stuff jag inte är säker på att jag hade vågat visa för högstadieelever. Men den är också skiiiiitbra.

Gymnasieelever har jag, iofs.

Ymir

Liten kantbaron
Fast du....inte för att nitpicka, men du säger "inte för konstig"...och sedan föreslår du...Teeth.

Jag har sett jääääääääääääävligt konstiga filmer, typ bisarra taiwanesiska knarkrullar om nakna människor som springer runt med urholkade meloner i skumma drömsekvenser, eller dialoglösa sepiatonade filmer med random mardrömssekvenser och obeskrivliga saker som stiger upp ur jorden ackompanjerade av hotfulla grindcore-ljud, allt till nåt slags obegripligt tema av Guds död...

och jag betraktar fortfarande Teeth som konstig, very much so.

- Ymir, förbryllad

!Paxen

Swashbuckler
Jag röstar för Groundhog day. Troligtvis en av dom bästa filmerna med Bill Murray.

Och troligtvis en film som kommer dela upp din klass (om dom är som den typiska gymnasieklassen som jag vet). Vissa kommer tycka att den är jättretråkig och fälla kommentarer som "oh, va 90-tal!" medan andra kommer tycka att den är skitrolig.