Nekromanti Filmen - recension

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag har också sett filmen ett antal gånger nu (har DVD:n) och tycker att din rescension var snällare än vad "filmen" förtjänade... /images/icons/sick.gif

Ord kan inte beskriva vad jag kände när jag såg Mr Solomon på DVD:n sitta och bräka fram vilken expert på spelet D&D han är. Vilken dynga han har presterat. Både som D&D-historia och som film. Han och manusförfattarna borde stoppas ner i närmaste bottenlösa träsk.

/Mikael - som behöver ta sig en stor whisky för att skölja ner den beska smaken

Antonius Block

Veteran
Hehe... anledningen till att den trots allt fick 2 av 10 var att det görs så lite fantasy-film att alla försök som görs trots allt har lite underhållningsvärde för en gammal rollspelsnörd som undertecknad. Antar att du, som tom köpte DVDn, tycker samma.

Det är alltid kul att se detaljer som t.ex. om det finns orcher på värdshusen, hur en eldblixt ser ut, eller en Beholder egentligen ser ut när den rör sig osv. Att sedan allt annat totalsuger är ju lite synd. :o)

Ghorax

Veteran
Re: Och ändå såg du den "ett antal gånger"? (NT)

Tyckte att filmen var ganska underhållande men om man ser den genom en Dnd fantasts ögon så suger den...

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag såg den först i Los Angeles när jag var där i februari förra året. Då hade den nästan slutat gå överallt i LA (efter endast 7 veckor!) och jag hittade en bio långt bort som visade den ihop med en annan film (double feature).

Därefter köpte jag DVD:n när den kom - mest för att få se de bortklippta (=ej färdigställda p.g.a. brist på pengar) scenerna och intervjun med Mr Solomon.

Eftersom mina barn gärna ser den (mest för effekternas skull eftersom den inte är textad på svenska) har jag fått chansen att se valda delar mer än en gång... /images/icons/hairy.gif

Även om den inte hade döpts till "Dungeons&Dragons" hade den sugit som film betraktat. Som försök till att gestalta D&D är den bara så fruktansvärt pinsam.

/Mikael - som tittar bort mot whiskyflaskan igen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, jag har faktiskt...

...också sett den ett antal gånger. Den är dålig. Men ändå funderar jag på att köpa DVD:n... /M

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Jo, jag har faktiskt...

Själv har jag sådan tur/otur att mamma jobbar på tv-huset i Norrköping, så hon fick med sig den filmen och Evolution hem. Hon sa "det här kanske är något du är intresserad av"... /images/icons/laugh.gif

Jag tycker faktiskt också att filmen är rejält usel!

ro83rt

Swordsman

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tyckte att filmen var ganska underhållande

<hr></blockquote>

Finns det mer än en DnD film?/images/icons/wink.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
Filmen är urusel. Men det hade den inte behövt vara om. Bättre skådespelare och regissör hade nog gjort en hel del. Och bättre manus och klippning. När jag tänker efter så kanske man skulle gjort om hela filmen./images/icons/smile.gif
Jeremy Irons överspelade så att det var rent pinsamt och se. Justin Whalin förtjänar ett nackskott. Dvärgen kunde ha strukits. Han hade alldeles för få repliker och var bara med för att alla rikitiga DnD äventyrargrupper måste ha med sig en alv och en dvärg. Sedan så kan man ju undra vad de tänkte när de klippte filmen. Den scenen när hjälten och bruden hoppar in kartan verkar helt mysko. Det möter tydligen något spöke man inte får se.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Den scenen när hjälten och bruden hoppar in kartan verkar helt mysko. Det möter tydligen något spöke man inte får se.

<hr></blockquote>

Den scenen är en av många som ströks på grund av penningbrist. Den finns med på DVD:n under "Deleted Scenes", fast spöket är förstås bara en pappfigur istället för den fräcka (?) CGI-vålnad de hade planerat.

Efter att ha sett alla strukna scener undrar man varför de inte la ner hela projektet när pengarna tog slut. Eller strök allt utom för- och eftertexterna. /images/icons/devil.gif

/Mikael - som faktiskt erbjöd filmdistributören att hjälpa till med översättningen... innan de beslöt att ta bort den från alla "kommande program".

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har svårt att fatta att Wotc lät DnD förknippas med en sådan skitfilm. Jag kan inte påstå att jag har större lust att börja spela det efter att ha stirrat på fula drakar, usla skådespelare och dåliga lösskägg i en och en halv timme. Sålde filmen så dåligt som den borde eller?

Antonius Block

Veteran
Hehe, du lyckades sammanfatta min recension rätt bra där.

Tror man med relativt låg budget hade kunnat göra en betydligt bättre film. Kanske något för rollspels-sverige att ta tag i :o)

mat

Veteran

Jag har funderat på att hyra den. Men jag vill inte lägga ner 40 kronor på något som kommer att förstöra min bild av D&D. Att några lääger ut pengar på DVD s, när de tycker att filmen suger i säg. Är helt oförklarligt. Men mne, tackar vet jag Sagan m Ringen/images/icons/grin.gif

Oldtimer

Slava Ukraini!

Du menar att den har släpps i videobutikerna! /images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif

Å nej... man kan ju bara hoppas att de oförstående videoöversättarna har kallat den "Drakar&Demoner"... /images/icons/devil.gif

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Sålde filmen så dåligt som den borde eller?

<hr></blockquote>

Vad jag kan se har den inte varit någon succé. Enligt IMDB har den dragit in ca 15 miljoner dollar i USA och knappt 2 miljoner pund i UK. Det innebär runt hälften av filmens budget. Jag tror inte filmbolaget är alltför glada på Mr Solomon. /images/icons/devil.gif

Kan någon fatta hur WotC tyckte att en film med det namnet borde regisseras av en nybörjare som Courtney Solomon? För att inte tala om manusförfattarna! Topper Lilien och Carroll Cartwright - vad hade de för erfarenhet från tidigare? "Låt oss lämna över vårt fina varumärke till en bunt amatörer med 35 miljoner dollar. Det blir säkert jättebra." !!??
Diagnos: kollektiv hjärnblödning.

/Mikael - som tänker på vad personer som Peter Jackson och Ed Greenwood skulle kunnat ha gett oss för de pengarna

Ares

Veteran
Neee....

Där var du väl i alla fall lite överaggressiv! Jag tyckte att filmen var en bra film... (En av dom bästa jag sätt) Den innehöll ju ganska roliga men torra skämt! Se bara på snails: Han var ju rolig nästan hela tiden. Och slutstriden var ju ur ball!
Den var ju nästan i STAR WARS klass! /images/icons/wink.gif
Den handlade ju mäst om detta: /images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif

/ Ett troget fantasy fan!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fattas bara att det kommer en dålig uppföljare direkt på video. Eller att det görs en tecknad serie baserad på filmen.

Antonius Block

Veteran
Tecknade serien

Hihi, fick mig att tänka på den gamla goa tecknade serien med en liten yoda-liknande Dungeon Master och gigantiska drakar som spydde eldbollar omkring sig i vartannat avsnitt.

Den hade dock väldigt lite med rollspelet att göra.