Nekromanti Filmer baserade på serietidningar

Ulfgeir

Swashbuckler
Andra filmer du glömt är Modesty Blaise (och ja, den är usel.)
samt Den franska filmen av Enki Bilal. Kommer inte ihåg namnet.

Sedan har jag för mig att Axa skulle bli film med. Vill minnas att vi haft den här tråden tidigare, men jag är för lat för att söka. =^_^=

/Ulfgeir

Dofhjort

Veteran
Russin.nu har en väldigt bra sammanfattning här. Den är ett år eller så, så det har kommit ut en drös nya filmer sen dess såklart.

Nåväl, filmer man MÅSTE se är helt klart båda X-men-filmerna. Dessutom rekommenderas Blixt Gordon (inte minst för soundtracket) och Barbarella.

Johan K

Gammal & dryg
Vet inte om det räknas, men ändå..

Humm, de har väll gjort en teateruppsättning av Arne Anke med b. la Robet Gustafsson..
Har tyvärr inte ett så mycket av just den uppsättningen, men därimot läst mycket Arne Anka... :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Constantine

Snart kommer filmen Constantine, som man väl kan säga är baserad på filmen Hellblazer, även om det mesta i serien verkade vara o-okej i Hollywood och ersattes av andra saker. Jag tror inte att jag kommer vilja rekommendera den till någon. Någon här som läst serien och kan se dess John Constantine använda ett korsformat pumphagelgevär? Inte jag heller.

En länk ändå

/tobias

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Nu glömde du ju...

Mmm. Ett bra årtionde för superhjältenördar. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
samt Den franska filmen av Enki Bilal. Kommer inte ihåg namnet.
Nu blev jag intresserad! Någon som vet mer? Jag älskar hans svit om berlinmuren!

Troberg

Sinister eater
Re: Bleeeiiiijd

Det är visst snack om att Rising Stars också ska bli film.
Rising Stars? Är det vi på forumet, samlade under vår store ledare Rising?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Nej, en superhjälteserie av J Michael Straczlksdjgflkjsdhg (Babylon 5-snubben). (Det visste du kanske, men då upplyser jag resten av läsarna istället.)

/tobias

Rosen

Myrmidon

Nej, det är rockstjärnorna som gjorde Rising.

Borde ha en skön Spinal Tap-känsla, med tanke på hur väl de kom överens. (-:

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Nej, det är rockstjärnorna som gjorde Rising."

Är Risings föräldrar rockstjärnor? Några man hört talas om eller? :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Eftersom alla förutom Ymir bara namedroppade en massa namn för att känna sig duktiga, så får jag väl ta tag i det och beskriva några utav filmerna jag sett mer än en gång..

Spindelmannen
Ett måste för fans, vilket jag själv är.. Är en film i Marvelvärlden där mutanter och människor vandrar sida vid sida (dock inte helt utan konflikter).. Handlar om studenten Peter Parker som blir biten utav en <STRIKE>radioaktiv</STRIKE> genmanipulerad spindel och får spindellika superhjältekrafter..

Spindelmannen 2
En besvikelse.. Dialogerna är taskiga, Peter Parker visar ansiktet till hur många som helst och det är en massa andra struntsaker som jag satt och irriterade mig på.. Jag satt mest och väntade på slagmålsscenerna och då är ändå inte jag den som brukar sitta och vänta på underhållningsvåld.. Jag hoppas att 3:an är bättre..

X-men
Marvelvärlden.. Handlar i första filmen om hur professor Xavier samlar ihop ett superhjälteteam för att bekämpa de onda mutanter som finns i världen.. I tvåan så är gänget mer sammanslipat, blir mer karaktärsbetonat och bygger upp mot en gigantisk tredje film i sviten..

Hulken
Professorn Bruce Banner blir bestrålad av gammastrålar, vilket får resultatet att han blir jättestor, jättestark och jättegrön när han blir arg.. Det är snygga bildväxlingar men själva historian blir rätt tunn.. Dessutom ser man hur fult Hulken är animerad när allting inte är jättemörkt, vilket förtar mycket utav känslan..

The Crow
Jag har inte läst serien men sett fyra filmer (ena var typ gjord för teve och verkade vara något långfilmsavsnitt av en serie).. Det är i regel bara den första med Brandon Lee som är något att ha.. Filmen utspelas i nutid i en sorts dystropisk miljö.. En man och hans flickvän blir brutalt mördade men en kråka för tillbaka hans själ ett år senare för att ta hämnd.. Du borde se filmen bara för den underbara stämningen som genomlöper filmen..

Hellboy
Återigen en serie jag inte har läst.. Hellboy är en demon som blivit frammanad utav nazister men "räddad" av amerikaner och uppfostrad till att bli en ondskans bekämpare.. Det jag gillar med filmen är Hellboys attityd.. Ron "Hellboy" Perlman gör en riktigt bra roll.. Det känns dock som om hela världen skulle kunna ge mer ifrån sig.. Det är oftast bara små smakprov som vi får genom hela filmen.. Jag undrar hur 2:an kommer att bli.. Har du tröttnat på alla Marvel-superhjältefilmer så är detta superhjältefilmen med en annan vinkel..

Fantomen
Jag antar att det inte är någon som har missat denna serietidning i Sverige men here it goes.. Fantomen är en kille som bor i en djungel och springer omkring i lila trikåer och bekämpar brott.. Låter det löjligt? Ja, serietidningen är det inget fel på men som film lämpar sig konceptet inte.. Det hela blir vråltöntigt..

/Han som inte orkade skriva annat än amatörmässigt

Rosen

Myrmidon
Eftersom alla förutom Ymir bara namedroppade en massa namn för att känna sig duktiga, så får jag väl ta tag i det och beskriva några utav filmerna jag sett mer än en gång.

Okej... Nån som vill ha beskrivningar av Åsa-Nisse, 91:an, Kronblom, Lilla Fridolf och Biffen & Bananen? (-:

Spelfilms-Sailor Moon har redan fått en (iofs gravt o-uppdaterad) dragning av mig på annan plats, och vad La Blue Girl egentligen handlar om lämnar jag åt nån annan att berätta.....

--
Åke

Balderk

Swashbuckler
Va?

Spindelmannen 2
En besvikelse.. Dialogerna är taskiga, Peter Parker visar ansiktet till hur många som helst och det är en massa andra struntsaker som jag satt och irriterade mig på.. Jag satt mest och väntade på slagmålsscenerna och då är ändå inte jag den som brukar sitta och vänta på underhållningsvåld.. Jag hoppas att 3:an är bättre..
Självklart har du rätt till din egen uppfattning, men jag förstår inte hur du kan tycka att tvåan är så mycket sämre. Eller det kanske har att göra med att du är ett fan av serien... Hur som helst. Jag tyckte att 2:an var jävligt mycket bättre än ettan. Ettan var en ganska tråkig film utan något vidare djup eller karaktäreroch dessutom sög många av effekterna (satan så ful green goblin var, t ex), många slagsmålsscener var rätt kassa också. 2:an däremot tycker jag hade mycket bättre karaktärsskildringar, lite mer djup, ja den berörde mig helt lite grann helt enkelt. Självklart var delar av dialogen kass men det är bara att vänta sig av en spindelmannenfilm (tycker inte att dialogen i serien håller toppklass heller direkt). Dessutom var filmen jävligt mycket snyggare och Doc Ock är en så himmla mycket bättre skurk (och snyggare)... Alfred Molina är grym. Att han visade ansiktet en massa störde inte jag mig på... Men så är jag inget die-hard fan av serien heller.

Lite andra kommentarer.

Hellboy

Själv har jag inte sett filmen men läst serien (inte allt dock). Själv tycker jag att den största behållningen med serien dels är att den är ruskigt snyggt tecknad och dels att det händer lite coola och udda saker i den, med nazister inblandade. Hellboy och vissa bifigurer är coola med just härlig attityd. Men själva handlingen brukar ju inte vara jättebra, utan är ganska simpel. Därför har jag inte orkat se filmen, för hur bra kan handlingen vara (vilket är mycket viktigare i en film)?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Va?

"Självklart har du rätt till din egen uppfattning, men jag förstår inte hur du kan tycka att tvåan är så mycket sämre."
Tack att jag får ha min egen åsikt.. :gremwink: De bra sakerna har jag skrivit om på forumet men efter att ha sett om filmen så tyckte jag den mest var kass.. De försöker trycka in så många saker som möjligt att sammanhanget mellan dem brister.. Man blir liksom bombarderad utav massor utav intryck och upplevelser som sker i förbigående.. Striderna är de enda som det dras ut på och det är väl de jag tycker är bra i filmen.. 1:an var inte lika "stressig" på det sättet..

Hellboy - filmen har inte direkt någon vidare handling och är man en person som tycker handlingen är jätteviktigt så är det inte någon film för den personen.. Däremot.. Tja, den är skön.. Världen + karaktärsdragen = toppen, för att uttrycka det kort.. :gremsmile:

/Han som har nämnt en del filmer i sin profil och delat in dem i kategorier (för "bästa film" är för honom omöjlig att utse)

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Va?

Du borde läsa Hellboy. Serien har verkligen allt du verkar gilla med filmen, fast mer, bättre och snyggare. :gremlaugh:

/Dimfrost