Nekromanti Filmer och serier som man ska köpa i jul

!Paxen

Swashbuckler
Ska i jul, eller räattare sagt mellandagarna satsa på att köpa så mycket film och tv-serier som möjligt. Problemet är då vad man ska köpa, och jag har redan skrivit upp ett antal som jag tänker åtminstone kolla efter, men man kommer ju inte på allt som man vill ha, och att hålla på och kolla efter massor av filmer blir ju lite jobbigt. Anydo, om du kommer på någon film som man ska ha, som är bra eller som har en full Brad Pitt som statist så kan du gärna tipsa om det.

Gremlins 1 & 2
Arkiv X
The Machinist
Alien(alla)
Biker Mice
Parlamentet
Lost In Translation
Groundhog Day
Det Våras För- filmerna
Taxidriver
Billy Madison, Waterboy och andra Adam Sandler filmer
JCVD
Hitchcock filmer

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag ser att Sharpe-serien går att köpa som två boxar a 179kr på cdon. Det är ett riktigt fynd om jag får säga det själv.

Totalt 14 långfilmslånga avsnitt. Napoleonkrigen. Följ en enkel menig soldats klättring genom graderna. Som Hornblower fast på land.

!Paxen

Swashbuckler
Okej, liten uppdatering på listan:

Gremlins 1 & 2
Arkiv X
The Machinist
Alien(alla)
Biker Mice
Parlamentet
Lost In Translation
Groundhog Day
Det Våras För- filmerna
Taxidriver
JCVD
Hitchcock filmer
Sharp
Long Kiss Goodnight
Shoot Em Up
Last King Of Scotland
Little miss Sunshine
Slumdog Millionare

Marukusu

Hero
Den här julen behöver du bara en film, filmernas film, Quentin Tarantinos magnum opus Inglourious Basterds.
Brad Pitt är med där för övrigt och han är antagligen aprak hela filmen igenom, dock har han ingen statistroll.

Patrick Bateman

Warrior
EuroTrip
http://www.imdb.com/title/tt0356150/
Det är en blandning mellan college-film och komisk roadmovie.

Min kompis och jag såg EuroTrip en söndag när vi var lite lagom bakissega. Den var hysteriskt kul! När jag sett om den har den fortfaranden varit kul...men kanske inte hysteriskt kul. Ser du filmen får du också nöjet att se Matt Damon i en högst oväntad biroll.

Jag vet också att S*M*A*S*H, tennisserien med bröderna Herngren, äntligen släppts på DVD. Men jag är osäker på om det är värt att riskera det ljuva minne man har av den serien. Återseendet kan bli...brutalt.

Jeeves

Veteran
Det är överhuvudtaget ett problem med gamla serier, man väntade alldeles för länge med att ge ut dem på DVD, så länge att de blivit föråldrade.

!Paxen

Swashbuckler
Marukusu said:
Den här julen behöver du bara en film, filmernas film, Quentin Tarantinos magnum opus Inglourious Basterds.

JAAAAH!! Hur dum är jag om jag har glömt bort det?! Danke!

!Paxen

Swashbuckler
Patrick Bateman said:
EuroTrip
http://www.imdb.com/title/tt0356150/
Det är en blandning mellan college-film och komisk roadmovie.

Min kompis och jag såg EuroTrip en söndag när vi var lite lagom bakissega. Den var hysteriskt kul! När jag sett om den har den fortfaranden varit kul...men kanske inte hysteriskt kul. Ser du filmen får du också nöjet att se Matt Damon i en högst oväntad biroll.
Jo, har sett den ett par gånger (klart bättre än American Pie enligt mig), dock vet jag inte om jag kommer ihåg att Matt Damon var med.. Äh, man kan ju vara ganska glömsk.

Rickard

Urverk speldesign
Paxen said:
Gremlins 1 & 2
De fyra Critters-filmerna är en rip-off av Gremlins, fast de kommer ifrån rymden istället.

Kolla på Fringe som går ikväll 22.00 på Femman. The Lost Room gick på TV för något år sedan och borde klassas in i samma genre som de två andra serierna.

The Machinist
Kolla på de mer annorlunda Robin Williams-filmerna som The final cut, One hour photo, What dreams may come och The Fisher king. Vanilla Sky har lite det här stuket också. Möjligtvis även Requim for a dream. Stay med Ewan McGregor borde du försöka se. Här en saxat ur kommentaren från imdb: "As stated in the subject, this film is pure brilliance! The story is not completely original, it draws small inspirations from such films as 'Identity', 'Fight Club', '12 Monkeys' and even a little 'Sixth Sense'." I citatet har du lite andra filmer (som du antagligen sett). :gremsmile: Donnie Darko är däremot ett måste!

Lost In Translation
Garden State med Zack Braff. Eternal Sunshine of a Spotless mind, om du vill blanda in lite The machinist-stuk i det hela.

Det Våras För- filmerna
Titta vi flyger 1 och 2 (Airplane), Nakna pistolen-filmerna, Laddat vapen (loaded gun) och Top Secret är lite i samma stil. Jag rekommenderar den sista.

/Han som kan för lite om de andra filmerna för att ge några förslag på liknande filmer

!Paxen

Swashbuckler
Jeeves said:
Jag vill tipsa om serien The Wire, mycket realistisk polisserie med ett modernt noir-stuk.
Med tanke på hur mycket det pratas om det på forumet så är det ett måste. Dock så blir det lite dyrt att köpa hela serien.

!Paxen

Swashbuckler
Uppdatering!

Gremlins 1 & 2
Arkiv X
The Machinist
Alien(alla)
Biker Mice
Parlamentet
Lost In Translation
Groundhog Day
Det Våras För- filmerna
Taxidriver
JCVD
Hitchcock filmer
Sharp
Long Kiss Goodnight
Shoot Em Up
Last King Of Scotland
Little miss Sunshine
Slumdog Millionare
Eurotrip
Quentin Tarantino filmer
Mork & Mindy
The Critters
Stay
Donnie Darko
Garden State
Eternal Sunshine of..
Top Secret
Nakna Pistolen filmerna

wilper

Jag ser att du kallar Sharpe för Sharp, det kanske funkar ändå i en del söktjosan-pylar.

!Paxen

Swashbuckler
Han said:
Paxen said:
Gremlins 1 & 2
De fyra Critters-filmerna är en rip-off av Gremlins, fast de kommer ifrån rymden istället.

En rolig rip-off antar jag? Låter lite småroligt iaf..

Kolla på Fringe som går ikväll 22.00 på Femman.
Har ju inte femman, men har sett några avsnitt av det. Tycker dock tt det påminner mer om Torchwood

Kolla på de mer annorlunda Robin Williams-filmerna som The final cut, One hour photo, What dreams may come och The Fisher king. Vanilla Sky har lite det här stuket också. Möjligtvis även Requim for a dream. Stay med Ewan McGregor borde du försöka se. Här en saxat ur kommentaren från imdb: "As stated in the subject, this film is pure brilliance! The story is not completely original, it draws small inspirations from such films as 'Identity', 'Fight Club', '12 Monkeys' and even a little 'Sixth Sense'." I citatet har du lite andra filmer (som du antagligen sett). :gremsmile: Donnie Darko är däremot ett måste!
Ja, Robin Williams filmer ska jag hålla utkik efter. Och jag måste ju köpa Donnie Darko. Har ju bara en bränd kopia

Lost In Translation
Garden State med Zack Braff. Eternal Sunshine of a Spotless mind, om du vill blanda in lite The machinist-stuk i det hela.
Garden state har jag ju varit intresserad av att se, så det kommer ju med på listan.

Det Våras För- filmerna
Titta vi flyger 1 och 2 (Airplane), Nakna pistolen-filmerna, Laddat vapen (loaded gun) och Top Secret är lite i samma stil. Jag rekommenderar den sista.
Ska väl kolla efter dom också.

Tack för alla tips!

wilper

Critters ripoff på Gremlins?

Nu har jag iofs bara sett de två första, men jag tyckte inte att de var några blatanta kopior i alla fall. Skulle det vara filmkväll i närtid skulle jag hellre se Critters än Gremlins.

!Paxen

Swashbuckler
Vad jag vet så har jag sökt på Sharpe. Det är ju typiskt att man ska skriva fel annars.

Ymir

Liten kantbaron
Jag rekommenderar en schysst Wong Kar-Wai-dvd-box. Den svenska är bra i det att den är förbannat snygg och innehåller hans allra bästa filmer (Chungking Express, Helgon i Neon och In the Mood for Love), men vissa utländska boxar är ännu fetare; alla hans rullar är trots allt mycket, mycket sevärda.

Det har gjorts mycket schysst skräck, slasher och splatter i Europa på sistone, toppen på isberget är väl tex A'L'interieur, [REC] och Fritt Vilt. Martyrs är det många som gillar också. Gillar man pseudodokumentär, subtil skräck är Paranormal Activity förresten ett måste, fast den är amerikansk, och jag vet inte om den kommit på dvd än.

As for drama och arthouse rekommenderar jag Den fria viljan, Innocence och 4 månader, 3 veckor och 2 dagar, det är fängslande, fräscha och mycket, mycket välgjorda filmer allihop.

Och har du inte sett originalet av The Wicker Man är det verkligen läge nu när de äntligen hittat de försvunna scenerna och fått till en fet director's cut.

Pallar du ännu äldre film så är Les Yeux sans visage typ fruktansvärt bra, decennier före sin tid, och har nyligen släppts på svensk dvd.

- Ymir, tipselitipsar