Nekromanti [Filmklubb IV] Nominering

Mask_UBBT

Hero
Stigmata

Jag såg den här filmen igen för någon vecka sedan

Filmen handlar i alla fall om två personer; en utredare av mirakel från vatikanstaten som råkar komma i kontakt med en staty som gråter blod i Bela Quinto, brasilien, och en vanlig ung frisörtjej i New York som börjar råka ut för konstiga saker. Den som läser titeln förstår nog lite vad jag menar.

Förutom riktigt skicklig använding av enkla effekter som verkligen ger koncpetet "gudomlig inverkan" en härligt ogripbar känsla så är filmen ett slag i magen på den organiserade kyrkan som en instutiution i vilken att förmedla guds vilja är mindre viktigt än att förmelda kyrkans.

Om ni har dvd rekommenderar jag att ni ser på Directors cut, med regissörens egna slut. Jag måste varna dock, det är ingen munter film, men jag tror att den verkligen kan vara något som underhåller er, och får er att tänka till lite. De som gillar att filosofera om gud kan även här få extra torv att slänga på elden.

Finns i princip i alla videobutiker med en thrillehylla, om jag förstått rätt.

/Mask

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: Bleka dödens minut ...

Såg den på bio vid den här tiden för 15 år sedan. Däremot finns den inte i svensk utgåva på DVD eller så.

Troberg

Sinister eater
Re: Bleka dödens minut ...

Däremot finns den inte i svensk utgåva på DVD eller så.
Den finns på VHS, det är jag säker på. Jag har nämligen en svensktextad VHS-kopia stående i mitt filmbibliotek.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Men vaaarför....

...nominerar ni inte de filmer ni har nominerat tidigare?
Därför att jag gillar lite det där med omväxling. Det är ju inte så spänande att nominera samma film varje gång. Sen så tror jag att man får en större spridning på filmerna om man itne nominerar samam varje gång.