Nekromanti [Filmklubben I] Disskussion - The Big Lebowski

Balderk

Swashbuckler
I disagree! [spoiler]

För mig är The Big Lebowski den film som lockat fram flest gapskratt av alla.
Särskilt när man sett den ett par gånger och börjar lägga märke till saker man inte lagt märke till förut. Det sätt som han använder ord och meningar han hört tidigare i filmen är skitroligt. I början när han är på affären i morgonrock och dricker mjölk ser han på teven George Bush senior förklara att "This agression will not stand (mot det kuwaitiska folket)" det använder The Dude senare när han snackar med The Big Lebowski. Han gör liknande grejer fler gånger i filmen också. Det är också så jävla roligt när man märker att den ödesmättade musiken som spelas när The Dude pratar med big lebowski om kidnappningen faktiskt spelas i rummet (när de står utanför rummet och snackar hör man den väldigt svagt, som att den är dämpad av dörren). Alla sånna där detaljer är så underbara. Men roligast och bäst är ju ändå dialogen mellan The Dude, Walter och Donny.

Ett problem med "The Big Lebowski" är att man nästan måste ha sett några noir-filmer för att fatta hur mycket bröderna Coen driver med dem. Eftersom inte jag gjort det så kände jag inte igen särskilt mycket förutom det klassiska tricket med att rita med en blyertspenna för att se vad som tidigare skrivits på ett block.
Det har inte jag heller gjort... Men jag tycker den klarar sig ändå. Händelserna talar för sig själva.

Vad var poängen med en berättare som inte tillförde ett skit?
Var inte det poängen? Att han inte tillförde ett skit? Jag tycker iofs att han tillför saker och ting, som stämning och dessutom är han rolig. Tror Coen bröderna förklarade det där lite också i dokumentären som visades på SVT i fredags, men jag kommer inte direkt ihåg svaret. De är lite besatta vid berättare helt enkelt.

Spelade Donny i samma lag som Dude och Walter? Var det inte bara två personer i varje lag?
Han är väl med i laget? Det är i alla fall han som berättar att de anslagit matchdagarna för slutspelet, då walter blir förbannad för att det är på en lördag. Hur som helst så spelade han ju med dem när det inte var turnering så det spelar ju egentligen ingen roll alls.