Nekromanti Filmtips - Eon-känsla en masse

Big Marco

Läskig
Jag är nyligen tillbaka från en betittning på King Arthur, som jag lämnade hänförd. Eon-stämning till 100%. Just nu tycker jag att filmen slår Sagan om Ringen-trilogin i stämning, känsla och karaktärer. Clive Owen rular, Keira är vacker och vildsint och stridsscenerna är härligt befriande skickligt utförda (och utan en massa gore eller övernaturliga inslag såsom underliga stunts eller överdriven tålighet). Stellan är stencool, och Hans Zimmers soundtrack är riktigt riktigt bra.

Jag har redan förbeställt DVDn. ,-)

Betyg: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Helmgast
Stellan dissade filmen

Nästan iallafall. Ironiskt påpekade han i TV4 att en stor film måste ha en hjälte, en skurk och en snygg tjej (orsaken till ahns rollfigurs existens). Sen var han lite besvärad över att filmens budget hade kunnat försörja ett antal afrikanska länder.

Den är nog bra ändå, men iallafall. Skall nog se den snarast möjligt. Synd att Troja fick så dåligt omdöme, hade gärna låtit mig inspireras av den till en antikfantasyvärld. Nja, kanske inte så muntert inlägg, ska inte förstöra glädjen för er. Reagerade lite på Stellans kommentarer dock.

// avatarex, ska låta sig inspireras av Prince of Persia i Västlanden nån gång.

Big Marco

Läskig
Re: Stellan är surmulen.

Det verkar ligga i hans natur - när han är med i Hollywoodproduktioner så är det inte "fint" att det är budgetar på närmare $100M. Jag gillade iaf hans insats, såsom en trött men smart ledare omgiven av idiotiska hetsporrar.

King Arthur är hästlängder bättre än Troja i mitt tycke. Speciellt då den förstnämnde känns väldigt mycket Eon.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad är det som gör att filmen ger Eon-känsla? Är inte Mundana åtskilliga hundra år före i den tekniska utvecklingen till att börja med? Personligen så är jag jävligt skeptiskt till de täta påståendena om att filmen ska vara "sannare" och närmare "orginalet" än övriga filmer om Kung Arthur. Detta och Kiera Knightley som keltiskt krigarprinsessa har gjort att jag i viss mån har dissat filmen på förhand. Men Ray Winstone är i alla fall med och han brukar vara bra.

LeJonklev

Swordsman
Re: Stellan är surmulen.

Jag tycker synd om honom. Han är en riktigt stark skådespelare som kan ge liv, närvaro och känsla åt de flesta roller.
Och det enda han får göra i denna filmen är att gå runt, mumla för sig själv och se sur ut.

/Johan

Greymourn

Swordsman
Så vitt jag vet...

... så är väl motivationen till varför den här skulle vara sannare att Arthur är mer stamhövding (iaf. enligt manus) än medeltida kung... Å andrasidan tycker jag att de bilder jag sett tyder på att den är mest som alla andra... Har inga som hellst planer att se eländet... Kanske när den kommer på video, för Stellans skull...

Min personliga favorit Arthur är faktiskt Holy Grail, som trotts att den är oseriös så det förslår faktiskt känns mycket trovärdigare än evigt svärdssvingande och någon över-"makead" amerikan som ylar "i shall slayeth thee..." osv.

Tror att jag uppskattade Marion Zimmer Bradley stycket oxå, fast minnena e rätt diffusa...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Så vitt jag vet...

Min personliga favorit Arthur är faktiskt Holy Grail, som trotts att den är oseriös så det förslår faktiskt känns mycket trovärdigare än evigt svärdssvingande och någon över-"makead" amerikan som ylar "i shall slayeth thee..." osv.
Vem tänker du på då? De mest kända Arthur-rullarna har ju haft britter som Arthur.

King Arthur (2004) - Clive Owen
The Mists of Avalon (2001) - Edward Atterton
Merlin (1998) (miniserie) - Paul Curran
First Knight (1995) - Sean Connery
Arthur the King (1985) - Malcolm McDowell
Excalibur (1981) - Nigel Terry

Av dessa kan jag bara bekräfta att fem av sex är britter, då jag Imdb inte listar hans födelse ort och msn blandar ihop honom med en äldre skådis med samma namn (som visserligen var skotte) som dog på 80-talet.
Sen hittade jag faktiskt en film där Arthur inte spelas av en britt, nämligen "Merlin: The Return" (1999), där han spelas av Patrick Bergin, som är irländare.

Men det bör väl räcka för att fimpa påståendet om att Arthur brukar spelas av en överspänd jänke...

/Joel

Big Marco

Läskig
Re: *kräkas* (OT)

First Knight (1995) - Sean Connery

*får konvulsioner*

Fy fan vad helusel den rullen är. En av de få som jag och Calle övervägde att lämna biografen under...

Pendragon

Swashbuckler

Fy fan vad helusel den rullen är. En av de få som jag och Calle övervägde att lämna biografen under...
Heh, jo, jag hade det tveksamma nöjet att se den på video. Det enda snälla jag kan säga om den filmen är väl att den hade schysst kostymering. Då menar jag inte att kläderna var trovärdiga ur ett historiskt perspektiv utan helt enkelt att de såg bra ut, även om de var heeelt fel. Då syftar jag främst på riddarnas "uniformer", som var rätt coola.

Men det är en total skitrulle. Rekommenderas till dem som tänder på våldtäkt av både historia och myt och skitdåliga filmer i allmänhet. Det hade liksom inte räddat den även om den inte gjort våld på både historia och myt.

/Joel - som vill minnas att till och med "Ronnys Rullar" sågade den. Inte illa med tanke på att Ronny gillar Mats Helges svenska actionfilmer.

Enshadi

Warrior
Har inte sett King Arthur men hört en del om den.

Recensioner har sagt att den så gott som bara lånat namnen från legendernas Kund Arthur och att exempelvis storyn är helt egen och bortom allt som heter Riddarna kring runda bordet. Behöver inte vara en dålig film för det men nog skulle jag vilja se en filmatisering av legendernas Kung Arthur.

På posters har jag sett en del jag inte riktigt gillar. De bär allehanda vapen jag inte trodde fanns på 400-talet (har jag för mig den utspelar sig i) och Keiras läder-BH är kanske något opraktiskt. Sedan är det ju en Jerry Bruckheimer film och han har producerat några riktigt bra (Pirates of Carrabean) och ett par lite sämre. Men, filmen kanske är jättebra och värd att se.

By the Way: Indiana Jones ska som bekant ut och röja igen. Har för mig han då letar efter Excalibur.

Big Marco

Läskig

Jag minns att droppen var när Lancelot visste åt vilket håll vägen var genom att han såg korphorden som satt i träden och väntade på att få äta upp de roadkills som blev när vagnarna drog fram...!

Jag menar - sitter haren/sorken/räven vid kanten och väntar på den dagens vagn för att bli påkörd eller? Eller springer det en armé av blandade smådjur kors och tvärs över vägen? Eller är det en medeltida autobahn med 100 passerande vagnar per minut?

Lancelots utläggning där är med på min egna lista över hat-favvo-citat, på tredje plats (de första två finns i min profil).

Big Marco

Läskig
Ray Winstone gör Bors till en minnesvärd riddare, lite som man minns Hudson i Aliens, fast på grund av helt andra faktorer.

Jag fick Eon-vibbar i det mesta. Slängar gick mot Jargiska kejsardömet, Coloniska imperiet, raunlänningar (Tristan), kamorianer, Thalamur, Consaber och Tokon. Inte nödvändigt vis just förlagt i Mundanas "nu-år" men känslan, miljön och stämningen. Keiras roll passar mycket bra in i den interna logiken i berättelsen och hon ser mycket coolare ut krigsmålad än Mel Gibson gjorde i Braveheart. ,-)

Sedan gillade jag att det inte var mycket "gore" och att striderna kändes realistiska - inga var superhjältar med massiva mängder hit points, utan folk som skadades blev ledsna. Dessutom saknades pålagd sentimentalitet och annat krystat tjafs. Clive Owen skall ha en extra eloge för sin Arthur, som han gjorde med bravur - öht tycker jag att rollbesättningen var genuin rakt igenom. Mads Mikkelsen som en österländsk Tristan kändes helrätt.

Jag sade till min fästmö när vi lämnade biografen att jag under de dryga två timmarna inte hittade något som irriterade mig med filmen, och det är ett bra betyg.

Krille

Super Moderator
Språka på anglosaxiska

"Min personliga favorit Arthur är faktiskt Holy Grail, som trotts att den är oseriös så det förslår faktiskt känns mycket trovärdigare än evigt svärdssvingande och någon över-"makead" amerikan som ylar "i shall slayeth thee..." osv."

Ska man vara helt petig så är en ärkebrittisk Arthur precis lika fel som en fejkbrittisk amerikansk Arthur. Om han fanns så bör han ha talat latin eller det gaeliska språk som talades vid tillfället. Engelska som språk fanns inte ens. Det närmaste man skulle komma är de saxiska invadörerna: deras germanska språk är det som senare kom att bli gammalengelska, och till och med det är bara en del av den moderna engelskan, fejkbrittisk eller inte.

Magnus L

Hero
Re: *snark*(OT)

Hehe..

Jag och två lumparkompisar somnade på biograf Saga i Skövde under Men in Black II. DEN är kass..

Rygar

Veteran
Språka på kymriska [OT]

Om han fanns bör han ha pratat något av de keltiska språken från den tiden, lämpligtvis nån form av gammal kymriska.. Gaeliskan talades i irland/skottland, inte i wales där han, enligt legenden, levde och verkade. Att han skulle prata latin är inte särskilt logiskt, nånstans..

Däremot är det lika logisk att Arthur i en film pratar engelska som att i stort sett alla utomjordingar och liknande som pratar i filmer även de pratar engelska

/Rygar som även tillägger att Quest for the Holy Grail är den bästas arthurfilmen, för den är iaf rolig

Greymourn

Swordsman
Alltså...

Det var inte det jag menade... Språket alltså... Jag är trött på att den här typen av filmer inte innehåller några människor... De har inga riktiga åsikter/vilja utan det är bara ett evigt jag offrar mig, jag hatar dig jag älskar dig och högtravande språk...

Det handlade absolut inte om engelsk/amerikansk dialekt...

Greymourn

Swordsman
Oj...

Vad folk hängde upp sig på ordet amerikan... För den delen menade jag inte Arthur som person, utan hela historien...

Vad jag menar med att jag föredrar Quest for the Holy Grail är att de personer som förekommer i den är mänskliga, om än ganska misslyckade inskränkta och larviga... I de flesta medeltidsfilmer verkar regisör/manusförfattare tänkt att människor inte var människor för tusen år sedan utan bara ägnade sig åt att modigt offra sig för sina barn och släktingar...

Krille

Super Moderator
Re: Oj...

"I de flesta medeltidsfilmer verkar regisör/manusförfattare tänkt att människor inte var människor för tusen år sedan utan bara ägnade sig åt att modigt offra sig för sina barn och släktingar..."

Och det gäller inte för moderna fläskfilmer då?

Pendragon

Swashbuckler
Re: Alltså...

Jag är trött på att den här typen av filmer inte innehåller några människor... De har inga riktiga åsikter/vilja utan det är bara ett evigt jag offrar mig, jag hatar dig jag älskar dig och högtravande språk...
Så du är grinig över att de inte gör grisodling av episka myter?
Fan vad du måste ha stört dig på Sagan om ringen då...

/Joel