Nekromanti Filosofi på 1400-talet

Balderk

Swashbuckler
Så här är läget: Vi ska börja spela Vampire kampanjen Giovanni Chronicles som börjar år 1444 (eller vi gör det iaf) och jag har tagit på mig att spela en filosof. Nu undrar jag hur de vanligaste filosofiska teorierna såg ut på 1400-talet? Hur långt hade man kommit inom filosofin? Vad var revolutionerande? Vad var föraktat? Vilka idéer var förkastade? Hur såg man på filosofin jämte religionen? Osv. Allt är välkommet. Om ni inte vet känner ni kanske till en bra hemsida där jag kan hitta bra och vettig information, eller (i värsta fall :gremsmile: ) kanske kan rekomendera en bok i ämnet.

Jag vill ju veta om de idéer jag står för skulle göra att jag blev föraktad eller något. Eller bara missförstådd hela tiden. Lixom, vilka idéer är förbjudna?

Dessutom skulle jag gärna veta hur det akademiska systemet såg ut under 1400-talet. Vart jobbade akademiker? Eller var univesitet den vanligaste arbetsplatsen?

Och allt är som sagt välkommet.

/Balderk, vill helst vara så historiskt korrekt som möjligt

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag är inte så haj på 1400-talets filosofi men jag skulle tänka mig att det mesta kretsade (*fniss*) kring solen och jorden och huruvida jorden var universums mittpunkt eller inte. Kyrkan tyckte ju inget vidare om de som påstod att jorden var rund och att jorden "åkte" runt solen, så det var nog ganska förbjudet och föraktat.

Nu när vi äntligen kommer in på mitt ämne, så står jag där, aningen dum och lite korkad. 1400-t är en rätt så död tid i filosofins historia. Det vill säga, ingen av de stora filosoferna levde då.
Men om jag minns rätt levde Tomas av Aquino någongång på medeltiden, så det kanske kan hjälpa dej lite. Minns inte heller vad hans tänkesätt och viktigaste ståndpunkter var, men det hittar du på internet med hjälp av namnet.
Om det faller platt så kan du ju alltid hitta en bok som heter filosofins historia (jag vet inte om det finns nån sån bok, men det låter förbannat logiskt att det gör det).
Vill du verkligen sätta dej mer in i filosofin och kämpa lite, så kan jag rekommendera det skönlitterära verket "Sofies värld" av Jostein Gaardner. Där gås också medeltiden igenom, så läs den, så är du på den säkrare sidan.

/BD, gillar filosofi.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag vet inte mycket om ämnet, men skulle ändå gissa att en filosof på den tiden antingen var knuten till kyrkan eller till någon mäktig beskyddare. Att ha en vis filosofi ansågs av många som underhållande och hög status. På den tiden var inte heller vetenskapen lika uppdelad som den är idag. Så ämnet filosofi kunde rymma så mycket mer än bara en massa grubblerier. Sannolikt är din karaktär också en vetenskapsman av något slag. Kanske har du rentav blivit anställd av någon rik furste för att försöka förvandla järn till guld eller något annat klassiskt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men om jag minns rätt levde Tomas av Aquino någongång på medeltiden, så det kanske kan hjälpa dej lite. Minns inte heller vad hans tänkesätt och viktigaste ståndpunkter var, men det hittar du på internet med hjälp av namnet.
Var det inte Tomas av Aquino som la fram det lysande gudsbeviset som kan sammanfattas på följande sätt:

1. Gud är perfekt
2. Gud skulle inte vara perfekt om han inte existerade
3. Alltså existerar Gud

Eller var det något flummigt på vägen om att människan inte skulle kunna hitta på en perfekt varelse som Gud och därför måste han existera eftersom vi inte kunde ha hittat på honom.

/tobias, brukar veta vad han skriver om, men ville göra ett undantag!

Bunny

Crazy like a fool
Den diskutionen kom att ta ordentlig fart 100-150 år senare, med Gallilei och Kopernicus. Redan på 1400-talet fans det dock sådana blasfemiska tankar, då mest hos sjöfararnationer (i synnerhet Portugal).

Det intressanta med det här är att både grekerna och romarna visste att jorden var rund, bl a så ritades romerska kartor alltid med böjda gradlinjer, för att kompensera jordens böjning. Det glömdes under den mörka medeltiden.

När det gällde 1400-talets stora huvudbryn så tror jag de huvudsakligen var mest av religiös natur. Det finns en splittrad kristen kyrka (Rom - Konstantinopel), ett Islam som åter är på frammarsch (Ottomanerna), och andra saker som skapar oro bland de religiösa leden. 1444 står Europa lite i valet och kvalet när det gäller att våga ta språnget in i rennäsansen (bry dig inte om stavningen), och alla dess nya idéer, en sak är i alla fall säkert, medeltiden är på väg ut. Det finns också kritik rörande den katolska kyrkans mer och mer giriga utformning, som kommer att sluta i Martin Luthers brev en kvarts sekel senare.

Staterna går mot mer och mer centralisering, feudalismen får lämna plats för vad som framemot 1600-talet blir Absolutismen. Frankrike enas, och det är runt 1444 som Jean D'Arc är aktiv (kan inte några precisa årtal). Beroende på vart kampanjen utspelar sig så kan även det vara intressant ur en religionsfilosofisk synvinkel.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Den diskutionen kom att ta ordentlig fart 100-150 år senare, med Gallilei och Kopernicus. Redan på 1400-talet fans det dock sådana blasfemiska tankar, då mest hos sjöfararnationer (i synnerhet Portugal).

Jo, jag vet att herrarna Kopernicus och Galilei var igång något senare men karusellen borde ju satt igång någon gång vid tiden då Portugal, Spanien och de "sjöfararnationerna" var ute och upptäckte. Det var iaf något åt det hållet jag tänkte när jag skrev mitt svar. :gremsmile:

Det intressanta med det här är att både grekerna och romarna visste att jorden var rund, bl a så ritades romerska kartor alltid med böjda gradlinjer, för att kompensera jordens böjning. Det glömdes under den mörka medeltiden.

De är underliga de där romarna eller vad är det Obelix brukar säga? :gremwink:

När det gällde 1400-talets stora huvudbryn så tror jag de huvudsakligen var mest av religiös natur.

Det kan nog stämma rätt bra, även om jag tror att det även stod en del biologi och fysik på schemat för den tidens filosofer (vilket det mer eller mindre alltid gjort).

Lycan

Hero
"Nu undrar jag hur de vanligaste filosofiska teorierna såg ut på 1400-talet? Hur långt hade man kommit inom filosofin? Vad var revolutionerande? Vad var föraktat? Vilka idéer var förkastade? Hur såg man på filosofin jämte religionen?

Jag vill ju veta om de idéer jag står för skulle göra att jag blev föraktad eller något. Eller bara missförstådd hela tiden. Lixom, vilka idéer är förbjudna?
"

Ingen aning.

"Dessutom skulle jag gärna veta hur det akademiska systemet såg ut under 1400-talet. Vart jobbade akademiker? Eller var univesitet den vanligaste arbetsplatsen?"

Akademiker var ingen lika utbredd term som idag, men mer utbredd än vad man kan tro. Skolor och akademier hade ju funnits länge, och drevs efter klassisk (eventuellt inbillad klassisk) modell. För en humanist och/eller vetenskapsman var alltså universtitet den naturliga vägen till yrket. I början av 1400-talet fanns det 13 universitet i Italien, men de äldsta (Bologna, Milano) härstammar från 1100-tal.
I och med universitetsväsendet fanns det behov av lektorer, och där någonstans gör kanske din rollperson entré.

Undervisar han inte vid universitet är han förmodligen anställd vetenskapsman vid något hov eller kyrkoman, beroende på hans inställning till sådant.

Hur som helst lär han ha pluggat på universitet, så vi tar lite om studenter också:

Man började vanligtvis på universiteten vid 16-årsåldern, och studierna inleddes med trivium (grammatik, logik och retorik) för att därefter fortsätta med det mer avancerade quadrivium (aritmetik, geometri, musik och astronomi). Dessa sju ämnen kallades gemensamt för de sju fria konsterna.

Därefter fortsatte man med en högre kurs i teologi, lag eller medicin.

Filosofi då? Jo, teologi är filosofi. Inom teologin hittar du Aristoteles och Platon, Aquina och Petrarca, tillsammans med oöverskådliga högar av konstiga teorier. Men precis som ovan får jag här erkänna mig besegrad, filosofi är inte mitt område. Bäst är nog om du läser ett verk skrivet av någon samtida författare och försöker bilda dig en uppfattning om situationen och mentaliteten. Jag gillar William Langland, även om han var britt så ger han en spännande inblick i dåtidens tankevärld.

- Lycan

Ulfgeir

Swashbuckler
En annan sak av intresse om det akademiska livet är ju att universiteten är väldigt starkt kopplade till Kyrkan... Och det var BARA män som fick studera där. Inga kvinnor här inte. Det hindrade ju dock inte kvinnor från att ha en bildning och vara läs och skrivkunniga.

Rekommenderar boken "Den Dynamiska medeltiden" där författaren bland annat tar upp vissa ideer från galileo och kompani. Ideer som faktiskt var helt ok enligt kyrkan ett par hundra år tidigare.

/Ulfgeir

DAKRilla

Hero
"Jo, jag vet att herrarna Kopernicus och Galilei var igång något senare men karusellen borde ju satt igång någon gång vid tiden då Portugal, Spanien och de "sjöfararnationerna" var ute och upptäckte."

Sådana tankar har faktiskt funnits i över två tusen år. Se bara vad Aristarchus från Samos åstadkom på sin tid. Som ni kan se på den där sidan så gav Copernicus t.o.m. credits till Aristarchus i sin bok. Även Pythagoras hade redan innan Aristarchus några vettiga teorier om hur planeterna och solen förhåller sig till varandra.

Sedan har jag även hört att någon babylonier kanske hade den korrekta synen på åtminstone vårat solsystem men det har jag inte fått bekräftat från någon säker källa.

Men det är väl sant att det var på den där tiden som debatten blossade upp på riktigt igen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Det glömdes under den mörka medeltiden."

Vad jag förstått är den bilden inte riktigt korrekt. Även på medeltiden kände man till att jorden var rund, om man var akademiskt utbildad. För vanligt folk gjorde det detsamma om den var rund eller platt.

Dilandau

Myrmidon
Men de enda som var akademiskt bildade på medeltiden var typ munkarna, och de "fick" inte tro att jorden var rund.

Dilandau

Myrmidon
Grejen med många av de där gamla tänkarna som "hade rätt" om saker och ting, är att de ofta kom fram till sina slutsatser på helt befängda vis. De trodde rätt sak av fel anledningar, så att säga.

Krille

Super Moderator
"Men de enda som var akademiskt bildade på medeltiden var typ munkarna, och de "fick" inte tro att jorden var rund."

Åjodå, det fick de. En rund jord ingår inte bara i den katolska dogman, utan står till och med i Bibeln. Det finns rätt gott om runda jordar i medeltida dokument. Vad de däremot inte fick frångå var det faktum att Jorden var universums mitt och himlasfären var den högsta sfären.

Vilket för mig till ett dokument som jag läste, skrivet nån gång fjortonhundrakallt, där författaren konstaterar att om Babels torn skulle nå till himlen så skulle tornet väga fem gånger mer än hela Jorden (illustrerat med en rund jord, för övrigt). Dessutom skulle den rubba Jorden ur jämviktsläget så att hela jorden skulle välta. Det skulle dessutom ha tagit en ryttare åttahundra år att nå toppen på tornet, om han red i sporrsträck hela tiden. Därför kan tornet inte vara så högt som den för tiden populära tolkningen av Bibeln påstår.

Dilandau

Myrmidon
Som någon redan sa, inga riktigt stora filosofer härjade på 1400-talet. Efter Occham (som dog c:a 1350) är det rätt dött fram tills senrenässansen. Däremot började föregående sekels idéer gro ordentligt. Det kan vara en bra idé att läsa lite om Vilhelm av Ockham, Johannes Duns Scotus, och Thomas ab Aquino. Den sistnämnde är ett måste eftersom han fick så fruktansvärt inflytande på efterkommande filosofer.

I allmänhet var mycket av det filosoferna sysslade med under denna period kommentarer till Aristoteles och försök till gudsbevis.

Dilandau

Myrmidon
Re: Små, lösryckta tankar.

Bra inlägg! Men ...

under 1400-talet hade man inte råd att låta någon sitta overksam i fängelse, så man konfiskerar egendom eller kroppsbestraffar
... det handlade egentligen inte om att man inte hade råd att sätta någon i fängelse. Man betraktade helt enkelt inte fängelse som ett möjligt straff. Straff var offentliga på den här tiden, och fänglse är så långt från offentlig bestraffning man kan komma.

Ymir

Liten kantbaron
I skuggan av digerdöden

1400-talsmänniskan levde mycket i skuggan av Digerdöden och andra katastrofer och paradigmskiften under 1300-talet. Dessa förändrade människans tänkande för alltid, vilket är högst påtagligt i 1400-talets Europa.

Detta var ämnet för mitt Projektarbete, som jag bifogar, och jag lät också en hel del i funderingar om den dåtida (1400-tals) människans syn på renässansen sippra igenom i "Sagan om Solen", en liten, oavslutad novell som jag dock helst inte lägger upp här. Kan skicka den till din e-mail, om du är intresserad. Personligen tycker jag den är mycket bra.

Mina rollpersonsbakgrunder om Natala och Mircea utspelar sig också på 1400-talet, och något litet idéhistoriskt kan definitivt skönjas där. Mircea var min rollperson i just Giovanni Chronicles, för övrigt.

- Ymir, fick IG på det projektarbetet.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Woddologi anno 1444 [Megaspoiler]

Tja, i World of Darkness, åtminstone, är ju 1444 ett mycket viktigt årtal, exceptionellt intressant ur en religionshistorisk synvinkel eftersom Kappadokiernas infiltration och korruption av de europeiska klostrens trosliv för alltid ändas då. Och vem vet...kanske Cappadocius uppnådde sitt mål till sist, och ersatte Gud själv på kuppen?

Bifogar texten om honom ur min genealogi över Kappadokierna:

Ashur/Cappadocius/Laodice <3> <M> :)~ -8000+1444) Sire of Caias , Japheth (-7225) , (Lameth (~ -6500)) , Byzar/ Mahatma , Lazarus (1st cent.) and Augustus Giovanni (1005). Ashur vowed to ursurp the creator by diablerising him – thus, he intended to ascend to divinity and provide salvation to all of his followers – mostly the Cappadocians of the Cainite Heresy.
Ashur, later known as Cappadocius was diablerised by Augustus Giovanni the 12th april 1444. If this was a part of his plans (he became a scapegoat, like Jesus Christ?) are unknown, but somehow, his soul escaped and he became a wraith. His whereabouts after that is still unknown, but he should still be out there, somewhere.
[Cb-C] [CbR-G] [CbR-Se] [GC1] [CF] [GC4] [RD] (Assyrian God of War)
Så nog hände det något religionshistoriskt 1444...i WoD, åtminstone.

- Ymir, Cappadocian-kramare

Storuggla

Champion
Herr Nils och 1400talet

Hade inte Herr Nils ett projekt på gång som utspelade sig i 1400-talets Italien? Hur går det med det?

Storuggla, har för sig saker

Storuggla

Champion
Re: Ahhh, the smell of Borgias in the morning.

"Problemet är att det är en lång väg, mycket lång väg, mellan Herr Nils pannlob och pappret, men jag tänker köra ett embryo av det i helgen (i mån av tid och intresse"

Såvida det inte krockar med Magnus resa in i mutant-norge så anmäler jag mitt intresse. :gremsmile:

Storuggla, gillar muterade grävlingar