Nekromanti Filosofi på 1400-talet

Storuggla

Champion
Re: Det bör inte krock för då blir jag lessen ;(

Jag ska inte vara grävling. Så det är nog ingen fara. :gremsmile:

Storuggla, har kakor!

Troberg

Sinister eater
Och när Nils blir lessen åker svärden fram... [NT]

-

Dofhjort

Veteran
Applåder [ANT]

Mycket trevligt, har du något emot att jag sparar ner det arbetet? Det har jag redan gjort iochförsig :gremcool:

//David

Bunny

Crazy like a fool
Re: Woddologi anno 1444 [Megaspoiler]

Tja, i World of Darkness, åtminstone, är ju 1444 ett mycket viktigt årtal, exceptionellt intressant ur en religionshistorisk synvinkel eftersom Kappadokiernas infiltration och korruption av de europeiska klostrens trosliv för alltid ändas då. Och vem vet...kanske Cappadocius uppnådde sitt mål till sist, och ersatte Gud själv på kuppen?

Bifogar texten om honom ur min genealogi över Kappadokierna:

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Ashur/Cappadocius/Laodice <3> :)~ -8000+1444) Sire of Caias , Japheth (-7225) , (Lameth (~ -6500)) , Byzar/ Mahatma , Lazarus (1st cent.) and Augustus Giovanni (1005). Ashur vowed to ursurp the creator by diablerising him – thus, he intended to ascend to divinity and provide salvation to all of his followers – mostly the Cappadocians of the Cainite Heresy.
Ashur, later known as Cappadocius was diablerised by Augustus Giovanni the 12th april 1444. If this was a part of his plans (he became a scapegoat, like Jesus Christ?) are unknown, but somehow, his soul escaped and he became a wraith. His whereabouts after that is still unknown, but he should still be out there, somewhere.
[Cb-C] [CbR-G] [CbR-Se] [GC1] [CF] [GC4] [RD] (Assyrian God of War)

--------------------------------------------------------------------------------

Så nog hände det något religionshistoriskt 1444...i WoD, åtminstone.

- Ymir, Cappadocian-kramare
Ja, hur jag kunde glömma allt det i min lilla genomgång vete katten... kanske pga att jag aldrig spelat World of Darkness (vilket jag antar är namnet på ett rollspel :gremsmile:) och följaktningen inte har någon aning om vad en Cappadocian är för någe...

... men jag är glad ändå

Cybot

Mest spelbar
Jean d'Arc var aktiv militärt mellan 1428-1430. 1433 blev hon avrättad(frikänd dock 1456, si sådär 23 år för sent).

Cybot

Mest spelbar
Min sökning har kommit upp med den här lilla listan av filosofer som kan ha varit aktiva under denna tidsperiod.

John Argyropoulos
Född: 1415
Död: 6/26/1487

Från X-refere.com(länken krånglar när man försöker länka direkt så....citat följer)

He was born into a noble family in Constantinople, where he became a priest. His first visit to Italy was before 1434; in that year he was lecturing at Padua on the works of Aristotle. In 1439 he attended Emperor John Palaeologus at the Council of Florence. By 1441 he was back in Constantinople, but he returned to Italy in 1442, when he became rector of Padua university. Cosimo de'Medici was one of his patrons and he was tutor to Piero, Cosimo's son, and to Lorenzo de'Medici. When Lorenzo assumed power in Florence, Argyropoulos became a leading member of his Platonic Academy, where he taught Politian and other humanists. In 1456 he visited France, then returned to Florence, and eventually settled in Rome some time before 1471. He continued to expound the works of Aristotle and other Greek authors. The German scholar Reuchlin was among his pupils. He wrote many original commentaries on Aristotle and translated a number of his works into Latin; much of Argyropoulos' original work remains unprinted. He was an important member of the first generation of Greek teachers in the West who helped to encourage the revival of classical learning.

John Bessarion
Född: 1/2/1403
Död: 9/18/1472

En lång biografi över Bessarions liv..

Leonardo Bruni
Död: 1444

Och ytterligaren en biografi från samma sajt

Cristoforo Landino
Född: 1424
Död: 1492

En länk från X-refere som faktiskt fungerar

Nicholas of Cusa
Född: 1401
Död: 8/11/1464

Filsosof/matematiker/biskop

Matteo Palmieri
Född: 1406
Död: 1475

Filosof och författare

Kort sagt. Från vad jag har hittat så är det mest en renessans av Antikens tänkande, Aristoteles vs Plato, Filosofi om det går att hitta den ultimata sanningen och kontemplationer om fördelarna av ett aktivt civilt liv eller ett tillbakadraget som filosof.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jodå [ANT]

Glad att du uppskattade det. Spara på, bara.

- Ymir, som var lite tveksam till att lägga upp det, men det kom ju tydligen till användning för någon...

Balderk

Swashbuckler
Re: Woddologi anno 1444 [Megaspoiler]

kanske pga att jag aldrig spelat World of Darkness (vilket jag antar är namnet på ett rollspel )
WoD är namnet på världen (vår värld fast med lite modifikation) där Vampire, Werewolf, Mage, Inquisitor (DA) och många fler utspelar sig... White Wolf gör dem.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Ehm...[ANT]

Jepp. Jag kommer knappt ihåg vad som sas där ändå, läste inte så noga, och inte citat-rutan alls.

/Balderk, kan nog bortse från det när vi spelar :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler
Tack allesammans!

Det skulle vara onödigt och tidskrävande att tacka er var och en för sig (som jag skulle gjort en gång i tiden) så jag tackar er i det här inlägget istället. Tack för all info om filosofi under 1400-talet ni har gett mig och all tid ni lagt ned på det. Det ska bli roligt att samla ihop det här och bilda min karaktärs egna filosofier och tankar. Han är redan klar iofs men det finns absolut saker jag kommer att ändra på efter jag läst den här tråden. Så tack alla, ni har bidragit till en av de karakärer jag är mest nöjd med och kommer att bli ännu nöjdare med.

/Balderk

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Ahhh, the smell of Borgias in the morning.

Det låter riktigt intressant, så jag hoppar också på. Krävs det några större historiska förkunskaper?

Balderk

Swashbuckler
Tack! Jag måste ha missat ditt inlägg förut, sorry. Hur som helst så var det bra information. Den ska komma väl till användning. Nu kan jag göra de nödvändiga ändringarna i bakgrunshistorien så att det blir bättre och mer trovärdigt. Jag ska nog kunna berätta lite mer om idéerna han har ocklså, men jag tror inte jag orkar eller hinner läsa nått verk av en samtida författare/filosof, tyvärr.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Nu när vi äntligen kommer in på mitt ämne, så står jag där, aningen dum och lite korkad
Haha, jobbigt för dig (och trist för mig :gremsmile: ).

Om det faller platt så kan du ju alltid hitta en bok som heter filosofins historia (jag vet inte om det finns nån sån bok, men det låter förbannat logiskt att det gör det).
Vill du verkligen sätta dej mer in i filosofin och kämpa lite, så kan jag rekommendera det skönlitterära verket "Sofies värld" av Jostein Gaardner. Där gås också medeltiden igenom, så läs den, så är du på den säkrare sidan.
Problemet heter tidsbrist. Jag skulle tro att vi börjar spela om en till en och en halv vecka. Så jag hinner inte läsa nån bok. Men jag ska söka på herr Tomas så får vi se sen.

Om du kiommer på nått av värde kan du ju PMa mig med det... OM du nu läser det här. Har fallit långt ner i listan vid det här laget.

/Balderk, ska läsa filosofi nästa år