Krille
Super Moderator
I Fimbulvinter tillhör alla rollpersonerna en och samma ätt. Det är ätten och dess jarl som ger rollpersonerna uppdrag att lösa.
Ätten i sig är inte bara en familj eller storfamilj, utan en hel massa folk som antingen kan dra sin härstamning till en anfader eller svurits in i ätten genom blodsed (eller vars förfäder gjort det). Därmed finns inga problem med andra raser än människor, eftersom ätten inte enbart är genetiska släktingar utan även familjer eller individer som adopterats utifrån eller svurit blodsed, eller trälar som fångats eller köpts (fast de sistnämnda har det ju inte så skoj).
Jag tänker mig att ätten nästan fungerar som en egen rollperson. Den skulle till och med kunna ha precis samma stats som en rollperson, dvs attributen Natur, Hälsa, Vilja, Kretsar, Resurser och det nya värdet Fördärv, en klase färdigheter och en hög karaktärsdrag. Gelémässigt så skulle ätten fungera som en gemensamt styrd rollperson.
Skillnaden gentemot vanliga rollpersoner skulle vara att ätten blir sämre med tiden eftersom Fimbulvintern äter upp resurserna i världen. Det skulle kunna fungera som Tillstånd, eller så kommer attributen faktiskt att sjunka med tiden, om inte rollpersonerna gör något åt saken genom att exempelvis plundra grannarna.
I samband med att spelarna skapar rollpersoner, kanske till och med absolut först innan de gör själva rollpersonerna, så sitter de tillsammans och "bränner ätten".
En fundering jag har är att ättens karaktärsdrag egentligen är ättens individer. Den enda individ som egentligen måste finnas är ättens jarl, som spelarna får sätta ihop själva. I övrigt är det i stort sett fritt, så till den grad att det kanske inte ens finns en maxgräns på individer/karaktärsdrag (rollpersoner får ju max ha 5 karaktärsdrag).
En sammankopplad fundering är att sätta ihop en lista på möjliga individer, typ Jarlen, Völvan, Smeden, Jarlafrun et cetera. Var och en har lite valmöjligheter, som ger +1 på färdigheter och/eller attribut. När spelarna bränner ätten så plockar de fem intressanta individer, individualiserar dem med namn och utseende etc, och väljer bland de val som finns vid varje val. Den enda individ som är obligatorisk skulle vara jarlen, men han kanske å andra sidan skulle kunna ha flest valmöjligheter.
Man kan fylla på med fler individer senare, men sådana ger inte några plus, utan kanske bara är aspekter av andra värden. Man kanske inte kan åkalla ättens spelvärden så länge det inte finns några passande individer närvarande men man fortfarande rör sig inom ättens kretsar.
Exempelvis skulle man kunna anta att det inte finns någon individ som kan representera färdigheten Krigskonst, eftersom Jarlen är på annan plats. Så vill spelarna ha ättens hjälp med detta värde så får de uppfinna Halvor, Jarlens Starke Man.
Fler funderingar?
Ätten i sig är inte bara en familj eller storfamilj, utan en hel massa folk som antingen kan dra sin härstamning till en anfader eller svurits in i ätten genom blodsed (eller vars förfäder gjort det). Därmed finns inga problem med andra raser än människor, eftersom ätten inte enbart är genetiska släktingar utan även familjer eller individer som adopterats utifrån eller svurit blodsed, eller trälar som fångats eller köpts (fast de sistnämnda har det ju inte så skoj).
Jag tänker mig att ätten nästan fungerar som en egen rollperson. Den skulle till och med kunna ha precis samma stats som en rollperson, dvs attributen Natur, Hälsa, Vilja, Kretsar, Resurser och det nya värdet Fördärv, en klase färdigheter och en hög karaktärsdrag. Gelémässigt så skulle ätten fungera som en gemensamt styrd rollperson.
Skillnaden gentemot vanliga rollpersoner skulle vara att ätten blir sämre med tiden eftersom Fimbulvintern äter upp resurserna i världen. Det skulle kunna fungera som Tillstånd, eller så kommer attributen faktiskt att sjunka med tiden, om inte rollpersonerna gör något åt saken genom att exempelvis plundra grannarna.
I samband med att spelarna skapar rollpersoner, kanske till och med absolut först innan de gör själva rollpersonerna, så sitter de tillsammans och "bränner ätten".
En fundering jag har är att ättens karaktärsdrag egentligen är ättens individer. Den enda individ som egentligen måste finnas är ättens jarl, som spelarna får sätta ihop själva. I övrigt är det i stort sett fritt, så till den grad att det kanske inte ens finns en maxgräns på individer/karaktärsdrag (rollpersoner får ju max ha 5 karaktärsdrag).
En sammankopplad fundering är att sätta ihop en lista på möjliga individer, typ Jarlen, Völvan, Smeden, Jarlafrun et cetera. Var och en har lite valmöjligheter, som ger +1 på färdigheter och/eller attribut. När spelarna bränner ätten så plockar de fem intressanta individer, individualiserar dem med namn och utseende etc, och väljer bland de val som finns vid varje val. Den enda individ som är obligatorisk skulle vara jarlen, men han kanske å andra sidan skulle kunna ha flest valmöjligheter.
Man kan fylla på med fler individer senare, men sådana ger inte några plus, utan kanske bara är aspekter av andra värden. Man kanske inte kan åkalla ättens spelvärden så länge det inte finns några passande individer närvarande men man fortfarande rör sig inom ättens kretsar.
Exempelvis skulle man kunna anta att det inte finns någon individ som kan representera färdigheten Krigskonst, eftersom Jarlen är på annan plats. Så vill spelarna ha ättens hjälp med detta värde så får de uppfinna Halvor, Jarlens Starke Man.
Fler funderingar?