Nekromanti [Fimbulvinter MG] Bränna ätten

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
I Fimbulvinter tillhör alla rollpersonerna en och samma ätt. Det är ätten och dess jarl som ger rollpersonerna uppdrag att lösa.

Ätten i sig är inte bara en familj eller storfamilj, utan en hel massa folk som antingen kan dra sin härstamning till en anfader eller svurits in i ätten genom blodsed (eller vars förfäder gjort det). Därmed finns inga problem med andra raser än människor, eftersom ätten inte enbart är genetiska släktingar utan även familjer eller individer som adopterats utifrån eller svurit blodsed, eller trälar som fångats eller köpts (fast de sistnämnda har det ju inte så skoj).

Jag tänker mig att ätten nästan fungerar som en egen rollperson. Den skulle till och med kunna ha precis samma stats som en rollperson, dvs attributen Natur, Hälsa, Vilja, Kretsar, Resurser och det nya värdet Fördärv, en klase färdigheter och en hög karaktärsdrag. Gelémässigt så skulle ätten fungera som en gemensamt styrd rollperson.

Skillnaden gentemot vanliga rollpersoner skulle vara att ätten blir sämre med tiden eftersom Fimbulvintern äter upp resurserna i världen. Det skulle kunna fungera som Tillstånd, eller så kommer attributen faktiskt att sjunka med tiden, om inte rollpersonerna gör något åt saken genom att exempelvis plundra grannarna.

I samband med att spelarna skapar rollpersoner, kanske till och med absolut först innan de gör själva rollpersonerna, så sitter de tillsammans och "bränner ätten".

En fundering jag har är att ättens karaktärsdrag egentligen är ättens individer. Den enda individ som egentligen måste finnas är ättens jarl, som spelarna får sätta ihop själva. I övrigt är det i stort sett fritt, så till den grad att det kanske inte ens finns en maxgräns på individer/karaktärsdrag (rollpersoner får ju max ha 5 karaktärsdrag).

En sammankopplad fundering är att sätta ihop en lista på möjliga individer, typ Jarlen, Völvan, Smeden, Jarlafrun et cetera. Var och en har lite valmöjligheter, som ger +1 på färdigheter och/eller attribut. När spelarna bränner ätten så plockar de fem intressanta individer, individualiserar dem med namn och utseende etc, och väljer bland de val som finns vid varje val. Den enda individ som är obligatorisk skulle vara jarlen, men han kanske å andra sidan skulle kunna ha flest valmöjligheter.

Man kan fylla på med fler individer senare, men sådana ger inte några plus, utan kanske bara är aspekter av andra värden. Man kanske inte kan åkalla ättens spelvärden så länge det inte finns några passande individer närvarande men man fortfarande rör sig inom ättens kretsar.

Exempelvis skulle man kunna anta att det inte finns någon individ som kan representera färdigheten Krigskonst, eftersom Jarlen är på annan plats. Så vill spelarna ha ättens hjälp med detta värde så får de uppfinna Halvor, Jarlens Starke Man.

Fler funderingar?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Skit kasst svar, har inte ens orkat läsa igenom hela ditt inlägg, men
Blossoms are Falling till BW har ju en klanbrännar grej.
Kanske nått att hämta ifrån?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Har inte fått hem mitt mouse guard æn, så kan inte sæga så mycket mer æn att det verkar tufft. Jag gillar framførallt tanken på hur ættens stats sjunker hela tiden. Borde inte vara alltfør svårt att gøra det till en instant drama-generator.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Hans E Magnusson said:
Skit kasst svar, har inte ens orkat läsa igenom hela ditt inlägg, men Blossoms are Falling till BW har ju en klanbrännar grej. Kanske nått att hämta ifrån?
Om jag hade haft ett, kanske. Du får gärna sammanfatta hur det funkar.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Det handlar bara om att skapa en gemensam kampanjbas. Inget där klanen får egna stats osv. Man väljer helt enkelt fokus för sin kampanj, följer några frågor och går ut i spel med en mer köttig situation, lite beliefs knutna till klanen osv.

Vad gör du med Nature? Hur upprätthåller du spänningen mellan vad som ligger i ens natur och vad som ligger i en plikt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Poppe said:
Vad gör du med Nature? Hur upprätthåller du spänningen mellan vad som ligger i ens natur och vad som ligger i en plikt?
Det beror på om du tycker att det är viktigt med hänsyn till att bränna ätter.

Om det inte är viktigt i det sammanhanget så struntar jag i det och tar itu med saken vid senare tillfälle, för i den här tråden vill jag bränna ätter, inte ha inneboende konflikter mellan bu och bä. Det kan till och med vara så att det är skitviktigt i Mouse Guard-Mouse Guard, men mindre viktigt i Fimbulvinter-Mouse Guard, ety Fimbulvinter-Mouse Guard inte handlar om möss som agerar omusigt, utan om världens slut. Det var väder- och årstidsreglerna i Mouse Guard som jag fastnade för, inte Natur.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Det beror ju på vad du tänkt göra med Nature om det är viktigt i det här steget eller inte. Bryr du dig inte kanske enklast bara är att lyfta egenskapen rakt av. Bort med den liksom. Ska du ha den kvar behöver du ändå skapa konflikten mellan bu och bä för annars finns det inget som rotar Nature i världen. Men, är det inte den biten du fastnat för så hiva det överbord och kör på!
 
Top