Nekromanti "Finna dolda ting"

solvebring

Superhero
Jag håller på att försöka lära mig att programmera i Python. Då är det bra att försöka med sådant som just ligger inom ens intresse. Jag gör helt enkelt olika script för skojs skull som för mig kan vara användbara, mer eller mindre.

Just nu håller jag på med en grundläggande rollpersonsgenerator till min version av DoD91. Förövrigt håller jag på med lite slumpgeneratorer. Just nu håller jag på med en slumpgenerator för fynd. Den grupp jag spelar med nu har många prylkåta spelare och de letar ideligen igenom alla platser de kommer till. Så, jag gör helt enkelt en slumpgenerator för "Finna dolda ting". Den slumpgeneratorn är byggd på det viset att man först anger fyndets typ: Vanlig, ovanlig, mystisk och magisk. Kort och gott så skriver spelledaren in typen för föremålet efter eget bevåg. Därefter plockas ett slumpvist valt föremål fram inom den nämnda kategorin.

Problemet för mig är att komma på nog med prylar, och dessutom prylar som antingen 1. Är sådana där prylar som tappas bort eller glöms kvar, eller 2. är värda att gömma från andras ögon och fingrar. Det ska ju inte bara vara dyra, fina prylar utan även vanliga prylar liksom skumma sådana.

Så, jag behöver alltså tips på mängder av saker i de här olika kategorierna. Jag vet inte hur många saker jag ska ha per kategori - det beror nog på hur mycket jag kan få ihop.

Det jag har hittills:
Vanlig:
kamm
tärningar
hårnål
kortlek
ring
kniv
kärleksbrev
silvermynt
kopparmynt
guldmynt
halskedja
penningspung
örter
nyckel
dolk
pil
hårlock
skiss
bestick
proviant
dagbok
bok
vaxljus
elddon
trådrulle

Någon som vill bidra, eller för den delen har en god känsla för vad som är kul att hitta, så shoot. Ange vilken kategori bara. Förövrigt kommer jag inte att ange modifikationer och dylika för mystiska eller magiska saker. Jag anger generellt och sedan får kontexterna i spelet ange det övriga. Jag improviserar det mesta när jag spelleder och låter också därför många mer intressanta föremål öppna för nya händelser.

Rickard

Urverk speldesign
Kan du inte bara slänga in tabellerna från Tjuvar och lönnmördare?

/Han som tycker det var rätt länge sedan han spelade med att bokföra allting, för nu för tiden säger spelledaren bara silvermynt och så får han köpa de prylar som han anser sig hitta - för ärligt talat, rollpersonen plockar ju ändå bara de prylar som den vill ha alternativt är värdefulla (Tjuvar och lönnmördar-tabellerna)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Gör de?

Jag tycker mina spelare plockar allt även om det bara är "tre vanliga gråstenar". Så fort som man beskriver dem utan att helt förminska tinget i sitt uttalande så nah "Åh det kanske är VÄRDEFULLT?". Men i dont blame them. Jag knallar fortfarande omkring med nån stentriangel från Kalte i Ensamma vargen äventyren då jag det var typ 13 böcker sen jag hittade den.

Christoffer

It's all pig.
Tips, försök skapa tre separata slumplistor, det kommer skapa mer variation och göra det enklare för dig. Så när du trycker på "Fynd!" så slumpar den fram:

1. I en liten trälåda hittar du...
2. ...en liten träslev...
3. ...sliten och trasig.

eller

1. I en bortglömd klädnad slängd på golvet...
2. ...hittar du en hårnål...
3. ...ny och oanvänd, dekorerad med en slipad sten av malakit.

solvebring

Superhero
Han said:
Kan du inte bara slänga in tabellerna från Tjuvar och lönnmördare?
Åh, det kanske inte vore så dumt. Den boken står ju här i hyllan dessutom, så jag bör kanske läsa den. Det var ingen dum idé. Undra om det kanke kan finnas något godis i Stadsintermezzon. Tråkigt nog har jag aldrig skaffat I skattkammaren, eller vad fan den heter, för jag ansåg det onödigt.

/Han som tycker det var rätt länge sedan han spelade med att bokföra allting, för nu för tiden säger spelledaren bara silvermynt och så får han köpa de prylar som han anser sig hitta - för ärligt talat, rollpersonen plockar ju ändå bara de prylar som den vill ha alternativt är värdefulla (Tjuvar och lönnmördar-tabellerna)
Med andra ord tar du död på sakletarnas och bra-att-ha:arnas nyfikna lustar? :gremwink:

... solvebring blir glad då tråden genererat mer intressanta än kloka svar än han först tänkt sig.

solvebring

Superhero
Poppe said:
Tips, försök skapa tre separata slumplistor, det kommer skapa mer variation och göra det enklare för dig. Så när du trycker på "Fynd!" så slumpar den fram:

1. I en liten trälåda hittar du...
2. ...en liten träslev...
3. ...sliten och trasig.

eller

1. I en bortglömd klädnad slängd på golvet...
2. ...hittar du en hårnål...
3. ...ny och oanvänd, dekorerad med en slipad sten av malakit.
Hm, intressant tanke. Det är sant. Det gör det hela helt klart mer skojigt. Ska börja med grunden, att bara peta in prylar, så ska jag se om jag orkar vidareutveckla det. =) Danke för idén!

solvebring

Superhero
Re: Gör de?

Jag känner igen det där, men även syndromen "kul med prylar", "kan vara bra att ha", "man vet aldrig...".
Med andra ord är det alltid minst en spelare i gruppen som plockar på sig allt möjligt - allt den i princip kan hitta.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Du har ju själv bara listat Grisodlingsstuff. Misstänker därför att det är sånt du vill ha.

Vanlig:

Grötskål
Svepask
Spinnrock
Mjölkkärna
Ostränna
Färdskrin
Garvjärn
Gunghäst
Munkstol
Pigtittare
Ägghöna
Sockertång
Ljusstakar mässing.
Hundskinnspäls
Hästklocka
Betsel
Bjällerrank
Torgkärra
Urna
Järnpiedstal
Broderade löpare
Näverkvarn
Kökspanna
Flöjt
Jutesäck
Orv

//EvilSpook

solvebring

Superhero
Du har ju själv bara listat Grisodlingsstuff. Misstänker därför att det är sånt du vill ha.
Under vanliga saker, jepp. =)

Och dessutom just saker som kan tappas bort eller gömmas. Spinnrockar och kärror är något krångliga att tappa under sängen, mista mellan golvspringorna, eller för den delen att gömma. :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Gör de? [OT]

solvebring said:
Med andra ord är det alltid minst en spelare i gruppen som plockar på sig allt möjligt - allt den i princip kan hitta.
Det har inte jag, men jag låter spelarna hitta på vad som är rimligt att rollpersonen har. Jag försöker aldrig utmana spelarna genom att kräva att de ska vissa prylar...

...precis som jag inte bygger utmaningar på att de ska ha vissa färdigheter eller tillräckligt högt i en gällande färdighet.

/Han som inser att han kommit undan en del av speleffekten som finns i rollspel

solvebring

Superhero

Det har inte jag, men jag låter spelarna hijavascript:%20void(0)tta på vad som är rimligt att rollpersonen har. Jag försöker aldrig utmana spelarna genom att kräva att de ska vissa prylar...
Varför inte? Jag menar visst, att låsa saker vid en sorts pryl är ju bara tråkigt och i allmänhet en bromskloss. Däremot tycker jag att man kan kräva en rad dugliga/möjliga prylar, eller snarare en rad dugliga/möjliga lösningar. På det viset utmanas spelarna att försöka komma med kreativa lösningar och idéer - de utmanas att finna på alternativ. Och vad jag har märkt gillar folk att utmanas på det sättet. Sedan handlar det mest om sunt förnuft och känsla för vad som är coolt och kul vad det gäller godkännandet av det.

Ta en låst dörr till exempel. Jag skulle aldrig fordra att "Nej, du måste ha nyckeln eller en dyrksats!". Det vore ju rent av dödande. Dörren är låst and that's it, och spelaren behöver ha något eller göra något för att forcera dörren utan nyckel. Spelaren kanske tar sig för att dyrka med en hårnål i avsaknad av en dyrksats. Visst, jag ger lite minusmodd på det men det går självklart, eller så kan spelaren eventuellt bryta upp dörren med ett vapen, ett brytjärn eller för den delen sparka upp den.

Med andra ord bygger jag aldrig utmaningar på "det här måste du ha" utan helt enkelt "försök att ta vad du har". Jag skulle aldrig sätta stopp för alternativ till det möjligen "bästa" alternativet.

...precis som jag inte bygger utmaningar på att de ska ha vissa färdigheter eller tillräckligt högt i en gällande färdighet.
Tja, jag resonerar likadant som ovan. Om spelaren inte har den färdighet som passar sig bäst kan denne alltid motivera en annan färdighet för att försöka gå runt problemet. Spelaren kanske inte har låsdyrkning, men kanske har denne klensmide istället och kan därmed bedöma låskvaliteten och få en hint om vad som krävs för att knäcka låset.

Kort och gott, jag sätter ut hinder och utmaningar, men jag bygger dem aldrig på några bestämda premisser eller lösningar. Det är enligt min mening bara keff. Iof har hindret ofta ett värde, som att dörren till exempel har ett kvalitetsvärde eller ett brytvärde som skadan mot den måste överstiga innan den ger vika.

Jag antar dock att du inte heller menar bokstavligen utan att du också tänker lite mer som jag?

/Han som inser att han kommit undan en del av speleffekten som finns i rollspel
Inte alls. Du har möjligen kommit undan en del av speleffekten med värdebaserade system aka klassiska tradspel, men absolut inte vad gäller rollspel generellt. Det tycker i alla fall inte jag. Fast å andra sidan, jag är inte heller så mycket "play by the rules" längre. Jag föredrar kreativitet och närvaro före system.

solvebring

Superhero

För att fatta mig kort: Problemen/hindren är bestämda/definitiva. Lösningarna är aldrig bestämda/definitiva. Lösningarna är helt öppna och vad än spelarna kommer på för lösning som kan fungera så går det.