Nekromanti Finns denna magi i nåt spel?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Rollpersonen skriver en text i vatten. Det funkar precis lika bra som om du försöker skriva något i vatten med fingret eller en pinne. Grejen är bara att den som har denna magifärdighet kan läsa och radera ut det skrivna.

Med tanke på Dods 9000 magifärdigheter och Eons säkert 90000 så borde den ju finnas? Nyfiken bara.

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Rollpersonen skriver en text i vatten. Det funkar precis lika bra som om du försöker skriva något i vatten med fingret eller en pinne. Grejen är bara att den som har denna magifärdighet kan läsa och radera ut det skrivna.

Med tanke på Dods 9000 magifärdigheter och Eons säkert 90000 så borde den ju finnas? Nyfiken bara.
Vilken märklig fråga. Antagligen finns det något liknande, men du har ju beskrivit en sån "formel" så noga att du redan har din magi klar? Vad är det du vill veta egentligen?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Därfö att jag inte har magi i något system. Jag kom på den då jag badade och undrade helt frankt om den fanns. Jag har ingen koll på fantasyspel idag, har varken tid eller ork att läsa dem heller men är nyfiken av mig. Därav frågan.

Rising

Vila i frid
Jag gissar att det inte finns. Även om det kom en hel del riktigt snäva formler till Expert ("Ormpil" texempel, som förvandlade en orm till en helt vanlig pil som man kunde skjuta med pilbåge, om man önskade. Om ormen var giftig så blev även pilen giftig) så har jag inget minne av att ha läst om just en sådan vattenskriftsformel som den du beskriver.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vattenskrift är en utmärkt benämning på besävrjelsen. Men under alla år är det ju märkligt att den inte dykt upp nånstans. Eller så klart att den har. Det måste den ju nästan gjort. Sååå unik är den inte.

Wilmer

Hero
Rising said:
Jag gissar att det inte finns. Även om det kom en hel del riktigt snäva formler till Expert ("Ormpil" texempel, som förvandlade en orm till en helt vanlig pil som man kunde skjuta med pilbåge, om man önskade. Om ormen var giftig så blev även pilen giftig) så har jag inget minne av att ha läst om just en sådan vattenskriftsformel som den du beskriver.
Ormpil är skitball, levlade upp nekromanti mer än jag behövde bara för att kunna ha den (allt man behöver är ju Paralysering, den är helt sönder, precis som magi ska vara imo). Första gången jag spelar DoD, för de andra är det nostalgi men för mig är det en chans att leva ut silly Sword&Sorcery-grejer. Hoppas innerligt att Barbia-kampanjen innehåller en lindorm eller något liknande.

För att svara på tråden: de flesta rollspel har någon sorts ljusskrift eller liknande. Vore lätt i t ex Eon att göra vattenskrift som effekt och att den är hydrotropisk istället för fototropisk.

Vad ska du ha den till föresten?

Arfert

Facit
Rising said:
ahhh, snacka om conan-film-hommage.. "seeeeeek" :gremgrin:

CapnZapp

Myrmidon
Många spel har en formel som låter dig skriva "hemlig" text bara en annan som kan "hemligheten" kan läsa.

Där "hemligheten" ofta är lika med att man är av samma klass, kan samma färdighet etc.

Däremot tror jag inte jag har sett en besvärjelse som specifikt kräver vatten som "papper".

Jag ser dock inga särskilda fördelar med detta, så det bör vara en smal sak att kopiera existerande spells och bara anpassa till vatten-idén. Eller helt sonika nöja sig med att spelets allmänna "secret writing" formel även fungerar på vatten.

Detta hjälper ju förstås inte dig som inte spelar rollspel utan bara är nyfiken i allmänhet. Då är mitt svar "nej, det har jag inte sett".

solvebring

Superhero
Tja, den här formeln finns inte rakt av mig veterligen, däremot så lutar den här typen av magi lite åt magiskolan Symbolism som t.ex. fanns i EDD. Där utgörs magin av olika skrifter, tecken och symboler, och vissa av dem handlar just om vem som läser och skriver gentemot att formeln aktiveras osv.

... Nåväl, just den här varianten har jag inte stött på, men jag kan tänka mig att mängder med olika sorters "hemlig" skrift finns i flera fantasyspel.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ingenting. Jag kom på den då jag badade. Jag har ett scifi spel men en mycket liten del magi som mer att jämställa med att manipulera energifält och jag jobbar inte med "Köp den besvärjelsen som kan det" utan en rollperson oftast vet inte om att denne behärskar sin kraft. Detta utkristalliseras i karaktärens livsbana under spel genom olika narrativa regler. vad denne kan och inte kan bestäms av SL enligt ett fåtal regler och spelaren kan försöka bända energifält alltefter vad den önskar. Vissa saker är då möjliga och andra inte. Men jag tvivlar på att en rollperson kommer komma på att skriva i vatten för det känns väldigt udda. Dessutom böjer man inte denna typ av element på det sättet. Det är energier som kan böjas och skulle denna manipulation finnas skulle den nog vara katastrofalt svår. Däremot vore den rätt cool i fantasy faktiskt då jag tänker på det.

Jag tycker EDD är härlig fantasy även om jag funderar på att byta ut spelsystemet mot mitt eget men orka!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Födelar nej. Lite coolt är det ändå tycker jag. Men det känns som en spell i Magiboxen som typ 1 på 100 kommer köpa och använda 1 gång av 100 också.

Thodd

Veteran
Improviserad magi.. Klart :gremwink:

Jodå, syfte kan man hitta med all magi.

Säg att sagda magiker vill kunna föra eller för den delen skriva/rita pentagram på "Vatten" (kan tänka mig att det är grymt effektivt mot eldvarelser) eller bara rent utav för att kunna räkna på höga eller komplicerade tal i den händelse av att det inte finns papper i närheten.
Varför inte använda sig av den för att rita upp en "mindmap" när du utbildar en magiker (effektfullt).

Användningsområden för magi är bara begränsade av ens fantasi.

Vill minnas att en av mina spelare dödade ett flygande monster i DnD 3:ed med en Sleep. SL(jag) gnisslade tänder ganska länge efter det.

Rickard

Urverk speldesign
Lite fusk, men du kan göra det där i Matiné, men det är bara för att magisystemet är såpass generellt att det bara begränsas av spelarens fantasi. Magikern i det spelet följer ett i förväg valt tema som spelaren måste följa för att lägga magin. En vattenmagiker kan "bara" göra saker som har med vatten att göra men en kreativ spelare kan åstadkomma i princip vad som helst ändå.

Magiker kan sedan känna om det finns magi i närheten och nysta upp den så att texten syns. Du vet den där baksidesblurben i Magikerns Handbok där en mentalistmagiker känner magi på en vägg och börjar flytta om astrala mönster? Det går att göra i Matiné.

/Han som alltid tyckt att DoD:s regelsystem har varit dåliga på att stöda det som stämningstexterna beskrev