Rangertheman
Myrmidon
Vi har en ögonfransgecko - den är inte det minsta gosig. Men väldigt häftig
Svartsjuka är de också. De är definitivt inte skygga för att markera sitt missnöje om någon annan tar upp för mycket av deras människas tid. Att dejta med en papegoja ska visst kunna vara en mardröm. Dessutom är de klipska och nyfikna, vilket innebär en hel del potential för djävulskap -- men också gör dem väldigt charmiga.Pratas en del om fågel men om det är pappegoja (dit även undulat räknas) så får du vara beredd att läsa på en del så det verkligen blir rätt. De kan vara keliga, sociala och roliga men är samtidigt mycket krävande.
De är högljudda, skräpar ner väldigt mycket så kräver mycket städning, kräver stor bur samt att få komma ut fritt ofta i hemmet, mår dåligt om de inte får mycket social kontakt (kan till viss del ersättas av 1 fågel till om de passar ihop men då behövs större bur, mer städning osv), mår dåligt av höga ljudvolymer och kan i många fall leva väldigt länge om de håller sig friska (40-75år inte ovanligt).
Mina föräldrar köpte en pappegoja (röd lori) när jag var ca 10 år gammal så levde med den tills jag flyttade hemifrån. Kan fylla på lite med att jag inte upplevde den svartsjuk men vet att de kan bli det. Tror det underlättat att vi varit fler i hushållet från start så den har kanske inte lika starkt knutit sig till en person.Svartsjuka är de också. De är definitivt inte skygga för att markera sitt missnöje om någon annan tar upp för mycket av deras människas tid. Att dejta med en papegoja ska visst kunna vara en mardröm. Dessutom är de klipska och nyfikna, vilket innebär en hel del potential för djävulskap -- men också gör dem väldigt charmiga.