Nekromanti Finns det intelligenta varelser i havet?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag behöver ha lite information om intelligenta varelser som lever i vattnet. Finns det några sådana? Det är ju frestande att använda sig av sjöjungrumänniskor (vad kan man kalla en sådan ras), eller vad sägs om att använda sig av de förhatliga Gungans (som också lever i vattnets djup). Anledningen till att jag behöver info om intelligenta varelser i vattnet, är att mina rollpersoner behöver hjälp med att hämta en skatt som ligger på havets djup ombord på ett sjunket skepp. Det finns ju inget som kallas för dykutrustning i Mundanas värld och jag undrar om det är möjligt att på något vis göra så rollpersonerna kan andas under vatten... magi kanske eller nåt.

Alltså:

1. Finns det någon sjöjungruras i Mundana?
2. Hur ska rollpersonerna själva kunna utforska havets djup för att hitta skatten?

Hälsningar
Henrik

Marukusu

Hero
Well...

"1. Finns det någon sjöjungruras i Mundana?"

Inte för att jag är någon expert på Mundanas marinbiologi, men jag skulle tro att melusinerna har ganska så hög sjöjungfrufaktor. I brist på monsterbok så kan jag dock inte bekräfta detta.

"2. Hur ska rollpersonerna själva kunna utforska havets djup för att hitta skatten?"

A) Låt en excentrisk uppfinnare uppfinna någon sorts primitiv dykutrustning, komplett med fånig hjälm, pump och syreslang. Användes inte dykarklockor i slutet på medeltiden? Jag har också för mig att man hade någon asful dykarutrustning av typen jag beskrev ovan. Annars så är det ju upp till SL att bestämma.

B) Gör en "feglösning" och fixa någon magisk artefakt som gör att RP kan hålla andan längre tid under vattnet än normalt. Vet icke om det finnes någon magi som tillåter andning under vattnet, men det kanske finns.

-Danne, som tycker att världen verkar ovanligt lame i största allmänhet just nu.

Jaggernaut

Hero
Finns det någon sjöjungruras i Mundana?

Faktum är att det finns sjöjungfruliknande varelser och "vanliga" sjöjungfrur och mermän.

Melusin: Ser ut som en sjöjungfru men istället för en fiskkropp som börjar vid midjan har den två fjällbetäckta ben som slutar i stjärtfenor. De har alvöron (bara formen) och gälöppningar på käkens bakkant. De andas både luft och vatten så de kan befinna sig på land hur länge som helst (i princip sedan är det väl nog riskt att de blir uttorkade). De lever på djup ner till 100 meter. De lever i medelstora grupper, upp till 200 individer per grupp/samhälle.

Sjöjungfrur: Ja sådana finns också (mermän också). De är nära besläktade med melusiner. De lever ensamma. Mer specifikt står det inte om dem.

Coomarorna:Är fiender till melusinerna. Mer vet jag inte men jag gissar att de kommer att skilja sig en del från melusiner/sjöjungfrur till utseendet, kanske de blir något likartat med Gungans. De kommer att dyka upp i 'Bestialiska folk'.

Hur ska rollpersonerna själva kunna utforska havets djup för att hitta skatten?

Det beror väl lite på hur djupt det är där skeppet ligger på botten. Om det inte här för djup (10-15 meter kanske) så kan de väl ta hjälp av erfarna dykare (kanske adasier) annars går det också med magi (man kan göra så att man tillfälligt kan andas under vattnet). Okej jag kom på en annan sak också (vet inte om det funkar, läste det i en serietidning - fantomen). Tänkt dig en stor trätunna (med botten och utan lock) som är vattentät. Vänd den upp och ned, den sjunker inte men det kan välta om man inte är försiktig. Fäst en massa kedjor i den (lämpligast är det väl att sätta dem vid öppningen som nu ligger under vatten, alternativt kan man ju alltid stoppa dit kedjorna före), fäst en massa tyngder (tunga tynger, typ halvstora stenblock) i andra änden av kedjorna. Nu sjunker hela åbäket ned på botten (tyngderna gör det, själva "tunnan" stannar en bit upp beroende på hur långa kedjorna är), luften som fanns i tunnan hade ju ingenstans att ta vägen nu så den finns kvar i tunnan (dock kanske den blivit komprimerad, desto djupare tunnan befinner sig i havet desto större tryck har luften utsatts för - den blir mer komprimerad). Nu är det tänkt att det ska finnas en vattenyta till inne i den stora tunnan och dit kan (om det nu fungerar som det är tänkt) dykarna simma för att hämta andan och slipper då simma hela vägen upp till den riktiga vattenytan för att andas. Nu är det ju inte säkert det här fungerar alls på riktigt men men :gremtongue:

Tänk på att ifall det är för djup så är det ett ganska stort tryck (om man nu vill spela realistisk, vänta nu bara så att du/ni andra också för den delen ska förstå vad jag menar så är det inget fel (enlig mig iaf) att bortse från realismen ibland. Det är ju trots allt rollspel :gremlaugh:), jag har ingen riktig koll på hur djupt ner man måste komma för att påverkas av tryck.

Selif-Rani

Veteran
Vad sägs om Melusin? En humanoid varelse som har två stjärtfenor i stället för fötter. Lever på 60 famnars djup i små samhällen med upp till 200 individer. Talar språket "marman". Annars finns också Mermän med endast en stjärtfena, vilket mest liknar sjöjungfrur, men de lever meset ensamma.

/Selif-Rani

Selif-Rani

Veteran
Re: 'Merman' heter språket [NT]

OK, tack. Snavade på tangentbordet. "Merman" heter det mycket riktigt.

Jaggernaut

Hero
Re: 'Merman' heter språket [ANT]

Förstod att du skrivit fel (alltså att du tänkt skriva 'merman' men kom åt fel knapp :gremtongue:) men jag tänkte så att inte någon annan skulle skulle tro att språket hette 'marman'.

<font size="2">Skrev det inte för att håna dig eller något liknande</font size>

Rickard

Urverk speldesign
"Tänkt dig en stor trätunna (med botten och utan lock) som är vattentät. Vänd den upp och ned,"
Med andra ord.. En trätunna med lock och utan botten.. :gremlaugh: <A HREF=http://sv.wikipedia.org/wiki/Dykarklocka>Dykarklocka</A> kallas det..

/Han som inte direkt vet något annat sätt att primitivt dyka, om man bortser från att förse en slav med en sten, knyta fast ett rep i denne och sedan knuffa i varelsen

Jade

Warrior
Coomarorna:Är fiender till melusinerna. Mer vet jag inte men jag gissar att de kommer att skilja sig en del från melusiner/sjöjungfrur till utseendet, kanske de blir något likartat med Gungans. De kommer att dyka upp i 'Bestialiska folk'.

Så som jag förstått det så är de väldigt olika melusiner/mermän/sjöjungrur. Snarare verkar coomarorna vara mer fisklika och tillhöra den lite mer osympatiska sorten. Troligtivs inte likt gugnans alls! :gremgrin:
Men eftersom "Bestialiska folk" inte lär släppas inom den jättenärmsta framtiden så kan det senare visa sig att jag har fel. :gremtongue:
Men de har ibland någon form av samröre med halkyoner... (om minnet inte sviker helt.)

Mycket vagt detta, men inget kan väl vetas säkert förräns BF behagar anlända (där såvitt jag vet både melusiner och coomaror dyker upp, så har det varit sagt hittills iaf). Hoppas det händer snart.... :gremcool:

Jaggernaut

Hero
som jag förstått det så är de väldigt olika melusiner/mermän/sjöjungrur. Snarare verkar coomarorna vara mer fisklika och tillhöra den lite mer osympatiska sorten. Troligtivs inte likt gugnans alls!

Eftersom att jag inte vet något alls om dem (förutom att de lyckats tämja halkyoner) så gissade jag bara. Hade åtminstone rätt i att de kommer att skilja sig från melusiner/sjöjungfrur och mermän i utseende (troligtvis iaf då det inte verkar vara bestämt).

Jade

Warrior
Jag har bara sett delar av ett väldigt, väldigt, VÄLDIGT tidigt utkast (som referens när jag pysslade med melusinerna. yay.). Och då hade de ett lite fisklikt utseende. Sen om det faktiskt blir så eller om de förändras på vägen till färdig modul kan jag inte sia om. :gremtongue:

Så vi får alla göra gissningar, eller egna versioner av dem, tills dess.

Jaggernaut

Hero
Med andra ord.. En trätunna med lock och utan botten.. Dykarklocka kallas det..

Ja det var ju ett smidigare sätt att uttrycka sig på :gremtongue: * Då funkar det alltså? Det var faktist en dykarklocka jag tänkte på (men det enda ställe jag kunde komma ihåg att jag läst om dessa var just fantomen så jag refererade till den tidningen. Och ja, jag är alldeles för lat för att kolla upp det) och jag är ganska säker på att den fungerade men eftersom jag egentligen inte är speciellt påläst om dessa så skrev jag att det kanske inte fungerar som en reservation mot att eventuella insatta skulle komma och knäppa mig på näsan och säga 'Sorry jaggus, det här fungerar icke.'

*<font size="2">Hmm...okej nu följer det massa dravel som kanske är lika bra att strunta att läsa:gremsmirk:</font size>

Pendragon

Swashbuckler
Personligen hade jag varit frestad att göra något av delfinerna. I vår värld har vi relativt taskig koll på hur pass smarta e egentligen är. I Mundana kan man, i och med magi (om jag inte minns helt snett), på ett lättare sätt kommunicera med dem. Det kanske visar sig att de är minst lika intelligenta som männskor? Schamaner kanske upptäcker att de är besjälade?

Jag personligen tycker det är skittufft med intelligenta delfiner, och med ulvarna så blir de knappast ett unikum i Mundana.

Trist bara att jag inte kan ta åt mig äran för på fundet, jag är hårt inspirerad av Rifts: Underseas.

/Joel

Craygh

Swordsman
Tänk på att ifall det är för djup så är det ett ganska stort tryck (om man nu vill spela realistisk, vänta nu bara så att du/ni andra också för den delen ska förstå vad jag menar så är det inget fel (enlig mig iaf) att bortse från realismen ibland. Det är ju trots allt rollspel ), jag har ingen riktig koll på hur djupt ner man måste komma för att påverkas av tryck.
Hur långt ner man måste komma för att påverkas av vattentrycket? om du undrar så kan en oerfaren dykare få redigt med ont redan vid 3-5 meters djup (trumhinnor). nu vet jag inte riktigt hur man ska simulera det men...

Regelförslag på djupdykning

Hur långt ner man måste komma för att påverkas av vattentrycket? om du undrar så kan en oerfaren dykare få redigt med ont redan vid 3-5 meters djup (trumhinnor).
På 10 meters djup är trycket på två atmosfärer (dvs. det dubbla från vad det är på ytan) således är det inte konstigt om ett visst obehag kan upplevas vid exempelvis trumhinnan på vägen ned i djupet. Trycket ökar sedan med en atmosfär per tionde meter. Vad gäller trycket så kan man dock tryckutjämna genom att försöka blåsa ut genom näsan samtidigt som man håller för den. På så vis kan man neutralisera den negativa effekten av tryck på trumhinnor och dylikt.
Regelförslag: Slå ett lätt slag för Simma för vad femte meter av nedstigning för att utföra tryckutjämning på ett framgångsrikt sätt.
Vidare borde en magisk effekt kallad exempelvis "Skydd mot vattentryck" kunna motverka den negativa effekten av det ökade trycket (se mer om denna nedan).

Nästa problem på färden ner är vad jag har för mig kallas för kväveoxidförgiftning då syret man andas genom trycket kan påverka kroppen på ett negativt sätt. Detta artar sig främst genom försämrat omdöme (inte helt olikt alkohol) och i värsta fall som hallunicationer.
Regelförslag: En vältränad och frisk person löper en mindre chans att påverkas varvid ett slag mot TÅL (modifierat av eventuell Utmattning) vore lämligt för att undslippa det hela. Svårigheten kan vara exempelvis lätt på 30 meters djup och sedan öka ett snäpp för varje ytterligare 10 meter. Ett misslyckat slag resulterar i en tärnings ökad svårighet på allt man vidtar sig pga det försämrade omdömet. Ett fummel medför hallunicationer och två tärningars svårighetsökning.
Vattenandning på magisk väg borde fullständigt motverka eventuell risk för kväveoxidförgiftning och likaså användande av effekten "Skydd mot vattentryck".

Slutligen blir vattentrycket såpass kraftfullt att det kan skada den fysiska kroppen och i slutändan till och med kan förorsaka en implosion. Nu är jag förvisso ingen expert på djupdykning men att ge sig ner på större djup än hundra meter är nog ingen bra idé utan dagens hjälpmedel. Förslagsvis skulle dock en magisk hydrotropisk effekt kunna användas för att neutralisera trycket. Beskrivning följer nedan:

Skydd mot vattentryck
Hydrotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

För varje alstrat filament kan motsvarande hundra meters vattentryck neutraliseras. Ett vävt filament möjliggör alltså dykning ner tom. 100m utan någon påverkan av vattentrycket. Effekten är lämplig att kombineras med effekten "Andas under vatten".

Sebastian - hobbydykare och vattenfantast

Ceram

Hero
Det är din plikt att lägga ut på neowikkin[ant]

För det var bra dykregler... beröm...

/Ceram, kan inget om dykning egentligen men gillar reglerna ändå...

Craygh

Swordsman
Re: Regelförslag på djupdykning

ville bara säga att skydd mot vattentryck kanske skulle vara pneumotropi? lufthinnor som stoppar vattnett att komma i kontakt med öronene vilket neutraliserar trycket? är inte säker på vad hydrotropi skulle göra nämligen...