Nekromanti Finns det Killrollspel och Tjejrollspel?

Chryckan

Swordsman
Kollade på framsidan av Rune Quest 6 när jag slogs av följande tanke. Rune Quest 6 är ett föredömligt jämnlikt och anti-sexistiskt rollspel, vilket framsidan är ett bra exempel på. Men jag kunde inte låta bli att tänka att det var synd det framstår som ett sånt typiskt killspel eftersom jag kände att RQ6 är det fantasy rollspel jag tror tjejer skulle tycka riktigt bra om att spela.

Att rollspelshobbyn är väldigt mansdominerad tror jag de flesta håller med om.

Men beror det åtminstone delvis på att det finns killspel och tjejspel?

(Och då pratar jag om mainstream spel, inte nischade spel som Maid, FATAL och Macho Women with Guns.)

Och vad räknas som ett killspel eller ett tjejspel?

Personligen så skulle jag kalla D&D/Pathfinder för ett typiskt killspel efter som så väldigt mycket av spelmekaniken och spelandet går ut på strid. Fast samtidigt så borde rent statistiskt just D&D/PF vara det rollspel som flest tjejer spelar eftersom det är så väldigt många människor som spelar just de spelen.

Å andra sidan så verkar det finnas en allmän uppfattning om att WoD och speciellt Vampire är det rollspel som tjejer gillar mest. Men även om WoD har mycket fokus på story och intriger mellan personer så är det ju inte speciellt tjejaktigt.

Så vad är det tjejer och killar gillar (haha rimmade) i rollspel och som gör det till killspel eller tjejspel?

Eksem

Champion
Tjejer gillar att mörda, lemlästa och ligga runt i rollspel, så... FATAL som tupiskt tjejspel?

Cassius

Hero
Eksem said:
Tjejer gillar att mörda, lemlästa och ligga runt i rollspel, så... FATAL som tupiskt tjejspel?
Alla gånger jag ska introducera tjejer för rollspel är det just FATAL jag väljer att presentera. Eller så rekommenderar jag dom att skaffa en användare här och läsa trådar om genus!

Mogger

Hipsteranka
chryckan said:

Nej, det beror på att det bara finns spel som skrivs av, riktar sig till och handlar om vita män.

Tänk själv om alla spel hade handlat om nordkoreanskor. Du kan bara spela nordkoreansk kvinna i alla spel, och alla spel skrivs av nordkoreanskor för nordkoreanskor. Vilka tror du hade spelat spelet?

Eksem

Champion
Att spela asiatisk kvinna låter som en typisk white man pastime, så jag tror att hobbyn varit dominerad av vita män ändå.

Chryckan

Swordsman
Måns said:
chryckan said:

Nej, det beror på att det bara finns spel som skrivs av, riktar sig till och handlar om vita män.
Fast är inte det samma sak som att säga att det finns killspel?

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Att spela asiatisk kvinna låter som en typisk white man pastime, så jag tror att hobbyn varit dominerad av vita män ändå.
Ja, exempelet haltar ju lite iom att det grundar sig i rollspel. Föreställ dig istället att det är ett spel som bygger på muntliga koreanska traditioner, och som grundar sig på ett traditionellt koreanskt strategispel. Jag tror inte ens vi hade haft en enda återförsäljare av spelet i Sverige, alldeles oavsett Nordkoreas vilja att exportera det :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, i någon mån är väl "killspel" spel som är kodade med de egenskaper vår kultur associerar med manlighet, och "tjejspel" spel som är kodade med de egenskaper vår kultur associerar med kvinnlighet. Där kvinnlighet generellt definieras som "det som för tillfället inte definieras som manligt, och har lite lägre status i allmänhet".

Lite som att leksaksbutiker delar upp sina hyllor mellan "tjejgrejer" och "killgrejer" för att göra det lättare för föräldrar och släktingar att avgränsa sitt köpande... (typ)

De flesta som skapar spel är män, som skapar spel med sig själva som målgrupp. Och de flesta män är inte speciellt intresserade av att avkoda eller analysera sin egen könsroll, och eftersom de då själva identifierar sig med det som kodas som "Manligt" så producerar de också företrädesvis spel med manlig kodning.

DanielSchenström

Swashbuckler
Ja och nej. Typ.

Det finns rollspel som försöker rikta sig till en viss könsmålgrupp, baserat på vad författarna tror att de är intresserade av. Blue Rose exempelvis.

Jag vill dock låtsas som att det inte spelar någon roll utan den som är intresserad av ämnet söker sig till spelet oavsett kön. Måhända att den som tar illa upp av antingen stereotypa könsroller, av bilder som inte representerar kön, folkslag, klasser på ett jämlikt sätt, eller inte inkluderar folk av alla sexuella läggningar väljer att avstå vissa av dessa.

Cassius

Hero
DanielSchenström said:
Ja och nej. Typ.

Det finns rollspel som försöker rikta sig till en viss könsmålgrupp, baserat på vad författarna tror att de är intresserade av. Blue Rose exempelvis.

Jag vill dock låtsas som att det inte spelar någon roll utan den som är intresserad av ämnet söker sig till spelet oavsett kön. Måhända att den som tar illa upp av antingen stereotypa könsroller, av bilder som inte representerar kön, folkslag, klasser på ett jämlikt sätt, eller inte inkluderar folk av alla sexuella läggningar väljer att avstå vissa av dessa.
Jag tror inte man ska se det som att de handlar om att vissa människor tar "illa upp" över saker, utan att de helt inte känner sig tilltalade eller inkluderade.

När man lär sig att vissa produkter, umgängesformer eller hobby inte är tillför en är det inte vidare konstigt att man inte söker sig till dom ifall inte produkterna uppenbarligen vill att man ska göra det.

Man Mountainman

Storsvagåret
krank said:
De flesta som skapar spel är män, som skapar spel med sig själva som målgrupp. Och de flesta män är inte speciellt intresserade av att avkoda eller analysera sin egen könsroll, och eftersom de då själva identifierar sig med det som kodas som "Manligt" så producerar de också företrädesvis spel med manlig kodning.
Om det är sant, så borde vi ganska lätt kunna finna stöd för det genom att titta på de spel som är skapade av kvinnor, och se ifall de skiljer sig på märkbara sätt från de som skapas av män.

Jag önskar jag hittade den där bilden "Nobilis, finally a game for girls..." Rebecca Sean Borgstrom är ju i alla fall en av våra mest kända kvinnliga spelskapare. Sen finns det väl en bunt inom indie-kretsen som jag inte kan namnet på eftersom jag ö.h.t. har dålig koll på indiekretsen -- Emily Care Boss osv.

Men jag misstänker att även en sådan överblick kommer att säga oss rätt lite. Precis som när det gäller kvinnliga politiker kan man alltid ställa frågan ifall dessa spelskapare dragits till rollspel just för att de inte är konventionellt kvinnligt funtade.

Man skulle ju vilja (för hypotesens skull) att rollspel av kvinnor också avspeglade kvinnors erfarenhet och specifikt kvinnliga fantasier (ja, fantasier, för rollspel handlar om fantasier). Men innan vi fastställt vad dessa är kommer vi bara att famla i mörkret. Det är alltid lätt att läsa in mönster i ett givet material, och t.ex. ta Nobilis som en intäkt för att kvinnor är mindre begivna på regler och system än män. Men det är bara våra hair-trigger-tolkningar, som vi bör behandla med en god dos skepsis.

Mundo

Myrmidon
Absolut tror jag att det existerar saker som gör spel mer attraktiva för killar än för tjejer (oc vise versa). Detta betyder ju inte att inga tjejer någonsin kommer tycka om de spelen, men ett spel som jag kände att det nog inte skulle vara superlätt att få en tjej sugen på att spela vore tillexempel Mutant Chronicles.

Hela spelet bara dryper av enorma axelvaddar och ännu större vapen, känns lite mer som ett spel gjort för vålds-romantiserande tonårskillar än något annat.
Sen är det alltid lite farligt vatten att göra sådär att säga att något är specefikt mans eller kvinno-inriktat för då kommer omedelbart flera exempel för att bevisa motsatsen (ta ett annat exempel, tillexempel STCC-biltävlingar som är otroligt mansdominerat, men pratar man om det kan man säkert ta upp Nettan Jansson som exempel på att inte bara killar gillar det).

Jag skulle i grunden vilja säga att desto mer komplicerade system för strid och desto mer fokus på att bulta ihjäl någon desto mindre chans att deras grundtanke var att tjejer skulle spela det här spelet. Men det är också en generalisering och sådana är som sagt tunn is att leka på.

Å andra sidan så verkar det finnas en allmän uppfattning om att WoD och speciellt Vampire är det rollspel som tjejer gillar mest. Men även om WoD har mycket fokus på story och intriger mellan personer så är det ju inte speciellt tjejaktigt.
Tillägg: Just vampire har jag alltid sett som genus-neutralt och väldigt sällan läst som 'inte speciellt tjejaktigt'. Får jag fråga exakt vad som inte gör det tjejaktigt? Hela idén med tillexempel harpyor drar ju mina tankar omedelbart till den skolmiljö som de flesta tjejerna har på gymnasiet.

Troberg

Sinister eater
Tja, min erfarenhet, vilken är snart 30 års spelande, säger mig att tjejer är mer benägna att flippa ut i överdrivna våldsdåd, medan killar föredrar att spela lömskare. YMMV. Dra era egna slutsatser.

Bassejr

Hero
Jag vill hävda att det inte finns Killrollspel eller Tjejrollspel. Det är som, när vi var små, och sa att det fans Tjejmusik (Alkazar, Britney Spears, Spicegirls) och Killmusik (Marcolio, Backstreet Boys), eller som att säga att rosa är en tjejfärg och blå är en killfärg.

Om man vill dra de stereotyperna, vist, och de dyker säkert upp i någon mån, men att hobbyn är mansdominerad tror jag huvudsakligen handlar om att vi lever i en kultur som låter killar ta för sig, och stanna kvar i barnens fantasivärld, medans kvinnor har betydligt mer band på sig att bli vuxna och inte ägna sig åt "Dumma Lekar", som jag har hört det kallas flertalet gånger.

Det sägs att Vampire introducerade många tjejer ttill hobbyn, men jag tror att det som Faktiskt hände med Vampire vad att många som var mer intresserade av intrigerande och story kom in i hobbyn, och i den kategorin är en tjej mycket mer accepterad.

Jag tror inte att det handlar om Killspel eller Tjejspel. Jag tror att det handlar om spel som riktar in sig på ett kön som målgrupp, och spel som inte gör det. Om spelet innehåller mycket nakna fruntimmer, chainmail bikini, och varje manlig karaktär ska vara ett fyrkantigt muskelberg, kommer fler killar vara intresserade av det, för det är sånt det är samhälleligt accepterat att killer håller på med. Om en liten flicka blir introducerad till ett rollspel som handlar om en by där alla är prinsessor, all utrustning som fins är rosa, och det saknas regler för att bygga karaktärer som är Prinsar, kommer det att bli ett Tjejrollspel (och antagligen ge alla som spelar det könsfördommar för livet).

Sen fins det spel som Eon, Modernare fantasy och Sci-Fi spel, Call of Cthulhu, Vampire, etc. som inte säger "Jag är en rollspel för killar". Trots att mycket av könsstereotyperna fins kvar, i form av illustrationer, och olyckliga användanden av genus ord (han, hon, son, dotter, etc.) så fokuserar väldigt få rollspel nuförtiden på könsroller, eller på ett kön som målgrupp.

Det sagt, anledningen som jag ser till att många, speciellt tjejer, är ointresserade av rollspelshobbyn, är för att det fins mycket fördommar om den. En tjej jag jobbade med i somras sa, när hon fick höra att jag var rollspelare, "så du sitteri källaren med fyra vettiga män och rullar tärningar ochber till satan". Det var inte ens ett skämt, hon trodde på fullaste allvar att det var så det såg ut. Och de fördommar som går om rollspel skrämmer nog iväg fler tjejer än det skrämmer iväg killar. Precis som om ryktet var att rollspelare i gemen är fem tjejer i pjamassom sitter och målar naglarna på varandra och sprayar luften så tjock med hårspräy att man blir full av att andas, skulle rollspelare fortfarande vara en stigmatiserad grupp, men en stigmatiserad grupp som skrämmer iväg fler killar än tjejer.

Sen vill jag påpeka om någonting min styvmor sa angående att leta jobb. Killar som ser en anons tänker oftare (Observera generalisering, inte konkret fakta, men snarare ett mönster baserat på kulturella förutsättningar) skickar in jobbansökan på en plats än tjejer, av anledningen att killar tänker "Jag är inte bra på det, det, det där, eller den saken, men jag kan det där, då är det värt ett försök". Medantjejer tydligen oftare är av mentaliteten "Jag kan det där, det här, den saken, och är såndär, men jag har inte det där, då är jag inte bra nog".
Om detta innebär att killar har lättare att ta för sig, eller att killar oftare vill prova nya saker, eller att tjejer oftare är rädda för att prova nya saker för att de är rädda att de inte ska vara bra på det och bli till åtlöje, vet jag inte. Men det är ett mönster som jag tror har med saken att göra.

Det är av dessa anledningar som jag blir så glad när det kommer tjejer som vill rollspela till oss, just för att dom visar att det fins jämlikhet i samhället trots allt, och för att folk (killar och tjejer) som vågar prova något nytt är betydligt roligare att hänga med än de som ursäktar sig på grund av en falsk stigmatiserad fördomsbild.

Korpa

Umenörd
Mundo said:
Absolut tror jag att det existerar saker som gör spel mer attraktiva för killar än för tjejer (oc vise versa). Detta betyder ju inte att inga tjejer någonsin kommer tycka om de spelen, men ett spel som jag kände att det nog inte skulle vara superlätt att få en tjej sugen på att spela vore tillexempel Mutant Chronicles.
Jag har spelat MC flitigt och majoriteten av alla jag spelat det med är kvinnor. Sista kampanjen jag var med i hade en manlig sl och bara kvinnliga spelare, t.ex., så det är riktigt och sant att det du skriver är en generalisering.

Däremot kan jag hålla med om att det inte är ett spel riktat mot "typiska kvinnor" (och det där är en jätteklumpig formulering, men jag hoppas att det framgår vad jag menar), men å andra sidan så vet jag inte heller hur många "typiska kvinnor" som faktiskt existerar.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Måns said:
chryckan said:

Njaej, det håller jag inte med om. Nyckelringsrollspelet skrivs inte av en vit man, riktar sig inte specifikt till vita män, och handlar mig veterligen heller inte om vita män. Inte heller Null State gör det (ok, det skrivs av en vit man, men i övrigt är det ett väldigt icke-exkluderande spel).

Mundo

Myrmidon
Korpa said:
Mundo said:
Jag har spelat MC flitigt och majoriteten av alla jag spelat det med är kvinnor. Sista kampanjen jag var med i hade en manlig sl och bara kvinnliga spelare, t.ex., så det är riktigt och sant att det du skriver är en generalisering.

Däremot kan jag hålla med om att det inte är ett spel riktat mot "typiska kvinnor" (och det där är en jätteklumpig formulering, men jag hoppas att det framgår vad jag menar), men å andra sidan så vet jag inte heller hur många "typiska kvinnor" som faktiskt existerar.
Det var ju exakt det här jag beskrev lite senare i min post... Det är därför uttrycket är så knivigt, för allting man säger i en sån här diskussion kommer vara generaliseringar. Av alla de tjejer som jag spelat rollspel med har de tyckt att MC är det minst intressanta medan rollspel såsom Eon, Mutant, Vampire och Noir har varit mycket mer givande för dem.

Mogger

Hipsteranka
Vitulv said:
Njaej, det håller jag inte med om. Nyckelringsrollspelet skrivs inte av en vit man, riktar sig inte specifikt till vita män, och handlar mig veterligen heller inte om vita män. Inte heller Null State gör det (ok, det skrivs av en vit man, men i övrigt är det ett väldigt icke-exkluderande spel).
I ärlighetens namn bör vi väl också påpeka att Nyckelringsrollspelet och Null State utgör ca 0,00000000001% av världens spel, och spelas av ungefär lika många. Att dra några större slutsatser utifrån de spelen tror jag är i princip omöjligt.

Dessutom är iaf Null State uttalat ett spel som går emot rådande konventioner.

Så jag ser inget som säger emot att rollspel skrivs för, av och åt vita män.