Nekromanti Finns det liv i rollspelet Viking?

Bortbytingen

Veteran
Hej! Jag är en gammal rollspelsräv som ömmar för rollspelet Viking. Pågår det någon vikingaaktivitet i vårt avlånga land?

Bortbytingen

Veteran
Ja, det verkar tunt med rollspelande vikingar helt enkelt. Inte så underligt egentligen, då det var några år sedan några officiella Vikingamoduler kom ut.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Jag gillar världen, men är mindre sugen på reglerna.

Vet inte hur en nytändning av Viking skulle se ut. Finns ju också mycket annat historiskt som skulle vara minst lika coolt. Ett rollspel om antikens Rom till exempel.

Bortbytingen

Veteran
Världen är det inget fel på och man kan ju lägga till allt från hedningsskrock till "riktiga" Asar och jättar. Reglerna är enklare variant av Eon, men stridsystemet tar tid och vid större sammandrabbningar kan det bli en aning tradigt.

Historiska rollspel har både för och nackdelar. Ibland känner man sig för bunden till historiska händelser och emellanåt fastnar man i sina gamla tankebanor. Utmaningen är att få spelarna att tänka/rollspela som riktiga personer utifrån hur människorna på den tiden tänkte och levde. Antikens rom låter skoj, finns det något sådant rollspel?

GunBlade

Veteran
Jag har velat testa Viking länge, men vet ingen som har det. Har reglerna som pdf, men det känns en aning övermäktigt att sätta sig och läsa igenom allt på dator. Antikens Rom låter också mycket intressant, då detta är den i princip intressantaste perioden i historien...

Bortbytingen

Veteran
Fördelen är just att det är fri nedladdning av reglerna till Viking. SVEROK har även ett lager av Vikingmoduler och rollspelet som de delar ut (gjorde i alla fall). Quo Vadis är ett rollspel gjort för antikens rom, men jag har aldrig spelat det. Anders Blixt var involverad, precis som i Viking :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Svarteman said:
Antikens rom låter skoj, finns det något sådant rollspel?
Ja, det finns en romersk setting till GURPS. Det finns även en liknande till Vampire. som nog går alldeles utmärkt att använda även för de som vill spela "vanliga" romerska äventyr, dvs utan vampyrer och andra övernaturligheter.

Den tryckta versionen av universialsystemet Parallel Worlds som, förhoppningsvis, kommer att släppas under hösten/vintern, kommer bl.a. även den att innehålla en kampanj som utspelas i antikens rom.

/Anders

Bortbytingen

Veteran
Samma här, både när det gäller rollspelet och responsen från min gamla spelgrupp. Tyvärr har det blivit mindre med rollspel på senare år. Skriver dock mera än förut (lättare att kombinera med småbarn).

Bortbytingen

Veteran
Ser bra ut, GURPS är aldrig fel, men jag håller mig nog till Viking. Mycket bakgrundsinfo finns om man har tillgång till modulerna och äventyren. om det finns några som skriver själva så maila gärna mig :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Hej! Jag är en gammal rollspelsräv som ömmar för rollspelet Viking. Pågår det någon vikingaaktivitet i vårt avlånga land?
Jag gillade att skriva bakgrundsmaterial till Viking, men spelsystemet var lite val tungrott for min smak. Jag har funderat pa att gora ett tunt rollspel med vikingatema, fast da fokus mer pa action an pa historik. Den islandska sagorna ar ju ofta som Tarantino-filmer, eller hur? Vi far val se vad jag hinner med. (1. Wolframfastet; 2 Okeanos; 3. oklart.)

Bortbytingen

Veteran
Låter mycket intressant. Jag har själv funderat över äventyr till Viking på island. Hittentills har jag bara skrivit ett baserat på filmen Korpen flyger. De isländskasagorna kan nog ge uppslag så det räcker, dessutom kan man spela sig framåt genom flera generationer vikingar i en kampanj.

Ob1t6 systemet har sina fördelar (alltid kul att slå en sexa :gremsmile: ), men nackdelarna är som du nämde ett långsammare system. Är det aktionrollspelande, så är ett enkelt stridsystem att föredra. Hade du tänkt storytelling eller mera d20-system?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nightowl och jag har utvecklat ett heroiskt system at Okeanos (sjofararfantasy under Alexander den stores epok) och det kan enkelt konverteras till vikinamiljo. Det ar en forenklad version av Gondicas system med sexsidiga tarningar: fardighetsvardet anger hur manga tarningar du ska sla. Modifikationer tillkommer. Sla lika med eller over ett svarighetsvarde.

Jag gillar system som ar oppna uppat (en RP kan bli hur skicklig som helst; en handling kan vara hur svar som helst).

Rickard

Urverk speldesign
Svarteman said:
Antikens rom låter skoj, finns det något sådant rollspel?
Illern här på forumet har gjort Terra Draconis. Jag har sett det som bokutgåva också.

/Han som kan säga att Sverok ger ut gratis Viking om man svänger förbi deras kontor

solvebring

Superhero
Låt mig säga så här...
Nästan hela rollspels-Sverige äger ett Viking? Check!
Nästan hela rollspels-Sverige har spelat Viking? Check!
Nästan hela rollspels-Sverige har blivit besvikna på Viking? Check!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Att äga är inte att spela

Låt mig säga så här...
Nästan hela rollspels-Sverige äger ett Viking? Check!
Nästan hela rollspels-Sverige har spelat Viking? Check!
Nästan hela rollspels-Sverige har blivit besvikna på Viking? Check!
Jag är inte övertygad om att det är sant. Jag tror att det inte är speciellt många som har kommit längre än till första punkten. (Jag själv till exempel.)

/tobias

Bortbytingen

Veteran
Låter superkul. Tyvärr har jag inte spelat Gondica, men närmaste jag kommer är West End games Star Warsversion i tidernas begynnelse och det fungerade mycket bra. Jag gillade det systemet bättre än d20.