Nekromanti Finns det någon svensk nördkultur?

Nightowl

Champion
Eller håller sig den svenska nörden upp med import från USA och Japan? Vad är den svenska motsvarigheten till Shatner, Tolkien, Darth Vader, Space Invaders och Sailor Moon?

Erik, inte rollspel för de finns förstås på svenska annars skulle de här forumen inte finnas

Saxifrage

Hero
Yep...

Jorå. Boken med stort N heter "De Blå Regnens Tid" och skrevs av Björn Holm nån gång på 80-talet. Står på hedersplats i min bokhylla.

/Sax, vi ses på Blå Gåsen

Nightowl

Champion
Tja...

...mitt exemplar försvann under onämnbara omständigheter, men jag vet vad du menar. Frågan är bara, hur många andra nördar gör det !?!

Erik, fanns det inte en tabell om man ville använda det magiska hornet i D&D?

Man Mountainman

Storsvagåret
Kenny Starfighter, kanske?

John Ajvide Lindqvists böcker verkar rätt poppis, och de är ju nördiga så det förslår.

Pom

Swashbuckler
Re: Tja...

Jojomensan, men jag är dämmad om jag vill skriva av hela tabellen.

Hm, Blå regnen i all ära, men för mig är den svenska fantasyns huvudverk Maktens vägar av Bertil Mårtensson.

Johan K

Gammal & dryg
Well, det känns väll nästan som så att vi har impoterat en hel drös med rollspelskultur hit.. Det närmasta jag kan komma på är juh Kenny Starfighter, som redan nämts.. :gremsuck:
Sedan vet jag inte om vi kan näna filmer som typ Ronja Rövardotter till nördkulturen eller ej.. Elelr om man "bara" kan ha det under under kultur i allmänhet.. =/

/ Johan K, som börjar bli trött..

Nightowl

Champion
Allan Kämpe

Räknas det att kunna citera Allan Kämpe, eller är man bara kultiverad då?
Det smäller i alla fall inte lika högt som att citera Flash Gordon, eller åtminstone nynna Queens låtar från filmen. :gremsmile:

Men man måste vara lite mer uppmärksam för att vara nörd i Sverige om man vill ha koll på det svenska. Vi kanske till och med är bättre nördar?

Erik, är inte säker på om han skulle känna igen citat från Allan Kämpe...

Rickard

Urverk speldesign
Vi har väl bara såhär mysfantasy här i norden med Astrid Lindgren, Tove Jansson, Theodor Kittelsen och John Bauer? Sedan finns det fulnerdkultur med alla fantasyböcker som är baserade på Eon och DoD? Läste någon bok som hade med hamnbytare till björn och varg.. Om du vill se lite svenska fantasyförfattare så ta dig igenom fantasyavdelningen på biblioteket efter svenska namn (jag tog mig bara igenom Nyköpings biblioteks 580 titlar i jakt på titeln till nämnda boken i meningen innan denna)..

Detsamma gäller väl SF.. Det är väl mer... mys..? Ok, mer utstuderat analyserande..

Jag förstår inte frågan.. Menar du kultur som man kan snöa in sig på helt, såsom Star Wars-<del>tönt</del> ... nördarna som klär ut sig och viftar med plastsvärd eller cosplayers som klär ut sig till Sailor Moon eller folk som citerar Shat.... va fa.... Shatner?! Har jag missat något i nördkulturen eller?

/Han som brukade ta slumpvist vald bok från SF/fantasyhyllan i Nyköping Bibliotek, vilket han slutade med efter den tredje rätt kassa boken i rad som han plöjde igenom

Nightowl

Champion
Jag förstår inte frågan
Jag menar just nördandet, som det totala insnöandet på Star Trek eller whathaveyou. Det har vi här i Sverige, men inte debatter om vilken Pippi Långstrump-film som var bäst*. Dom av oss som är riktiga nördar pratar om samma sak som amerikanska (eller japanska, då) nördar.

Som bibliotekarie kan jag säga att fantasyböcker skrivna av svenskar - oräknat den där ungdomsbokstrenden - är ett jämförelsevis nytt fenomen. Och jag tror man får go way back till 1800-talet innan man hittar den senaste vampyrromanen innan Låt den rätte komma in . Finns det någon svensk zombielitteratur innan Hanteringen av odöda ? Det är ganska få skräck- eller SF-filmer också... med undantag av några barnfilmer då.

That's my point, och det faktum att jag snackar svengelska i den här meningen säger en del. :gremgrin:

Erik

*Fast det är antagligen därför att Pippi Långstrump i Söderhavet slår alla andra med mycket att bara en komplett idiot kan tycka att någin annan är bättre... :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Dom av oss som är riktiga nördar pratar om samma sak som amerikanska (eller japanska, då) nördar.
Gör vi det? Du tror inte "finnörderi" bygger en del på det exotiska i importvaror (checka in Ymirs inlägg om kinesiska skådisar som sjunger t.ex. Supernördigt)? Nog för att amerikanska nördar producerar så mycket på hemmaplan att det vore omöjligt för dem att missa det förvisso...

Som musiker/musiknörd får jag iaf ut väldigt mycket av Killinggängets olika prylar. Hur många rockreferenser som helst. :gremsmile:

Sen har vi ju VaranTV vars första program på TV hette "Rollspel och sånt" men visst... där spelade de ju Star Wars-gubbar (men även Televinken!). :gremsmirk:

Balderk

Swashbuckler
Det har vi här i Sverige, men inte debatter om vilken Pippi Långstrump-film som var bäst* [...] *Fast det är antagligen därför att Pippi Långstrump i Söderhavet slår alla andra med så mycket att bara en komplett idiot kan tycka att någin annan är bättre...
Hahahaha, ja, det har du såklart helt rätt i. PLiS är ju lätt den bästa filmen. :gremlaugh:

/Balderk, försökte nörda till Pippi lite med förkortningen :gremwink:

Rosen

Myrmidon
Re: Finns det någon svensk nördkultur? (ANT)

Som bibliotekarie kan jag säga att fantasyböcker skrivna av svenskar - oräknat den där ungdomsbokstrenden - är ett jämförelsevis nytt fenomen.

Bertil Mårtensson undantaget?

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Allan Kämpe

Erik, är inte säker på om han skulle känna igen citat från Allan Kämpe...

Tänk en hurtigt klämkäck Flash Gordon i svensk pilsnerfilmsversion:

"Jaså minsann! Så herrarna är alltså tyskar."
"Jag är en gosse som inte ger sig i första taget!"
(kolugnt) "Nu gäller det att ta sig ur detta inferno på något sätt..."
"Startmotorn säger inte ett muck!"

Han använder en massa tidstypiska uttryck, ryter "Håll klaffen!" till skurkar o dyl. Och så är han den ende rymdhjälte jag sett som kallat planeten Jupiter för "Juppe"...

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Allan Kämpe

Och så är han den ende rymdhjälte jag sett som kallat planeten Jupiter för "Juppe"...
Jag har läst den där samlingen av AK-historier som kom ut på 70-talet - min favorit är fortfarande Midas' Hand, med den stackars vetenskapsmannen som inte kan bli av med förmågan att förvandla all metall han rör med bägge händerna samtidigt till guld...
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> I slutet på serien försöker han och den andre skurken - en ganster som vill utnyttja gubbens förmåga för att sälja guld - fly i ett flygplan undan Allans snabbare superplan. De hamnar i en luftgrop, och vetenskapsmannen grabbar tag i två stag samtidigt för att hålla balansen... och förvandlar all metall i planet till rent, mjukt, JÄTTETUNGT guld (grejer han förvandlar verkar behålla samma volym). Givetvis störtar skurkarna och alla dör... </font></td></tr></table>

Erik

Nightowl

Champion
Du tror inte "finnörderi" bygger en del på det exotiska i importvaror (checka in Ymirs inlägg om kinesiska skådisar som sjunger t.ex. Supernördigt)?
Nej, jag tror det beror på att genrelitteratur, genrefilmer och olika spel på svenska är en sällsynthet, och den amerikanska kulturimperialismen, gud vare lovad, förser oss med mängder av utländska dylika. Dessutom är även icke-nördiga svenskar genmanipulerade till att kunna se textade filmer på utrikiska, något amerikanska nördar behöver speciella implantat för att klara av (vilket gör det till högstatus att se subbade istf dubbade anime- och Hongkong-rullar, t.ex.) och amerikanska icke-nördar är oförmögna till, precis som de saknar vissa hjärnceller som gör det möjligt att engagera sig i en film eller TV-serie om inte hjälten är landsman till dem. :gremgrin:

Erik

Saxifrage

Hero
Detsamma gäller väl SF.. Det är väl mer... mys..? Ok, mer utstuderat analyserande..

Nja, svensk SF finns det väl en del. Dels finns det en och annan hyfsat namnkunnig författare, tex Denis Lindbohm. Sen har det ju förekommit rätt många magasin, amatörfiktion och antologier som publicerats av entusiaster i Sverige, tex Sam Lundwall och John-Henri Holmberg. Men där finns det väl två aber: dels handlar det där om utländska författare, dels tillhör väl den typen av SF-entusiasm forntiden...

Nightowl

Champion
Jag står korrigerad!

Eller snarare "tillrättavisad"; Beril Mårtensson är ett undantag. Svensk SF finns, men den är nästan enbart litterär SF, förutom t.ex. Allan Kämpe. Svenska superhjältar lyser likaledes med sin frånvaro - Korsmannen, Betongmannen mfl independentserier räknas knappt. Möjligtvis kan man säga att Fantomen blivit helsvensk med åren - han startade ju Konsumbutiker på 70-talet... :gremsmirk:

Får man digga Fantomen som svensk nörd, förresten?

Erik

Krille

Super Moderator
Den enda inhemska nördkultur som jag kan komma på skulle väl vara vikingatjofräset, men det lyckas ju aldrig bli riktigt nördigt eftersom en klase rakade pojkar snor den och mixar den med svenska flaggan hela tiden.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Fantisnörderi

Får man digga Fantomen som svensk nörd, förresten?

Det måste man väl få. Faktum är att Fantomen var det enda jag kunde komma på när jag började läsa den här tråden, fast det faller på att jag aldrig har sett/hört några Fantisnördar.

Dewil, letar gamla Fantisar på antikvariat för att få ihop alla "Achilles Wiggen"-avsnitt