Jag har spelat ett antal traditionella äventyr där knorren har varit att en av rollpersonerna blir ersatt av något doppelgänger-liknande utan att de andra spelarna är medvetna om det.
Sedan går äventyret till stor del ut på att övriga spelare/rollpersoner ens ska bli medvetna om att en av dem är förrädare och stoppa/oskadliggöra denne.
Jag har även varit med om att spelare skapar rollpersoner med hemliga agendor som de inte avslöjar för de övriga spelarna.
Här beror väldigt mycket på hur "bra" spelaren som spelar förrädare är. Jag har varit med om att hela grupper förstörts utan att någon annan spelare förstått vad som hände, men jag har också varit med om att spelaren som spelade förrädare blåste sitt cover under de första fem minuternas spel.
Sedan måste man räkna med att vissa spelare kan bli skitsura vi denna typ av upplägg eftersom de förväntar sig att spela ett vanligt äventyr och så visar det sig att en stor del av äventyret går ut på att en spelare i hemlighet ska förstöra för de övriga.
Men dessa har varit enskilda äventyr och har egentligen inget med den regelmotor (rollspel) vi använt för tillfället.
Jag skulle även kunna tänka mig ett apocalypse world-hack där en av playbooksen är "förrädare", eller kanske rollspelet fiasco - och att hela gruppen gemensamt försöker göra något awsum, men att alla från början vet vem som är förrädaren.
Ett rollspel där alla vet att det finns en förrädare bland rollpersonerna, men inte vem, har jag aldrig hört talas om.
Det kanske finns något konventscenario som fungerar så?
Det är viktigt att förstå skillnaden mellan rollspel och varulvs-spel:
I varulvsspel kan alla mycket väl rollspela sina roller och det kan bli awsum just på grund av detta.
Men det primära i varulvsspel är inte och har aldrig varit att rollspela, utan att försöka hitta förrädaren.
Även om man gjorde ett nytt spel som gick ut på att avslöja en förrädare, men som hade tonvis med rollspelsregler - så tror jag ändå att jag skulle klassificera spelet som varulvsspel och inte som rollspel.