Nekromanti Finns det nåt bordrollspel som Town of Salem?

.113

Swashbuckler
Det ska finnas någon sorts kortvariant av varulvsspel som jag har någonstans, hittar det dock inte just nu.. Pröva varulvsspel kortlek eller något liknande, möjligen Mafia kortspel. Hittar du inte ändå så säg till så får jag köra en drive i lådorna för att hitta ;)

Vimes

Sillkung
Utöver spel med "Werewolf" i titeln har du: The Resistance, Mafia de Cuba, Secret Hitler, Blood bound, Saboteur m.fl.

Björn den gode

Swashbuckler
Som flera redan har nämnt så verkar Town of Salem vara en bearbetning av det väldigt klassiska spelet werewolf/mafia, det finns till och med en hel sverok-förening som enbart inriktar sig på det här spelet "Maffia Sverige" (finns också på fb), och som den som introducerade spelet till den svenska konventscenen så kan jag gå i god för att det är ett oerhört roligt spel. Inte krävs det heller att en köper något utan det går fint att spela med en vanlig kortlek, samt eventuellt lite papper och penna.

Dock ska det sägast att maffia, precis som andra spel som nämnts här ovan inte brukar räknas som bordsrollspel även om det går att spela en roll i dom så görs det ofta ganska lite och det har mer gemensamt med brädspel än med rollspel (även fast det i många varianter inte har något bräde).

Jag kan så här på rak arm faktiskt inte komma på något rollspel som är inriktat just på att ljuga och bedra, men det finns säkert en del settings där det är vanligt men då i rollerna och inte mellan spelarna.

anth

Vetefan
Jag har spelat ett antal traditionella äventyr där knorren har varit att en av rollpersonerna blir ersatt av något doppelgänger-liknande utan att de andra spelarna är medvetna om det.
Sedan går äventyret till stor del ut på att övriga spelare/rollpersoner ens ska bli medvetna om att en av dem är förrädare och stoppa/oskadliggöra denne.
Jag har även varit med om att spelare skapar rollpersoner med hemliga agendor som de inte avslöjar för de övriga spelarna.
Här beror väldigt mycket på hur "bra" spelaren som spelar förrädare är. Jag har varit med om att hela grupper förstörts utan att någon annan spelare förstått vad som hände, men jag har också varit med om att spelaren som spelade förrädare blåste sitt cover under de första fem minuternas spel.
Sedan måste man räkna med att vissa spelare kan bli skitsura vi denna typ av upplägg eftersom de förväntar sig att spela ett vanligt äventyr och så visar det sig att en stor del av äventyret går ut på att en spelare i hemlighet ska förstöra för de övriga.
Men dessa har varit enskilda äventyr och har egentligen inget med den regelmotor (rollspel) vi använt för tillfället.

Jag skulle även kunna tänka mig ett apocalypse world-hack där en av playbooksen är "förrädare", eller kanske rollspelet fiasco - och att hela gruppen gemensamt försöker göra något awsum, men att alla från början vet vem som är förrädaren.

Ett rollspel där alla vet att det finns en förrädare bland rollpersonerna, men inte vem, har jag aldrig hört talas om.
Det kanske finns något konventscenario som fungerar så?

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan rollspel och varulvs-spel:
I varulvsspel kan alla mycket väl rollspela sina roller och det kan bli awsum just på grund av detta.
Men det primära i varulvsspel är inte och har aldrig varit att rollspela, utan att försöka hitta förrädaren.

Även om man gjorde ett nytt spel som gick ut på att avslöja en förrädare, men som hade tonvis med rollspelsregler - så tror jag ändå att jag skulle klassificera spelet som varulvsspel och inte som rollspel.

I Mutant Elysium har man konstant en dubbelagent per uppdrag) vars mål är att få gruppen att misslyckas och såklart inte avslöja sig själv, Ven som är dubbelagent byts efter varje uppdrag och ingen kan vara säker på vem som är dubbelagent den här gånngen. Har inte provat det ännu men upplägget känns kul.