Rising
Vila i frid
Re: Det här?
Vi vet allihopa att vi inte kan uttala oss säkert om någon "sann" moral, som om det vore en naturlag. Men det finns ändå fullt förnuftiga moralåskådningar utifrån premisser som vi inte kan ifrågasätta på något vis, varav ens subjektivitet är en.
Ser du? Det finns olika moraliska åskådningar. De är alla subjektiva, men vad jag kräver av dem är att de inte ska vara godtyckliga eller på annat sätt ologiska, såsom om de skulle vara cirkelresonemang eller självmotsägande.
Att vara subjektiv är inte detsamma som att vara godtycklig.De flesta försöker nog i någon mån bygga sina värderingar på någon form av logik men då människan är oförmögen att vara helt objektiv inför något blir det automatiskt en godtycklighet i det hela.
Vi vet allihopa att vi inte kan uttala oss säkert om någon "sann" moral, som om det vore en naturlag. Men det finns ändå fullt förnuftiga moralåskådningar utifrån premisser som vi inte kan ifrågasätta på något vis, varav ens subjektivitet är en.
Det är ju det jag säger: Sådana saker kanske finns, och vi har en skyldighet att försöka lära oss det. Tills dess är det upp till var och en av oss att känna hur förnuftigt det verkar. Vissa tror att grisar far illa av köttindustrin, jag misstänker dock att vi projicerar mänskliga känslor på vissa djur och inte på andra. Så jag tycker det är okej att äta kött - medan andra inte gör det, och jag kan förstå dem som inte gör det.Det är visserligen möjligt att det finns bevis jag inte känner till som motsäger detta men att tro att växter känner saker är inte helt ogrundat från den information jag har.
Ser du? Det finns olika moraliska åskådningar. De är alla subjektiva, men vad jag kräver av dem är att de inte ska vara godtyckliga eller på annat sätt ologiska, såsom om de skulle vara cirkelresonemang eller självmotsägande.
Absolut. Men vi kan inte förstå någon annan än oss själva. Vi kan bara försöka, genom att använda de trubbiga verktyg vi givits till skänks. Den sortens medkännande jag talar om är blott de mest förnuftiga gissningar som var och en av oss kan göra, utifrån våra respektive erfarenheter.Att vara medkännande innebär dock inte att man förstår någon.