Re: Catastrophia !!
Disengaging cloaking device.
Scan complete.
Intressanta argument, men de håller IMO inte.
"Öhhh..Men vänta lite.....Det är väl ändå fantasy om något......"
Xena är också Fantasy. Jag kan hålla med om att Chronopia är Fantasy, men jag ser det som dålig, derivativ och ooriginell Fantasy.
"Eller är det så att om man bryter herr J.R.R Tråkiens världsmönster så är det inte fantasy längre...."
Onekligen ser vissa det så. Personligen håller jag med dig på denna punkt. Kanske därför jag tycker att Mundana är för förutsägbar.
"Där tar du ju ändå fel....Chronopia är fantasy....kanske tom mer än Mundana, Ereb, Midgård och alla dom andra tråkigt efterapande spelvärldarna.
Skulle Midgård vara en efterapning? Jag ser Midgård som ytterst nyskapande. Att Ereb och Mundana bygger på denna värld gör inte Midgård själv sämre.
"Hur som helst så finner jag personligen en värld som Chronopia ganska så underhållande....."
Tur att någon kan det. Har själv bläddrat i Chronopia, och måste säga att det hela gav en känsla av billigt effektsökeri, orimligheter staplade på varandra och en allmän brist på konsekvens. Dock höll illustrationerna genomgående bra kvalitet.
"Och med rätt SL så skulle det säker bli roligt, om man är medveten om vilken sorts fantasy Chronopia är som spelare."
Håller inte med. En värld ska väl inte kräva en bra spelledare för att fungera?
"och sen....Vad är det för fel på Koboldism igentligen???? Jag har själv spelat rollspel i snart 15 år och jag fattar fortfarande inte varför spelare som tagit steget från hack ´n´ slash till "jätte" seriösa rollspel som Eon helt plötsligt tar avstånd från det förgångna????"
Det är sant att många ser ner på powergaming för att de själva utövat sådant som mindre. Själv ser jag inte ned på koboldiska spelare - om de vill spela så så må det vara hänt. Att en sådan spelstil sedan inte skulle passa in i min grupp är given; jag spelleder helt enkelt inte den typen av äventyr. Så nej, mitt problem är inte koboldiska spelare. Mitt problem är ett system som gör att koboldism uppmuntras.
Låt mig definiera min ståndpunkt, för att använda många stavelser. Koboldiskt spelande utgörs av tre skilda fenomen - poängtävlan, regelutnyttjan och rent fusk.
Den första är ett beteende som helt enkelt går ut på att få sin gubbe så bra som möjligt, med mycket höga grundegenskaper och FV och extremt bra utrustning, gärna magisk. Detta kan vara ganska kul och i många fall tillåter jag som SL mäktiga karaktärer (som till exempel nu, i en SpecOps - kampanj).
Det andra är regelvrängeri. Att hela tiden försöka vränga reglerna i advokatstil slöar enligt min uppfattning mest ned spelet och bör inte rekommenderas. Krille lyckades vända denna faktor till något positivt i sitt Västmark.
Fenomen tre talar för sig själv. Här har man helt givit upp i att använda regler, även om man kanske inte insett det själv.
Dessa fenomen är upp till spelarna och spelledaren, inte världen. Det finns så vitt jag vet inte någon värld där man inte kan powergejma, regelvränga eller fuska.
Min åsikt är alltså inte att Chronopia är dåligt för att man kan spela koboldiskt i dess värld. Man kan vara kobold överallt, och det kan vara fasen så kul ibland. Nej, poängen är att systemets nackdel är att det är svårt att spela som något annat än powergamer av den modell jag beskrev ovan. Världen har alldeles för många superlativ; de enda ord som räknas är starkast, farligast, ondast, snabbast etc.
Detta gör också att den blir orimlig. Krig härjar överallt, ingen går säker på gatorna, och överheten är likgiltig och/eller korrumperad. Varför skulle någon odrågad människa alls vilja bo i Chronopia under sådana förhållanden?
Sålunda väcks aldrig känslan av att det hela hänger ihop, eftersom det faktiskt inte gör det. Och då ser jag ingen mening med att spela spelet.
"Ibland kan jag själv känna för ett riktigt fet ös medvetslös äventyr som bara går ut på att ha ihjäl en massa monster och plocka deras silvermynt...Det kan vara skit skoj!!!!"
Det kan det. Men jag känner ibland för att spela en karaktär som inte är en "gubbe" utan en rollperson. Kanske en försupen munk utan vapen eller gudomliga / magiska krafter, men med huvudet på skaft. En sådan karaktär skulle vara kul i en bra värld. Dock skulle han ögonblickligen mejas ned om han hamnade i Chronopia.
--
Björn Paulsen
Engaging cloak...
Transmission lost.