Nekromanti Finns det...?

Genesis

Ni dés ni maître
Bästa frågan någonsin. Och för min del är svaret nej, tyvärr. Inte ännu.

Organ

Out of time, out of mind
Tja, det närmaste jag kommer ett ja är när jag tänker på Drakar och Demoner: Trudvang. Det lockar fram en del urnordiska tongångar för mig i alla fall.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
Draug! Jättemycket Draug! Hälften av hela boken handlar för faen om folkliv & folktro i Norge under tidigt 1800-tal eller vad det nu är.

- Ymir, tycker mycket

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: För att...

För att Hedningarna och Trudvang är av precis samma skrot och korn: urnordiskt, men inte historiskt, tungt och mörkt och coolt men med krussiduller.

...i alla fall ser Trudvang ut så på bilderna, texten kan jag inte uttala mig om.

Brynolf

Dum fan

Fast svensk "folkmusik" är inte särskilt urnordiskt, utan är ytterst sällan äldre än 1800-tal.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Brynolf said:
Fast svensk "folkmusik" är inte särskilt urnordiskt, utan är ytterst sällan äldre än 1800-tal.
Nej, jag vet. Jag menade inte "urnordisk" som i "urgammal och från norden" (det vet vi ju inget om hur det lät, innan ~1500 är det mest bara goda gissningar) utan mer som en beskrivning för vilken typ av känsla som förmedlas eller vilken image som eftersöks. Därav tillägget "men inte historisk".

Jojk torde väl det mest urnordiska vi har när det gäller folkmusik.

Botulf

Hero

DoD Trudvang är givet för mig. Men vi lyssnade väldigt ofta på folkmusik och folkmetall när vi spelade det och DoD6r(Vildhjarta speciellt). Saga får mig även att tänka på medeltidsmusik om det räknas in.