Nekromanti Finns förtryck?

Recca

Femme Fatale
Med bakgrund mot de senaste dagarnas heta diskussioner tänkte jag skriva ett kort inlägg. Inga massiva väggar av text från mig alltså.

De allra flesta anser att det finns ojämställdhet i samhället. Det är det vi utgår ifrån när vi diskuterar genus. Könsrollerna finns. Det finns normer. Dessa utgör strukturer i samhället. Sociala ramverk som vi omedvetet (och ibland medvetet) förhåller oss till. Det påverkar oss i hur vi fungerar socialt i samhället, hur vi tänker, hur vi interagerar med varandra.*

Det här är grundtesen för oss som diskuterar genus. Personligen anser jag att grundtesen att ojämställdhet existerar skapar en nödvändighet till diskussion av frågan.

Alltså:
Finns förtryck måste det bekämpas. Inga undantag.

Wikipedia said:
Förtryck är tillstånd där en starkare part orättvist utövar sin makt på en svagare part. Termen förtryck används ofta för att beteckna hur en grupp hålls nere med hjälp av maktbefogenheter, med oberättigat våld eller med samhälleliga normer.
Om vi nu utgår från att detta existerar så måste väl alla tycka att diskussionen av detta är nödvändig, måste uppmuntras och spridas till alla världens hörn. Är inte det absolut sista vi vill göra att försöka skapa fristäder mot diskussionen eller aktivt förminska den?

Om vi enas om att diskussionen är positiv eftersom problemet är reellt så har vi en jättebra grund att stå på inför diskussionen.

*Men om vi inte kan enas om diskussionens förutsättning så kan vi inte diskutera med varandra. :gremfrown:

Minimoni

Homelander
Håller med om att diskussionen är viktig och håller också med om att det finns ojämlikhet som bör motarbetas. Med det sagt så vill jag säga att det finns fler sätt att bekämpa dessa orättvisor på än att kritisera alla bilder som finns.

Jag håller som sagt med om att vi som människor bör motarbeta orättvisor, det är bara sättet som det görs på som kag inte kan hålla med om då jag ibland får al-qaeda vibbar av en del inlägg på forumet i debatten om genus. Detta skrämmer mig snarare iväg från att ta till mig det som sägs än att vilja lära mig mer. Detta är synd då en hel del för mig intessanta saker blir svåra att sålla ut bland de mer "religiösa" tongångarna som är starkt polariserande då det för mig känns som att antingen är man med på genuståget eller så är man en fiende.

Recca

Femme Fatale
MiniMoni said:
Håller med om att diskussionen är viktig och håller också med om att det finns ojämlikhet som bör motarbetas. Med det sagt så vill jag säga att det finns fler sätt att bekämpa dessa orättvisor på än att kritisera alla bilder som finns.

Jag håller som sagt med om att vi som människor bör motarbeta orättvisor, det är bara sättet som det görs på som kag inte kan hålla med om då jag ibland får al-qaeda vibbar av en del inlägg på forumet i debatten om genus. Detta skrämmer mig snarare iväg från att ta till mig det som sägs än att vilja lära mig mer. Detta är synd då en hel del för mig intessanta saker blir svåra att sålla ut bland de mer "religiösa" tongångarna som är starkt polariserande då det för mig känns som att antingen är man med på genuståget eller så är man en fiende.
Varför skriver du att vissa på forumet är som Al Qaeda, dvs religiösa fundamentalistiska terrorister som självmordsbombar oskyldiga människor i syfte att demoralisera nationer? Det är ju en fruktansvärd liknelse. :gremfrown:

Recca

Femme Fatale
Recca said:
MiniMoni said:

Varför skriver du att vissa på forumet är som Al Qaeda, dvs religiösa fundamentalistiska terrorister som självmordsbombar oskyldiga människor i syfte att demoralisera nationer? Det är ju en fruktansvärd liknelse. :gremfrown:
Som någon skrev förut så är det lätt att demonisera sina meningsmotståndare. Något du tyvärr gör dig skyldig till just nu genom att likna dem vid Al Qaeda.

Om vi börjar med att INTE demonisera eller tillskriva åsikter så kanske vi kommer längre i den diskussion som både du och jag uppenbarligen anser vara positiv.

CromX

Veteran
Ja förtryck finns och det borde bekämpas.

Det finns i det här forumet då moderatorer istället för att vara neutrala väljer att ta parti för vissa forumiter av någon anledning jag inte tänker spekulera i.

Det borde givetvis bekämpas eftersom detta forum är mig veterligen den största mötesplats i Sverige för personer med intresse för rollspel. Som det är nu så är man inte välkommen om man inte delar samma åsikt som majoriteten här inne, eller iaf majoriten av de som varit här längst.

Recca

Femme Fatale
CromX said:
Ja förtryck finns och det borde bekämpas.

Det finns i det här forumet då moderatorer istället för att vara neutrala väljer att ta parti för vissa forumiter av någon anledning jag inte tänker spekulera i.

Det borde givetvis bekämpas eftersom detta forum är mig veterligen den största mötesplats i Sverige för personer med intresse för rollspel. Som det är nu så är man inte välkommen om man inte delar samma åsikt som majoriteten här inne, eller iaf majoriten av de som varit här längst.
Vilken majoritet är det, menar du?

För jag är rätt säker på att du har helt fel, eller åtminstone att frågan är mer varierad än "majoriteten tycker på ett visst sätt". Men som helt ny på forumet kan jag förstå att du inte riktigt har inblick. Föreslår att du inte uttalar dig om sådant som du inte ens vill spekulera om.

Brynolf

Dum fan
Crom, om du tror att redaktionen förutsättningslöst står på "genusfolkets" sida har du fel. Folk ur bägge lägren har bannats och varnats den senaste tiden.

Recca said:
Självklart! Fram med lite förtryck så bekämpar vi det bums!

CromX

Veteran
Jag har spekulerat i det, jag tänker bara inte göra det öppet.

Recca

Femme Fatale
CromX said:
Jag har spekulerat i det, jag tänker bara inte göra det öppet.
Och kommit fram till att det finns en konspiration mot dig, förstod jag det som?

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Brynolf said:
Recca said:
Självklart! Fram med lite förtryck så bekämpar vi det bums!
That's too cheery an answer... -.-
Jaså.

Alltså, svaret på frågan är väl självklart. Jag tror det är svårt att hitta någon som tycker förtryck är helt ok. Och de flesta, även många ur antigenusetablissemanget, är nog med på att könsroller existerar.

Det är när det sätts likhetstecken mellan de båda företeelserna som åsikterna går isär. Och det är vi väl alla också medvetna om?

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Det är när det sätts likhetstecken mellan de båda företeelserna som åsikterna går isär. Och det är vi väl alla också medvetna om?
Mellan vilka företeelser? o_O

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Recca said:
Brynolf said:
Könsroller och Förtryck.
Det är ingen, jag upprepar, ingen, som sätter likhetstecken mellan dessa företeelser.

Däremot finns det inbakat i könsrollerna en sorts förtryck.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Brynolf said:
Recca said:
Brynolf said:
Könsroller och Förtryck.
Det är ingen, jag upprepar, ingen, som sätter likhetstecken mellan dessa företeelser.

Däremot finns det inbakat i könsrollerna en sorts förtryck.
Ok, "likhetstecken" var fel ord förstås. "Inbakat" funkar bättre, och det är just det du säger nu som är kontroversiellt. Många ser inget problem i könsrollerna, men då menar de förstås inte att förtryck inte är ett problem, utan att de inte ser något förtryck i könsrollerna.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Ok, "likhetstecken" var fel ord förstås. "Inbakat" funkar bättre, och det är just det du säger nu som är kontroversiellt. Många ser inget problem i könsrollerna, men då menar de förstås inte att förtryck inte är ett problem, utan att de inte ser något förtryck i könsrollerna.
Skulle du då säga att könsrollerna är helt frikopplat förtrycket? Således finns ingen könsmaktsordning?

Eller hur definierar du ojämställdheten (kvinnors underordning - finns den)?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Finns förtryck? [OT]

"Är du inte med oss är du mot oss" är mer USA än Al-Qaida, faktiskt; det var mer eller mindre precis det argument Bush använde när de började klusterbomba Afghanistan.

Troberg

Sinister eater
Recca said:
Som någon skrev förut så är det lätt att demonisera sina meningsmotståndare. Något du tyvärr gör dig skyldig till just nu genom att likna dem vid Al Qaeda.
Inte nödvändigtvis, det finns de som tycker att Al Qaida har rätt i vissa frågor också...

Troberg

Sinister eater
Alltså, nu är vi inne på det här med urvattning av begrepp igen.

Existerar ojämnlikhet? Javisst. Är det förtryck? Tja, i Afghanistan, Saudi, Q8 och Vatikanstaten, men inte här. Här är det en obalans.

Det är farligt att inkludera allt i det värsta ordet, för då vattnar man ur det. Svensk demokrati har många defekter (ingen konstitutionsdomstol, majoritetsdiktatur, politiker som vänder 180 grader efter valet osv), men att kalla det förtryck är ett hån mot de som tex lever i Korea.

Likaså när man försöker klumpa ihop teckningar på personer av oidentiferad ålder men som ser vagt unga ut i sexiga poser mer verkliga övergrepp på verkliga barn under samma definition. Man hånar de som verkligen är offer.

Det är därför viktigt att nyansera sig och undvika att alltid ta till extremuttrycken. När allt blir "förtryck" och "könsgegga" så tappar kraftuttrycken sin kraft.

(Ja, jag vet att Krank inte tycker "könsgegga" är ett kraftuttryck, men skulle ni använda det i tex en avhandling, på en jobbintervju, när man blivit stoppad för fortkörning eller när man träffar svärföräldrarna första gången? Om inte, då bör man fundera över vilka andra sammanhang det lämpar sig i.)