Med bakgrund mot de senaste dagarnas heta diskussioner tänkte jag skriva ett kort inlägg. Inga massiva väggar av text från mig alltså.
De allra flesta anser att det finns ojämställdhet i samhället. Det är det vi utgår ifrån när vi diskuterar genus. Könsrollerna finns. Det finns normer. Dessa utgör strukturer i samhället. Sociala ramverk som vi omedvetet (och ibland medvetet) förhåller oss till. Det påverkar oss i hur vi fungerar socialt i samhället, hur vi tänker, hur vi interagerar med varandra.*
Det här är grundtesen för oss som diskuterar genus. Personligen anser jag att grundtesen att ojämställdhet existerar skapar en nödvändighet till diskussion av frågan.
Alltså:
Finns förtryck måste det bekämpas. Inga undantag.
Om vi enas om att diskussionen är positiv eftersom problemet är reellt så har vi en jättebra grund att stå på inför diskussionen.
*Men om vi inte kan enas om diskussionens förutsättning så kan vi inte diskutera med varandra.
De allra flesta anser att det finns ojämställdhet i samhället. Det är det vi utgår ifrån när vi diskuterar genus. Könsrollerna finns. Det finns normer. Dessa utgör strukturer i samhället. Sociala ramverk som vi omedvetet (och ibland medvetet) förhåller oss till. Det påverkar oss i hur vi fungerar socialt i samhället, hur vi tänker, hur vi interagerar med varandra.*
Det här är grundtesen för oss som diskuterar genus. Personligen anser jag att grundtesen att ojämställdhet existerar skapar en nödvändighet till diskussion av frågan.
Alltså:
Finns förtryck måste det bekämpas. Inga undantag.
Om vi nu utgår från att detta existerar så måste väl alla tycka att diskussionen av detta är nödvändig, måste uppmuntras och spridas till alla världens hörn. Är inte det absolut sista vi vill göra att försöka skapa fristäder mot diskussionen eller aktivt förminska den?Wikipedia said:Förtryck är tillstånd där en starkare part orättvist utövar sin makt på en svagare part. Termen förtryck används ofta för att beteckna hur en grupp hålls nere med hjälp av maktbefogenheter, med oberättigat våld eller med samhälleliga normer.
Om vi enas om att diskussionen är positiv eftersom problemet är reellt så har vi en jättebra grund att stå på inför diskussionen.
*Men om vi inte kan enas om diskussionens förutsättning så kan vi inte diskutera med varandra.