Nekromanti finns hela boken på nätet?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag har köpt Saga rollspelet (boken), och även fastän jag tycker den är väldigt fint inbunden och har ett trevligt format... så tycker jag formatet och snäva marginalen gör att boken blir svår att läsa och bläddra i.

Så nu är min fråga: Finns SAMTLIGA texter från boken på Sagas hemsida? Tycker det skulle vara mer praktiskt att skriva ut alla sidorna och sätta in dem i plastfickor i en pärm.

Vänliga hälsningar
Henrik
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Eagle said:
Så nu är min fråga: Finns SAMTLIGA texter från boken på Sagas hemsida? Tycker det skulle vara mer praktiskt att skriva ut alla sidorna och sätta in dem i plastfickor i en pärm.
Svar nej. Det du hittar på hemsidan är dokumentet »Grundregler« - allt som behövs för att spela spelet. Den innehåller inte världen, bestiariet och äventyren men väl praktiskt taget alla regler, grundinfo om världen, osv.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
du har fel... och rätt

Hej!

Okay, så här ligger det till. På min dator har jag en mapp med innehållet från Sagas hemsida och där finns kartor, grundregler, bestiarium, utrustning, äventyr, historia, och flera PDF om världen Arcaria (samt ett hemligt dokument om Arcarias verkliga historia). Men det var länge sedan jag hämtade det materialet, tror det var 2003, så det verkar som om mycket av det materialet är bortplockat från hemsidan. Men frågan kvarstår. Är det komplett eller måste jag scanna in sidor från boken för att få en komplett Saga i pärm A4 format? Jag kan i och för sig ta fram boken och kolla, men tänkte om någon visste redan på förhand vad som fanns och inte fanns med så slipper jag göra mig besväret. Spontant utan att ha kollat så noga, så verkar det som om boken innehåller fler bilder än vad som finns i dokumenten på hemsidan.

/Henrik
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nix, inte alla sidorna... bara grundreglerna; allt man behöver för att spela... men kampanjdelen, och lite annat...

Men om du dyker på mig på nåt konvent så kan du få ett ex som är lite enklare att bläddra i, om ditt ex inte är "mjukt nog"...

Normalt sett ska bindningen bli mjukare efter lite bläddring, så boken går att öppna upp mer.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Toppenbra. Jag tänkte dock ge bort mitt ex till min systerson som är 9. Tyckte det är ett så himla bra nybörjarrollspel för honom att sätta tänderna i. Bra språk är det också. Men kanske att läsbarheten för honom blir bättre med A4 med mycket breda marginaler... även om det däremot är mer estetiskt tilltalande med den kompletta boken. Skriver ut reglerna och kampanjkapitlen jag har på min hårddisk och ger honom det i en pärm tillsammans med boken.

Kommer nästa upplaga av boken ha bredare innermarginal tror du?

Hur ser lanseringsplanen ut för Saga? Rollspelet har en nisch i fantasygenren som jag tycker är intressant. Kanske ännu mer nu när Riot... lagt sin verksamhet med DoD på is.

/Henrik
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Troligen kommer nästa edition få en något annorlunda format, eftersom boken kommer innehålla mer material (en större spelledardel till exempel) än "first edition"... men reglerna kommer i stort vara desamma, men några få mindre justeringar. Spelet funkar ju.

Kanske kommer innehålla ett appendix med regelvarianter.

Men den kommer TIDIGAST ut i höst. Är mycket jobb. Och en dyr produktion.
 
Top