Nekromanti Fire ball in practicum

G

Guest

Guest
Fire ball är ju en spell som förekommer ofta. Förutom att tillfoga rejäl skada har den också en praktiskt verkan. I beskrivningen av formeln kan man se att enorm hetta alstras så att även metaller med låg smältgrad smälter och/eller förstörs. Exempel: tenn, bly, etc.

Rimligen bör en PC/NPC som träffas direkt av explosionen (missat Ref-slag) förutom skadan även drabbas av förstörd utrustning. En påse med spellcomponents som hänger och dinglar i bältet, kläder, läderrustning, en ryggsäck med filtar, säckar, påsar, bågsträngar bör försöras. Trävapen typ Quarterstaff, pilbågar, armborst, lod, pilar, påkar, facklor bör också förstöras.

En PC/NPC som klarar sitt Ref-slag undviker ju den direkta explosionen, men blir "svedd" och får halv skada. Även då bör man väl räkna med att lättantändliga föremål förstörts. Ex.vis: bågsträngar, yttre klädesplagg, etc.

Hur hanterar ni detta praktiskt?

Pom

Swashbuckler
Magiska attacker skadar normalt inte utrustningen ens om man missar sitt save. Bara om man rullar "1" går man igenom tabell 10-1 (3.5PHB:177) tills man hittar något föremål som rollpersonen har på sig, vilket då får den skada som besvärjelsen ger.

Det står visserligen att fireball tänder eld på lättantändliga saker och skadar föremål i området, men det understryks att det är "unattended objects" som skadas, alltså inte grejer som någon bär. Fireball är alltså inget undantag som automatiskt skadar alla målens burna brännbarheter.

Exakt samma formulering om att lättantändliga grejer skadas finns för övrigt på lightning bolt, vilket också är den besvärjelse som används som exempel för att illustrera hur regeln om att bara "1" på savet kan skada ett buret föremål.

Alltså, burna föremål skadas bara om det blir "1" på savet, och även då är det bara ett föremål som skadas. Föremål som ingen bär missar automatiskt sitt save och tar alltså full normal skada.

rks

Warrior
Jag kommer ihåg en fireball mot ett gäng på lvl 5 som spelade 2nd ADD. Jag tvingade ALLA att så saves vs spell för sina föremål om den missade sina egna spells. Det tog en halvtimma eller så. Därefter tog jag snabbt bort den regeln. *brr*

Pom

Swashbuckler
Jag kommer ihåg en fireball mot ett gäng på lvl 5 som spelade 2nd ADD. Jag tvingade ALLA att så saves vs spell för sina föremål om den missade sina egna spells. Det tog en halvtimma eller så. Därefter tog jag snabbt bort den regeln. *brr*
Jo, vi körde något liknande någon gång, men det blev precis som du säger för bökigt. Dessutom gjorde det fireball ännu bättre i och med att det garanterat förstörde åtminstone några av fiendens magiska grejer. Vilket i och för sig inte alltid var så tokigt ur ett DM perspektiv. Men jag håller med om att det blev för bökigt. 3E går definitivt snabbare i det avseendet.