I Oubliette Magazine (ett fanzine med material till Labyrinth Lord) nummer 2,3 och 4 finns det några rätt enkla regler för krutvapen.
I grund och botten behandlas de som övriga avståndsvapen förutom laddningtid på 2-3 rundor, och skada kring 2t4 och 2t6. Roligast är muskedundret som gör 1t4 i skada per runda man spenerar på att ladda det (upp till max 5 rundor).
Utöver det föreslås ett slag för att se hur varelser reagerar på chocken med rök och höga ljud från krutvapen: man slår 2t6 mot (moralvärde/2)+(HD/2) ungefär som ett moralslag.
Det hela toppas av med regler för missöden vid avfyrning. Här föreslås det att man slår en t100 varje gång man skjuter. Vapen av bättre kvlalitet kanske har 5 % för missöde, medan dåliga har uppåt 10 %. Själv skulle jag nog baka in det i attackslaget tror jag. Sedan slår man i alla fall på en tabell med olika effekter som att vapenet exploderar, krutet har blivit fuktigt, etc.
Rätt basic stuff.