Nekromanti Firefly-mys

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har nu gôttat mig med flera avsnitt Firefly. Schysst Traveller-känsla. Så snart jag har tagit mig igenom teveserien ska jag se långfilmen. Trist att det bara blev 14+1 episoder -- har finns rätt stuk för en rollspelskampanj. Är Serenity-rollspelet något att ha?

Duddmannen

Hero
Shiny hat

Rollspelet har sina poänger, helt klart. Jag är inte helt säker på att systemet är det absolut bästa, men det är mycket bra.

Det är en viss skillnad i känsla (tycker jag) mellan serien och filmen, och rollspelet är baserat på filmen. Jag kör en kampanj just nu där jag tittar mer på serien än filmen som inspiration och utgångspunkt.

/Dudde

PS
Missa inte heller "Done the impossible" - fan-filmen om arbetet för att få upp Serenity-filmen på bio.

Foggmock

Myrmidon
Grattis till en bra TV-serie!

Det är fet rollspelsvarning på många av avsnitten (tänker inte gå in närmare på vilka så jag inte spoilar), man kan tänka sig att det som utspelar sig en gång har varit del av någons sci-fi-kampanj och att huvudpersonerna är folks rollpersoner liksom...

Vad gäller rollspelet så ger det en bra känsla av universat med ett dugligt system som i sig inte har så mycket flavour men fyller sin roll. Intressant fördels/nackdelssystem.

"How's business?"
"None of yours."
^--- bästa repliksskiftet i hela serien. :gremgrin:

Saxifrage

Hero
Schysst Traveller-känsla

Verkligen? Jag har bara sett långfilmen, men jag tyckte att den kändes betydligt mer Space Opera än Traveller, som jag uppfattat som mer hard SF (rymdskepp som tuffar svart rök är förvisso rätt coolt). I övrigt blev jag lite förvirrad av att den bästa Buffy-skurken ever (Caleb) är hjälten i Serenity-världen, men det gick att vänja sig.

Hur som helst så kanske det är dags att slå till på Firefly-boxen (18 pund på amazon, tror jag). Långfilmen var trevlig och gav mersmak.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Firefly och Traveller

Verkligen? Jag har bara sett långfilmen, men jag tyckte att den kändes betydligt mer Space Opera än Traveller,
Serenity är en free trader som far på diverse skumraskjobb med en besättning bestående av "blandade äventyrare". Kändes rätt mycket som den fem år långa Traveller-kampanj som jag startade för 29 år sedan.

Foggmock

Myrmidon
Du kommer förstå känslan bättre när du ser serien också. Ganska grisodligt i jämförelse med filmen (dessutom kommer du fatta River (och de andra karaktärerna), vilket jag tycker är en förutsättning för att njuta fullt ut av filmen egentligen).

Krille

Super Moderator
Rollspelet

Är Serenity-rollspelet något att ha?
Rollspelet är definitivt något att ha. Det är snabbspelat och kul, gott om världsinformation om det man behöver och lagom med luckor som spelledaren själv kan fylla i.

Rollspelet bygger som sagt var mer på filmen än på serien, men är lite halvschizofrent ety filmen inte har riktigt samma universa som serien och spelet försöker jämka båda. Det går inte helt bra, så vid tvivel så försöker spelet i de flesta fall hålla sig till filmen. Men spelvärlden känner du till redan, och den är bra!

Regelsystemet är enkelt: du har skalan d2, d4, d6, d8, d10, d12, d12+d2, d12+d4 osv. Normala rollpersoner kommer hamna på skalan d2-d12. Attribut och färdigheter har samma skala. Greppa en tärningskombo från ett attribut, och en tärningskombo från en färdighet, rulla och summera. Ju högre desto bättre.

Det finns fördelar och nackdelar (och rymdskepp behandlas som rollpersoner, så de har också fördelar och nackdelar). Det finns plot points som man får för att få in nackdelar i spel (plus lite generellt pudel för gott rollspelande), som kan göras om till erfarenhet eller spenderas som bonustärningar eller för att etablera något i spelvärlden.

Det finns en hög spelledarpersoner som man kan norpa rätt av och det finns hela två besättningar som man kan spela som rollpersoner (dels Serenity-besättningen, dels en besättning på skeppet Aces&Eights) eller använda som inspiration. Det finns en klase övergripande information om planeter som nämns i serien och filmen, samt personer från film och serie. Ett kapitel ägnas helt åt prylar, och ett kapitel ägnas åt rymdskepp.

Spelet är skrivet rätt mycket i samma stil som serien och filmen. Här och där finns kinesiska uttryck (det finns en fet fraslista på slutet, som tyvärr är sorterad efter den engelska betydelsen, inte kinesiskt uttal, vilket gör det klurigt att greppa de där cheong bao ho tze uttrycken. Å andra sidan så går meningen fram rätt ofta. Över huvud taget så spenderas flera sidor med språk och uttryck (som ett exempel: man är inte beväpnad, man har skjutjärn).

Slutligen finns en klase spelledartips, men de innehåller egentligen inget nytt under solen om hur man äventyrar eller skapar äventyr. Däremot sägs det en hel del om hur man återskapar filmens och seriens stämning, och det är bra.

Två tillbehör finns, en spelledarskärm och ett äventyr. Spelledarskärmen innehåller förutom sedvanlig pappskiva en plansch med däckplaner över Serenity och Aces&Eights. Pappskivan har en mysig rymdbild på utsidan med Serenity plus logga i mitten, reaver-skepp till höger och alliansens skepp till vänster. Insidan har de sedvanliga tabellerna med hyfsat lättläst storlek. Den är praktisk, men inte mer.

Äventyret Out in the Black låter rollpersonerna träffa (eller om man kör Serenity-besättningen, återse) en person från serien. Vem det är tänker jag inte avslöja, men ståryn handlar om en förlorad skatt, oräkneliga rikedomar, förbannelser och fördömelse, myteri, förräderi, pirater och en liten gruvhåla kallad Frisco. Det kräver lite jobb, huvudsakligen i form av noggrann genomläsning av hela äventyret och en del korsrefererande och antecknande, men det är en kul ståry och innehåller i princip den information man behöver för att köra det. Det är bara lite för... korslänkat för att köras rakt av.

Saxifrage

Hero
Du kommer förstå känslan bättre när du ser serien också

Det låter sannolikt. Filmen gav i vissa avseenden vibbar av att det fanns en massa annat som jag borde ha koll på (ungefär som att äta middag med ett gäng man inte känner och försöka hänga med på alla internskämt). Men så är det ju också en sequel gjord rätt mycket för de invigda (vilket blir rätt tydligt när man kikar på extramaterialet på DVD:n).

Troberg

Sinister eater
Vill du ha mer i samma stil så rekommenderar jag Starhunter, en serie som i många avseenden är betydligt bättre än Firefly imho.

Dessutom är Tulip ett mycket häftigare skepp än Serenity.

Äventyr

Världsbyggare
Re: Rollspelet

Rollspelet bygger som sagt var mer på filmen än på serien, men är lite halvschizofrent ety filmen inte har riktigt samma universa som serien och spelet försöker jämka båda. Det går inte helt bra, så vid tvivel så försöker spelet i de flesta fall hålla sig till filmen.
Hm. Har jag missat något helt avgörande? Vad är det som skiljer filmen och serien åt? Båda står i dvd-hyllan här hemma, jag har kollat igenom dem några gånger, men så fasligt stor skillnad är det väl inte? Visst ser skeppet Serenity annorlunda ut, men det mesta går ju att svälja utan några problem. Så nu väcktes min nyfikenhet.

/Daniel

Krille

Super Moderator
Skillnaderna

Vad är det som skiljer filmen och serien åt?
En del skillnader är rent kosmetiska, som exempelvis Alliansens skepp och uniformer, som är radikalt annorlunda i film och serie. Filmen har mer konventionella horisontella skepp, medan serien har enorma skyskrapor som åker sidledes. Seriens flottuniformer ser ut som amerikanska flottans paraduniform fast blå, medan filmens flottuniformer ser mer ut som en normal dagligdräkt.

Andra är större, som att i serien så verkar Serenity flänga runt mellan flera olika system medan i filmen så verkar allt utspela sig i ett enda solsystem. Sen har vi kopplingen mellan River Tam och Alliansen. Filmen antyder en direkt koppling mellan Alliansen och River, medan serien går mer på mellanhänderna Blue Sun Corporation.

En del av det där kan säkert förklaras med att filmen trots allt är jefligt komprimerad men ändå måste ploppa ut en del bakgrundsinformation för dem som inte har sett serien, och därför ger ut något väldigt komprimerat och förenklat jämfört med serien. Andra saker kan förklaras med att det var olika designteam i serien och filmen. Men icke desto mindre så känns det lite för "inte riktigt samma sak" för mig.

Äventyr

Världsbyggare
Re: Skillnaderna

Andra är större, som att i serien så verkar Serenity flänga runt mellan flera olika system medan i filmen så verkar allt utspela sig i ett enda solsystem. Sen har vi kopplingen mellan River Tam och Alliansen. Filmen antyder en direkt koppling mellan Alliansen och River, medan serien går mer på mellanhänderna Blue Sun Corporation.
De kosmetiska förändringarna har jag inte hakat upp mig på.

Flängandet är det väl inte någon större skillnad på mellan film och serie? Jag har då inte fått intrycket att de bara rör sig inom samma system i filmen. Ska genast ta och se om den för att verifiera detta.

Hela grejen med Farbror Blå-killarna och Alliansen förklaras i seriealbumet "Those we leave behind" som binder ihop Firefly med Serenity. Jag tycker att Joss lyckades mycket bra med filmen, men hade naturligtvis hellre sett några säsonger till av Firefly. I och för sig bara för att jag tycker 14 avsnitt + 1 långfilm är fruktansvärt lite för en av mina absoluta favoritserier...

På tal om Joss, just nu går jag och väntar på BTVS issue 5, efter de fyra riktigt bra inledande på säsong åtta så har jag fått mersmak. Synd bar att han fråntogs Wonder Woman.

/Daniel