Nekromanti First Level Trauma

Basenanji

Postd20modernist
God fortsättning alla monsterdiggare!

Jag gillar att starta kampanjer med 1:st level-karaktärer, för att sedan njuta av hur de utvecklas och blir bättre och bättre.
Nu när vi tänkte dra igång en nostalgi-bonanza-kampanj (AD&D first edition! Mrrr..hhh!) tänkte jag be den kunniga allmänheten om tips för att hjälpa karaktärerna att gå upp i level utan att tvärdö.
Vilka utmaningar ställer ni framför era spelare (1:st level!) som är lagom svåra? Några andra tips?
Min spelgrupp består av en thief, en fighter och en m-u.

Tacksam för era svar och ert tålamod,

Basenanji

Pom

Swashbuckler
1st ed, minsann!

Ja, fienderna får inte göra särskilt mycket alls i skada och det får vara långt mellan de strider som inte är lätta att undvika. Det finns ju ingen i gruppen som kan läka sår och hp kommer att läkas mycket sakta med 1st ed reglerna. En läkedryck eller 2 som bonus under äventyret är nog ingen dum idé.

Det är nu man skall passa på med kobolds och goblins och annat med mindre än 1 HD. Redan på lvl 2 får ju fightern 2 attacker mot sådant pack.

Det kan vara läge att se till att magikern kanske har något litet magiskt föremål redan från början. 1 spell/dag är i magraste laget, även om den med all sannolikhet blir Sleep.

Några ickeskadande fällor som är extra lätta att upptäcka (utplacerade av klumpiga goblins) kan vara att tänka på. En lvl 1 tjuv är så usel på att desarmera att han behöver all bonus han kan få.

Att det bör finnas tränare inom rimligt avstånd behöver jag väl inte ens säga.

Att köra 1st ed AD&D nu för tiden är ju riktigt kinky - lycka till! :gremcool: