Nekromanti Fiskögda halvmänniskor med skägg

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Min fråga är enkel och väldigt kort;

Hur kan man förnya dvärgar som ras i ett fantasyrollspel?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Schyssta idéer..

Dnalor har några schyssta idéer: Dom har svans och uppstår ur jorden. Sedan kan du ju göra dom mer tekniska och fredliga. Eller mer våldsamma och hedersfulla.. Eller mer primitiva.. Eller gå tillbaka till deras ursprung, och göra dom till ett mystiskt och mytiskt älvafolk.. Eller som i Orkworld, där dom strävar efter perfektionism: Det perfekta svärdet (Jo, dom slåss med svärd där), den perfekta dikten, den perfekta kämpen.. osv.

Sedan kan man ändra utseende, boende, religion/seder, osv, till något skruvat.. Tänk er t. ex dvärgar med semitiskt utseende och krullat babylon-skägg, som lever högt upp i torn, skriver ner allt i skriftrullar och har en massa knasiga seder och ritualer kring vardagshändelser, giftermål, måltider, osv..
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Dvärgiskheten kan delas upp olika delar. Det beror på vilken del man vill förbättra.

1. Varelser som bor under jorden och smider. Liknar dels dvärgarna i Eddan och Völund, även om jag är osäker på att de bodde under jorden. Völund gjorde det i alla fall inte.
Kanske man kan gå tillbaka till de halvguda-lika saker som de gamla dvärgarna var. De som var så kraftiga att fyra av dem bar upp världens hörn.
Sedan har vi de tyska kobolderna, som också är en förebild för dvärgar. Läs lite om dem och se om du kan få insperation.
Eller varför inte ta den biologiska infallsvinkeln. Hur bor varelser som lever i ständigt mörker? (vita och svampartade. Blinda). Varför har de så mycket ansiktshår? (kanske de valde bo under jorden, när vanliga människor hade en period av vattenlevande, eller så gillar de mossan där) Kan de kommunicera med ultraljud som fladdermöss? Vilka är deras närmaste biologiska släktingar, som människorna till chimpanserna.
Du hajjar nog.

2. Små och kraftiga.
Korta varelser bor fråmst på två platser, polartrakterna och djungeln. Varför bor inte dvärgar där, eller finns det djungeldvärgar som har stora stentempel där de dyrkar den flygande ormen? Om de nu är så starka, hur tränar de, eller är det bara medfött? Är de släkt med pygmeer? Finns det långa dvärgar, ungefär som vi har korta människor? Är de människor eller något helt annat?

Lite tankar bara
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Fiskögda svampvarelser

bra idé med att utveckla dem till ett folk som är duktiga på att smida, men ta bort allt annat och sätta in saker som är viktiga under jorden. Tror jag ska utveckla det lite, när jag inte är så trött (har lunch)
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Hur kan man förnya dvärgar som ras i ett fantasyrollspel?"

Ahhh.... den frågan har jag grubblat på länge nu, i och med Sisu, ett rollspel som utspelar sej i dvärgarnas domäner, innan de kom upp till jorden...

Jag kommer inte gå in på så många detaljer, av princip, men jag kan ju ge lite tips:

1. Dvärgiska kulturer. Detta är någonting som så gott som alla skippar; det faktum att dvärgar skulle ha mer än en kultur. Exempelvis Eon finns det fyra dvärgfolk, men de är mycke lika varandra i konst och statskick, vilket jag tycker är synd.
2. Historia. Det vanligaste är att dvärgarna skapades av någon gud som gillar smide, exempelvis Aulë eller Formaren, eller någon form av asalik gud som Wontar, eller något. Detta kan man leka med. Varför är dvärgar korta, och varför har de skägg(om de har det)? andra potentiella förändringar.
3. Codex. Dvärgar har fastnat i ett hedersfyllt och lojalt träsk. Detta kan man även leka med, om tinte annat kan man utveckla det till mer än bara en kulturell grej.
4. Allianser. Dvärgarnas codex gör ofta att de får ganska tråkiga vänner, som ofta behöver hjälp och egentligen inte ger dem något som de inte själva kan få. Om du ändrar dvärgars kodex kan du ändra deras vänner. hehhehe/images/icons/wink.gif. detta har jag gjort, och i Sisu har jag låtit flera dvärgar begå allianser med alla typer av knytt och otyg.
5. Gemenskap. Dvärgar skall, igenom sin lojalitet, tydligen vara väldigt överenns om allting. Ett undantag kan finnas i Eon, där de olika klanerna bråkar men "vid ett yttre hot läggs alla inre konflikter åt sidan"... Varför då? Jag gillar mer dvärgar såm är envisa som synd.

Om du vill ha fysiska saker:
1. Dvärgakvinnor. De finns med skägg, och utan, men de är oftast korta och robusta, alternativt större än männen. Här kan man slänga in något nytt.
2. Hur såg dvärgarna i underjorden(om de kommer därifrån)? Det finns flera förklaringar till detta, ex. mörkersyn. Lek gära med det, då jag tycker det är trist att inte kunna famla blind i mörkret med sin rollsperson.

Om du vill ha olika influenser, här är några tips:
Den poetiska eddan, även om DVÄRGARNA inte beskrivs bra, ger de en fin attitydsbild.
Gamla arkitekter; Michelangelo, Imhotep, samt gamla borgar i tyskand ch Jerusalem...

Jaja, jag fortsätter gärna den hr disskutionen...

/Mask
 
Top