"Hur kan man förnya dvärgar som ras i ett fantasyrollspel?"
Ahhh.... den frågan har jag grubblat på länge nu, i och med
Sisu, ett rollspel som utspelar sej i dvärgarnas domäner, innan de kom upp till jorden...
Jag kommer inte gå in på så många detaljer, av princip, men jag kan ju ge lite tips:
1. Dvärgiska kulturer. Detta är någonting som så gott som alla skippar; det faktum att dvärgar skulle ha mer än en kultur. Exempelvis Eon finns det fyra dvärgfolk, men de är mycke lika varandra i konst och statskick, vilket jag tycker är synd.
2. Historia. Det vanligaste är att dvärgarna skapades av någon gud som gillar smide, exempelvis Aulë eller Formaren, eller någon form av asalik gud som Wontar, eller något. Detta kan man leka med. Varför är dvärgar korta, och varför har de skägg(om de har det)? andra potentiella förändringar.
3. Codex. Dvärgar har fastnat i ett hedersfyllt och lojalt träsk. Detta kan man även leka med, om tinte annat kan man utveckla det till mer än bara en kulturell grej.
4. Allianser. Dvärgarnas codex gör ofta att de får ganska tråkiga vänner, som ofta behöver hjälp och egentligen inte ger dem något som de inte själva kan få. Om du ändrar dvärgars kodex kan du ändra deras vänner. hehhehe/images/icons/wink.gif. detta har jag gjort, och i
Sisu har jag låtit flera dvärgar begå allianser med alla typer av knytt och otyg.
5. Gemenskap. Dvärgar skall, igenom sin lojalitet, tydligen vara väldigt överenns om allting. Ett undantag kan finnas i Eon, där de olika klanerna bråkar men "vid ett yttre hot läggs alla inre konflikter åt sidan"... Varför då? Jag gillar mer dvärgar såm är envisa som synd.
Om du vill ha fysiska saker:
1. Dvärgakvinnor. De finns med skägg, och utan, men de är oftast korta och robusta, alternativt större än männen. Här kan man slänga in något nytt.
2. Hur såg dvärgarna i underjorden(om de kommer därifrån)? Det finns flera förklaringar till detta, ex. mörkersyn. Lek gära med det, då jag tycker det är trist att inte kunna famla blind i mörkret med sin rollsperson.
Om du vill ha olika influenser, här är några tips:
Den poetiska eddan, även om DVÄRGARNA inte beskrivs bra, ger de en fin attitydsbild.
Gamla arkitekter; Michelangelo, Imhotep, samt gamla borgar i tyskand ch Jerusalem...
Jaja, jag fortsätter gärna den hr disskutionen...
/Mask