Nekromanti Fisktank i avskild by och annat [Spoilers: Petter]

Caravisi

Veteran
Jag lyckades just med bedriften att radera hela min post (!!!) så jag får väl ta att skriva om den (ursäkta om det blir korthugget men å andra sidan tror jag det blir mindre rörigt):

Förra helgen hade jag ett spelmöte med mina spelare. Det blev ett totalt fiasko eftersom jag inte hade lyckats förbereda något så jag tänkte kompensera det i nästa möte (annars brukar jag improvisera det mesta; inklusive den övergripande storyn i kampanjen)

Mina spelare är på väg (med vagn) genom norra/mellersta Thalamur (under vintertid, hurra!) då de har något att göra där. Medan de färdas på en ödslig landsväg nära ett berg så går ett vagnshjul sönder. Den närmsta byn ligger i en dal en halv till en dagsmarch iväg.
När de blickar ner i dalen från ett krön ser de att hela dalen är täckt av en tjock dimma. När de väl tar sig ner och in i byn får de veta att dimman kommer från den varma sjön som ligger i mitten av dalen. (Sjön är egentligen väldigt kall men inte frusen vilket är märkligt med tanke på att luftens temperatur närmar sig minus tjugo.) På andra sidan sjön ligger en gammal colonsk ruin som är hemsökt. På natten drabbas boskap och blir svaga och kalla av de colonska spöken som färdas över sjön. Spökena gör sjön varm när de färdas över den. Personer som vågar sig ut under natten kan också drabbas och hittas ofta som blodlösa lik morgonen därpå. Bara ett fåtal överlever.
Platser:
Byn ligger på den närmsta sidan sjön. Där bor de som inte har boskap eller grödor.
Bondgårdar ligger utspridda i dalen runt byn.
Ruinen ligger på andra sidan sjön. Bara ett fåtal väggar och grunden står kvar så man vet inte vad det var för byggnad förrut. Alla mindre stenar har använts till att bygga hus i byn vilket vissa tror lockar till sig spökena.
En tunnel sträcker sig mellan en källare i ruinen och brunnen som ligger något utanför staden. Tunneln går under sjön och mitt under sjön ligger ett gammalt laboratorium.

Det som egentligen orsakar de här "hemsökningarna" är en lamia som har bosatt sig i laboratoriet. Lamian var i livet en ambitiös och osympatisk magiker som blev förvandlad av en Utstött lamia för ett par århundrade sedan. Numera sitter han under sjön där han studerar magi och försöker ta sig in i ett magiskt avseglat rum där flera skrifter och termo- och pyrotropiska kongelat ligger. Vi kör med husregeln att kongelat är lika onaturliga som negativ qadosh vilket leder till att de har samma verklighetsabnorma förändringar som negativ qadosh har. Det är därför sjön är så varm. Värmen kommer också från botten vilket skapar starkare strömmar än normalt i en sjö.

Anledningen till att jag skriver det här är för att jag vill gärna få några förslag till den så kallade fisktank jag tänker konstruera med byns befolkning. Jag har redan ett par idéer:
* Gammal smed som överlevde en "hemsökelse" tack vare sin tidigare fysik. Är nu alkoholist. Tänk Zadok Allen från Shadow over Innsmouth.
* Byråkrat som har hand om spannmål och folkboföring (eftersom det är Thalamur). Skall se till att hålla myndigheter borta från byn under dödshot från lamian.
* Fiskare som bor i trähus vid kusten. Hävdar gärna att spökena är efter de "stulna" stenarna. Riggar också upp facklor som flyter omkring på sjön för att hålla liv i myten om spökena. Gör det mot löfte från lamian om oändligt liv. Hatad för sin arrogans.

Jag tar också gärna emot andra sorters förslag. Gärna vad lamian skulle kunna besitta för färdigheter.

/Carav som verkar kompensera sin låga post count med post length.

Unfair

Hero
Ascoolt. Först och främst så undrar jag om jag ska kunna ge respons:

Hur lång tid har du tänkt att att detta ska ta för spelarna? Ungefär hur många spelmöten/timmar?

Har detta någon koppling till någon övergripande story som du kör och utvecklar mellan äventyren?

Vilken powerlevel ska det ligga på? Hur mycket gillar spelarna att slåss?

Hur lurigt vill du att det ska vara?

Sedan för fisktanken så kan jag rekommendera att du tar ett papper och en namngenerator och bara skriver upp en sådär 5-30 (beroende på hur stor du vill göra fisktanken) namn (se till så att din Lamia är med bland dessa) som du gillar på pappret med lagom mellanrum skriv även upp några platser, föremål och händelser, tänk dig sedan lite om ett namn, "vem är det?", "vad vill personen?" och sedan så drar du streck mellan dina personer, platser, föremål och händelser, att göra nya allt efter du håller på är ok. Varje gång du drar ett streck så skriv även vad för koppling det är.

En annan variant är att du drar alla strecken på slump och när du har en sådär två-fyra streck från varje ord då som först så skriver du vad för kopplingar det är.

Caravisi

Veteran
Detta har inget att göra med den övergripande storyn och skall nog inte överskrida två möten.

Spelarna är inga tunga riddare direkt men de är alla kapabla till viss strid. En lönnmördare som verkligen tycker om sina dolkar och gifter, en skototropiker med tungt armborst, en nekromantiker med både offensiva effekter och reanimerade skelett och en kvinna som är läkare. Hon har också magisk förmåga: Skräck på rang 5-6 (kommer inte ihåg). De har också med sig en biffig NPC som råkade bli ca 230 cm under karaktärsskapandet (vi drog ner längden men han är STOR!).

Något annat som jag skulle vilja få förslag till är lamians lya. Jag skall försöka få ner dem i laboratoriet under det andra mötet och där tänkte jag utsätta dem för olika faror.
Själva magibarriären kom jag på att den kan vara just det, en magibarriär. En barriär som hindrar magi att ta sig igenom, vilket gör att lamian inte klarar av att komma igenom barriären. Barriären är där för att skydda folk från värmen och de vilda effekterna från kongelaten. Barriären är öppen mot taket för att släppa ut värmen.

mr_si

Warrior
Borde du inte ha med nån skeptiker som envist hävdar att det inte finns några spöken och allt bara är vidskepelse?

Caravisi

Veteran
Mr_Si said:
Borde du inte ha med nån skeptiker som envist hävdar att det inte finns några spöken och allt bara är vidskepelse?
Väldigt bra idé. Och för att bevisa sin tes kan han också bege sig utanför dörren nattetid. Vem får skulden om han dör? Spökena eller de nyligen ankomna rollpersonerna?

mr_si

Warrior
Sedan kan vi ha den unge äventyrlige skattsökaren som är övertygad om att spökena vaktar en skatt av något slag och ofta rotar runt borta i ruinen i jakt på nämnda skatt. Samt charlantanen som för egen vinning underblåser spökryktena och säljer olika "skyddsamuleter" och dyl till skrämnda bybor.

Caravisi

Veteran
Mr_Si said:
Sedan kan vi ha den unge äventyrlige skattsökaren som är övertygad om att spökena vaktar en skatt av något slag och ofta rotar runt borta i ruinen i jakt på nämnda skatt. Samt charlantanen som för egen vinning underblåser spökryktena och säljer olika "skyddsamuleter" och dyl till skrämnda bybor.
Ännu fler bra exempel men jag tror inte charlatanen fungerar i just den här situationen. Att öppet sälja skyddsamuletter är samma sak som att offentligt erkänna att spöken existerar. Det ligger farligt nära religion som är förbjudet i Thalamur. Dessutom så är det förbjudet att resa utan tillstånd mellan orter och jag tror inte en lurendrejare kan överleva allt för länge på den sysselsättningen i en enda by.