Jag lyckades just med bedriften att radera hela min post (!!!) så jag får väl ta att skriva om den (ursäkta om det blir korthugget men å andra sidan tror jag det blir mindre rörigt):
Förra helgen hade jag ett spelmöte med mina spelare. Det blev ett totalt fiasko eftersom jag inte hade lyckats förbereda något så jag tänkte kompensera det i nästa möte (annars brukar jag improvisera det mesta; inklusive den övergripande storyn i kampanjen)
Mina spelare är på väg (med vagn) genom norra/mellersta Thalamur (under vintertid, hurra!) då de har något att göra där. Medan de färdas på en ödslig landsväg nära ett berg så går ett vagnshjul sönder. Den närmsta byn ligger i en dal en halv till en dagsmarch iväg.
När de blickar ner i dalen från ett krön ser de att hela dalen är täckt av en tjock dimma. När de väl tar sig ner och in i byn får de veta att dimman kommer från den varma sjön som ligger i mitten av dalen. (Sjön är egentligen väldigt kall men inte frusen vilket är märkligt med tanke på att luftens temperatur närmar sig minus tjugo.) På andra sidan sjön ligger en gammal colonsk ruin som är hemsökt. På natten drabbas boskap och blir svaga och kalla av de colonska spöken som färdas över sjön. Spökena gör sjön varm när de färdas över den. Personer som vågar sig ut under natten kan också drabbas och hittas ofta som blodlösa lik morgonen därpå. Bara ett fåtal överlever.
Platser:
Byn ligger på den närmsta sidan sjön. Där bor de som inte har boskap eller grödor.
Bondgårdar ligger utspridda i dalen runt byn.
Ruinen ligger på andra sidan sjön. Bara ett fåtal väggar och grunden står kvar så man vet inte vad det var för byggnad förrut. Alla mindre stenar har använts till att bygga hus i byn vilket vissa tror lockar till sig spökena.
En tunnel sträcker sig mellan en källare i ruinen och brunnen som ligger något utanför staden. Tunneln går under sjön och mitt under sjön ligger ett gammalt laboratorium.
Det som egentligen orsakar de här "hemsökningarna" är en lamia som har bosatt sig i laboratoriet. Lamian var i livet en ambitiös och osympatisk magiker som blev förvandlad av en Utstött lamia för ett par århundrade sedan. Numera sitter han under sjön där han studerar magi och försöker ta sig in i ett magiskt avseglat rum där flera skrifter och termo- och pyrotropiska kongelat ligger. Vi kör med husregeln att kongelat är lika onaturliga som negativ qadosh vilket leder till att de har samma verklighetsabnorma förändringar som negativ qadosh har. Det är därför sjön är så varm. Värmen kommer också från botten vilket skapar starkare strömmar än normalt i en sjö.
Anledningen till att jag skriver det här är för att jag vill gärna få några förslag till den så kallade fisktank jag tänker konstruera med byns befolkning. Jag har redan ett par idéer:
* Gammal smed som överlevde en "hemsökelse" tack vare sin tidigare fysik. Är nu alkoholist. Tänk Zadok Allen från Shadow over Innsmouth.
* Byråkrat som har hand om spannmål och folkboföring (eftersom det är Thalamur). Skall se till att hålla myndigheter borta från byn under dödshot från lamian.
* Fiskare som bor i trähus vid kusten. Hävdar gärna att spökena är efter de "stulna" stenarna. Riggar också upp facklor som flyter omkring på sjön för att hålla liv i myten om spökena. Gör det mot löfte från lamian om oändligt liv. Hatad för sin arrogans.
Jag tar också gärna emot andra sorters förslag. Gärna vad lamian skulle kunna besitta för färdigheter.
/Carav som verkar kompensera sin låga post count med post length.
Förra helgen hade jag ett spelmöte med mina spelare. Det blev ett totalt fiasko eftersom jag inte hade lyckats förbereda något så jag tänkte kompensera det i nästa möte (annars brukar jag improvisera det mesta; inklusive den övergripande storyn i kampanjen)
Mina spelare är på väg (med vagn) genom norra/mellersta Thalamur (under vintertid, hurra!) då de har något att göra där. Medan de färdas på en ödslig landsväg nära ett berg så går ett vagnshjul sönder. Den närmsta byn ligger i en dal en halv till en dagsmarch iväg.
När de blickar ner i dalen från ett krön ser de att hela dalen är täckt av en tjock dimma. När de väl tar sig ner och in i byn får de veta att dimman kommer från den varma sjön som ligger i mitten av dalen. (Sjön är egentligen väldigt kall men inte frusen vilket är märkligt med tanke på att luftens temperatur närmar sig minus tjugo.) På andra sidan sjön ligger en gammal colonsk ruin som är hemsökt. På natten drabbas boskap och blir svaga och kalla av de colonska spöken som färdas över sjön. Spökena gör sjön varm när de färdas över den. Personer som vågar sig ut under natten kan också drabbas och hittas ofta som blodlösa lik morgonen därpå. Bara ett fåtal överlever.
Platser:
Byn ligger på den närmsta sidan sjön. Där bor de som inte har boskap eller grödor.
Bondgårdar ligger utspridda i dalen runt byn.
Ruinen ligger på andra sidan sjön. Bara ett fåtal väggar och grunden står kvar så man vet inte vad det var för byggnad förrut. Alla mindre stenar har använts till att bygga hus i byn vilket vissa tror lockar till sig spökena.
En tunnel sträcker sig mellan en källare i ruinen och brunnen som ligger något utanför staden. Tunneln går under sjön och mitt under sjön ligger ett gammalt laboratorium.
Det som egentligen orsakar de här "hemsökningarna" är en lamia som har bosatt sig i laboratoriet. Lamian var i livet en ambitiös och osympatisk magiker som blev förvandlad av en Utstött lamia för ett par århundrade sedan. Numera sitter han under sjön där han studerar magi och försöker ta sig in i ett magiskt avseglat rum där flera skrifter och termo- och pyrotropiska kongelat ligger. Vi kör med husregeln att kongelat är lika onaturliga som negativ qadosh vilket leder till att de har samma verklighetsabnorma förändringar som negativ qadosh har. Det är därför sjön är så varm. Värmen kommer också från botten vilket skapar starkare strömmar än normalt i en sjö.
Anledningen till att jag skriver det här är för att jag vill gärna få några förslag till den så kallade fisktank jag tänker konstruera med byns befolkning. Jag har redan ett par idéer:
* Gammal smed som överlevde en "hemsökelse" tack vare sin tidigare fysik. Är nu alkoholist. Tänk Zadok Allen från Shadow over Innsmouth.
* Byråkrat som har hand om spannmål och folkboföring (eftersom det är Thalamur). Skall se till att hålla myndigheter borta från byn under dödshot från lamian.
* Fiskare som bor i trähus vid kusten. Hävdar gärna att spökena är efter de "stulna" stenarna. Riggar också upp facklor som flyter omkring på sjön för att hålla liv i myten om spökena. Gör det mot löfte från lamian om oändligt liv. Hatad för sin arrogans.
Jag tar också gärna emot andra sorters förslag. Gärna vad lamian skulle kunna besitta för färdigheter.
/Carav som verkar kompensera sin låga post count med post length.